Truukjes en uitleg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upperlady

Truukjes en uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:46

As het verkeert staat, mijn excusses.

Ik ben in bezit van een über slim paard die alles heel snel oppakt./ Nu ben ik spelenderwijs de vrijheidsdressuur aan het oppaken, in combinatie met grondwerk.

Zo kent hij nu het:
'kusje' (Tegen je wang tikken met het commando: kusje!)
"Zweep vasthouden" (als ik zeg 'pak' dan pakt hij de zweep, van de grond of uit de hand. Daarna vervolg ik met: 'Hou vast!" dan houd hij hem vast en met 'los!' Laat hij los.
pootje geven

En verder natuurlijk de standaart grondwerk dingen.

Maar ik wil hem dus echt graag meer uit gaan dagen hierin omdat hij super leergierig is en echt duidelijk geniet van deze manier van werken met mij.
Weten jullie kunstjes om je paard te leren en hoe breng ik dit tot uitvoering. Let op: Stijgeren op commando ben ik geen fan van omdat dit paard onder het zadel graag baasje speelt en als troef gaat stijgeren dan en dit wil ik niet stimuleren.

Maar: kom maar op met de leuke ideeen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:46

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:11

stoer

Re: Truukjes en uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:16

de zoekfunctie zal hier ook nog wel aardig wat opleveren :p

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:46

Die van mij kan nu kusje, buigen, twist(rondje draaien), spaanse pas links& rechts, pion omgooien en schudden. hij vind het super leuk om te leren en daarom is het ook leuk. De trucjes die gevaarlijk zijn zoals steigeren leer ik hem (nog) niet omdat hij soms dingen door elkaar haalt of het gaat doen omdat hij een snoepje wil. :P

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:49

Heel erg goed dat je ook het grondwerk meepakt!!!
Het is heel belangrijk ook zonder voedselbeloning met je paard te kunnen werken op de grond en je te verdiepen in het gedrag en de manier waarop een paard nu eigenlijk leert.
Ik zie veels te veel mensen alleen maar 'kunstjes' aanleren terwijl ze het allerbelangrijkste vergeten.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:55

twist": longeerlijn rond zijn kont :o (iemand houd hem beet) en dan wijzen over zijn rug op het moment dat je trekt en hij zijn hoofd draait zeg je twist.

Pion omgooien: Pion voor hem zetten en hem laten snuffelen meteeeen belonen! op een gegeven moment doet hij er meer mee en blijf je hem belonen wanneer hij de pion omgooit weer belonen maar de volgende keer alleen belonen wanneer hij hem omgooit!

Schudden: Beetje raar maar je vinger een beetje in zijn oor doen :7 zodat hij zich gaat irritere! dan gaat hij schudden en beloon je hem. Op een gegeven moment kan je je hand steeds verder weg doen en zal hij alleen met wijzen al schudden!

Spaanse pas: Ik heb die geleerd (lukt niet bij ieder paard) door hem met een zweepje te kietelen in de holte. Wanneer hij hem ook maar een klein beetje verplaatst meteen belonen! Op een gegeven moment gaat hij het koppelen aan pas en wijzen naar het been en dan kan je het uitbreiden door steeds hoger en mooier. Hij krijgt dan natuurlijk pas een beloning bij een betere en mooiere uitvoering! :+

mijn paard vind het geweldig en doet ook helemaal mee! Hopelijk lukt het jou ook want het is echt geweldig hoe je band met je paard word! Let wel op dat je paard los staat wanneer je de trucjes uitvoerd behalve het 1e deel van de twist dan! Wanneer hij weg loopt gewoon iets anders gaan doen en wanneer die weer komt verder gaan met waar je mee bezig was! Jy hebt de snoepjes dus hij komt echt wel terug :P

hoop dat je er wat aan hebt! :o :D

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:49