[AR] Hackneys (in omgang en op wedstrijd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Hackneys (in omgang en op wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:33

tell me all about Hackneys :D
waarom zijn jullie ervoor gevallen??????
wat maakt ze anders dan de rijpaarden qua karakter bv?

Kunnen jullie mij misschien vertellen waar ik basisinformatie kan vinden over het rijden met Hackneys/keuringen/wedstrijdindelingen etc?

Ik heb diverse sites gevonden waar veel info op staat, maar als je op het gebied van Hackneys een echte leek bent weet ik niet goed waar ik moet zoeken.

Als je evt zou willen beginnen met wedstrijden rijden, wat moet je dan allemaal regelen, wat kost het bv?

Zelf spring ik, rij dressuur en eventing met een KWPNner.
De klasses daar van B t/m Z waarvan B het laagst en Z het hoogst.
Hoe zit dat precies bij de Hackneys?

In welke klasse begin je? Hoeveel wp moet je hebben om hoger te moeten (wanneer krijg je een wp) en wat moet je precies doen in een wedstrijdring (het lijkt er voor een buitenstaander op dat je gewoon wat rondrijdt maar er zit vast een logica in)

Wat dragen dames precies die wedstrijden rijden?
Welke kleuren mogen gedragen worden?

Waar kan ik de data van keuringen vinden?

Met keuringen: welke kleding is verplicht (witte broek lang, blouse lang wit, en schoenen? moeten die ook wit zijn?)

Zijn hier toevallig mensen in Gelderland of Twente die wedstrijden rijden met hackneys?

Heel veel vragen,... en ik hoop in het juiste topic,..
(verplaats gerust indien niet juist)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:16

RPA---> AR

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:45

Het zijn erg veel vragen zeg.

Waarom ik voor de hackney gevallen ben? Ik rolde er toevallig in, maar ik ben weg van het werklustige karakter. In normale omgang (op stal bijvoorbeeld) zijn ze wel heerlijk rustig en braaf, niets anders dan een ander paard, maar om mee te werken, geen beter ras als een hackney. :D

Veel informatie is te vinden op de site van de VHN (http://www.hackneyrijdersnederland.nl) en op de site van de KNHS (http://www.knhs.nl). Stamboekinformatie is wat summier op internet, http://www.hackneystamboek.nl/.

Als je wilt beginnen met wedstrijden moet je eerst lid worden van de VHN, via dat lidmaatschap betaal je ook afdracht naar de KNHS (let op, als je die afdracht ook al via een rijvereniging betaalt betaal je hem dubbel. VHN is altijd de eerste vereniging, dan moet je de afdracht vanaf je rijvereniging stopzetten.) Lidmaatschap zit rond de 100 euro.
Voordat je mag starten moet je een rijvergunning halen. Dat kan in het voorjaar. Als je lid bent van de VHN kunnen die je er alles over vertellen hoe je dat moet doen. Ik ben nog van een andere generatie, toen werkte het rijvergunning halen nog iets anders, ik kan je er niet veel over vertellen (maar als je zoekt op AR, afgelopen voorjaar heeft er een topic gestaan van een aantal die ook hun rijvergunning haalden).
Inschrijfgeld is er niet. Wel zijn de kosten van diesel bijvoorbeeld tamelijk hoog omdat veel wedstrijden toch eventjes rijden is, ook de kopertuigen zijn niet goedkoop.

De klasses, er zijn 2 klasses. Je hebt een limietklasse en een ereklasse. Ereklasse is vanaf 100 winstpunten. De limietklasse kan nog wel eens opgedeeld worden in een lage limietklasse en een hoge limietklasse, vaak wordt er dan naar het aantal deelnemers gekeken voor wat betreft de scheidingslijn van winstpunten.
Plaats 1 t/m 3 geeft 3 winstpunten, 4 t/m 6 is 2 winstpunten, 7 t/m 9 is 1 winstpunt.
De klasse is niet combinatie-afhankelijk, maar hackneý-afhankelijk. Stel dat jij met onze Reedhill's Mister Michael je eerste wedstrijd zou rijden, dan moet je in de ereklasse rijden. Ook al heb jij nog nooit een winstpunt gehaald, Michael heeft er meer dan 500 en dat is bepalend.

