[AR] Leidsel vangen onder de staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Leidsel vangen onder de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:13

Bij het mennen zwaait het paard veel met zijn staart omdat er veel vliegen zijn en hij snel zweet.
Dit resulteert erin dat de leidsel vaak onder de staart komt te zitten.
Gelukkig is het een braaf paard en stopt netjes als je HO zegt, dan kunnen we de staart pakken en de leidsel er weer onderuit halen.

Hoe kunnen we voorkomen dat dit gebeurt?

Mechelfan

Re: Leidsel vangen onder de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:41

Hoe hoog zit je t.o.v. je paard? Ik heb het ook wel een paar keer gehad, maar dat kwam gewoon omdat ik met m'n ellebogen op m'n knieen zat met slappe leidsels - eigen schuld dus.
Bij een gewone normale leidselvoering hoort het volgens mij niet te kunnen. Of het paard moet wel heel extreem "kwispelen"?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:18

Opletten en je leidsels op maat houden. ZOals Mechelfan al zegt in 99 van de 100 gevallen let de menner niet op of hangen de leidsels slap, waardoor het paard heel gemakkelijk de leidsel vangt.

Als je wagen te klein is voor je paard en je het dus niet kunt voorkomen door zelf je handen wat hoger te houden. Kun je ook nog een verlengde culeron overwegen. De vraag is alleen of dit het dierenwelzijn (in dit specifieke geval) niet verminderd, omdat het paard dan ook meer moeite heeft om de vliegen te verjagen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:28

Zoals men al goed verwoord heeft, of het ligt aan jezelf of je kunt idd een verlengde culeron proberen, maar ja dan ondervindt je er er ook nadelen van. Dus ja, wat weegt zwaarder en waar ligt het aan...........

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:07

verlengde culeron bedoelen jullie staartbeugel mee???
In dat geval kunnen ze de vliegen wel wegwapperen met hun staart, wij gebruiken ze met de tuigers ook en in de vliegenmaanden ook tijdens de training in het bos, juist om dit voorval te voorkomen.
Afbeelding
hier het gebruik tijdens concour, tijdens de training hebben wij de riem dan losser zodat de staart wat meer naar beneden hangt maar de leidsel dus niet onder de staart klem kan komen te zitten.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:50

Nee , een staartbeugel is iets anders dan een verlengde culeron.
Dit is een verlengde culeron:
Afbeelding
Met de riempjes kun je de staart vastmaken, dirt voorkomt het probleem zoals TS het heeft beschreven.
Je hebt ze ook met 1 riempje.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:06

Ok die had ik nog nooit gezien, haha zo leer je nog eens wat.
Misschien ook prettiger voor onze paarden in het bos..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:12

Wij maakten hier altijd een vlecht in de staart als het heel erg vliegenseizoen was.
Vliegendeken op, en dan een vlecht in de staart. Mocht deze over de leidsels komen kan deze in ieder geval niet vast blijven zitten. Dit is namelijk ooit eens fout gegaan bij dit paard, die is hierdoor in paniek gaan rennen in het bos, en omgeslagen uiteindelijk. Vandaar dat wij het zekere voor het onzekere nemen en de staart vlechten. Kunnen ze nog wel slaan, maar geeft geen gevaar voor vastzitten.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:55

muppetmayo schreef:
Wij maakten hier altijd een vlecht in de staart als het heel erg vliegenseizoen was.
Vliegendeken op, en dan een vlecht in de staart. Mocht deze over de leidsels komen kan deze in ieder geval niet vast blijven zitten. Dit is namelijk ooit eens fout gegaan bij dit paard, die is hierdoor in paniek gaan rennen in het bos, en omgeslagen uiteindelijk. Vandaar dat wij het zekere voor het onzekere nemen en de staart vlechten. Kunnen ze nog wel slaan, maar geeft geen gevaar voor vastzitten.

Als de leidsel onder de staartwortel komt kan hij dan alsnog vast komen te zitten doordat het paard de staart aanklemt tegen zijn billen aan. Hij kan er wel minder makkelijk overheen slaan doordat het 1 vaste vlecht is.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:32

Ja is ook zo. Maar de pony had een ontzettend dikke staart, de leidsels zijn toen vast komen te zitten in de dikke staart. Dat voorkom je er wel mee.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:53

Die verlengde culeron kende ik niet.

We zitten idd vrij laag achter het paard. Zelfs als we de leidsels heel hoog houden, echt met mijn armen te hoog zeg maar lukt het hem nog om zijn staart er overheen te krijgen (hij heeft een korte staart)

We hebben het nu opgelost door er een stro touwtje in te vlechten en die aan de lamoen vast te knopen. En hem goed in te spuiten met vliegenspray.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:22

PeppySan schreef:
We hebben het nu opgelost door er een stro touwtje in te vlechten en die aan de lamoen vast te knopen.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit eigenlijk een beetje zielig voor je paard.
Hij heeft zijn staart hartstikke hard nodig. Zeker om de vliegen weg te jagen, dat doet vliegenspray namelijk niet, maar ook om zijn balans te houden.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:25

kun je niet op de een of andere manier de bok verhogen, zodat dit beter gaat?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:26

vliegendeken met staartflap omdoen dan heb je er ook geen last van. de mijne ziet eruit als ridderpaard als we s-avonds gaan rijden maar geen gezwiep meer.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:44

Hoe doe je dat dan met je leidsels en zo? Scheurt je dek dan niet met alle gespen en zo????

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:20

Je hebt speciale menvliegendekens daarvoor, ook kun je een gewone vliegendeken daarvoor gebruiken, je maakt dan gaten voor de leidselogen en de lichtogen en klaar ben je.
Bij voorkeur met hals.
Afbeelding

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:08

Sjonniej schreef:
PeppySan schreef:
We hebben het nu opgelost door er een stro touwtje in te vlechten en die aan de lamoen vast te knopen.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit eigenlijk een beetje zielig voor je paard.
Hij heeft zijn staart hartstikke hard nodig. Zeker om de vliegen weg te jagen, dat doet vliegenspray namelijk niet, maar ook om zijn balans te houden.

Dan maar een beetje zielig. Beter dan dat ie de leidsel vangt, er vandoor vliegt, het kanaal in dondert en verzuipt. Tja, heeft ie geen last van vliegen meer ;) .
En aangezien hij nog niet omgedonderd is, zal hij zijn balans wel kunnen houden denk ik.

Die vliegendeken met staartflap is een goed idee. Dank je wel voor de tip.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:58

Of hij raakt zo geirriteerd van de vliegen die hij niet meer kan verjagen, dat hij een keer de schulp van de kar slaat......

Nee, als ik jou was zou ik heel snel een andere oplossing bedenken, dit zou ik mijn paard nooit aan willen doen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:08

Dat men in de wedstrijdsport de staart op welke wijze dan ook NIET mag vastbinden aan tuig/wagen, zal toch óók wel zijn redenen hebben ;).