Wat er gedaan moet worden in de ring is binnenkomen, een ronde rijden en opstellen voor de jury-inspectie. Na de jury-inspectie rijdt iedereen af op de rechterhand. De ringmeester geeft aan wanneer er van hand veranderd moet worden. Op de linkerhand gaat de jury de combinaties binnenroepen, de beste combinatie eerst. Als alles binnengeroepen wordt kan de jury een groep laten overrijden, een overkamping dus.

Disciplinereglement Aangespannen Sport schreef:
Hackney’s
a. Algemeen
De Hackney is een showpaard, dat uitkomt in rubrieken, die in wedstrijdverband
worden verreden. Deze rubrieken moeten voldoen aan de door de KNHS
gestelde regels.
b. Houding en stelling
Bij de beoordeling op houding, stelling en beweging speelt het volgende. Gevraagd
wordt een uitgebalanceerde voorstelling resulterend in een beheerst en
elegant beeld. De houding dient fier te zijn met een voldoende opgerichte hals,
waarbij de Hackney over voldoende neklengte dient te beschikken, zodat een
natuurlijke buiging mogelijk is, zodanig dat de neus enige centimeters voor de
loodlijn komt. Ook de stelling dient correct te zijn met hoofd-hals buiging in de
rijrichting. Op het rechte stuk dient de Hackney het hoofd recht voor de hals te
hebben. Een stuwende en dragende achterhand bevordert de houding en stelling.
Een Hackney die hangend op de leidsels of hangend in de opzet in een
vaak te hoog naar voren vallend tempo gereden wordt, kan nooit boven gesteld
worden bij een technisch correct en vriendelijk ogende aanspanning.
c. Beweging en tempo
De beweging moet hoog, ruim, tactmatig, regelmatig en flitsend zijn. Het tempo
moet zo snel zijn dat de Hackney de beweging gewoon kan afmaken, maar
niet zo langzaam dat het been stilvalt. Een doorlopende beweging wordt hoger
gewaardeerd dan een beweging met een recht vooruit gestoken voorbeen. Een
Hackney in balans met het goede tempo wordt geprefereerd boven een naar
voren of opzij vallende Hackney. Het achterbeen dient sterk te worden gebogen
in voorwaartse richting om vervolgens krachtig onder te treden, waarbij de
kracht ontwikkeld wordt om de voorhand te liften. Een ondertredend achterbeen,
dat ook een lift bewerkstelligd, wordt boven een hoog optrekkend en niet
ondertredend achterbeen gesteld.
Bij de tweespannen zijn naast de genoemde omschrijving van de wijze van
gaan van belang of de paarden als span optreden, recht naast elkaar lopen en
in houding gelijk zijn. Bij een tandem is het, naast de genoemde omschrijving
over de wijze van gaan, van belang dat het voorpaard voldoende voorwaarts is.
Daarbij mogen de strengen niet strak staan en moeten de paarden recht voor
elkaar lopen. Bij meerspannen zal daarnaast worden gelet op het optreden als
één geheel.
De overige beoordelingscriteria zijn daarna van belang, deze zijn gelijkheid
van kleur, type, bouw, aanspanning, verzorging en uniformiteit van het geheel.
Het criterium van gelijkheid van kleur geldt niet voor een zogenaamd “Engels
span”.
Langspannen dienen volgens het Achenbach leidselsysteem
gereden te worden.

Kleding is een net pak. Voorheen was het donker, ze zijn echter wat soepeler aan het worden. Bij het dragen van een broek is een schootkleed verplicht. In het damesnummer is het zorg de kleding zo te kiezen dat de kleur afstemt bij de pony en de kar.
Grooms moeten in wit tenue met rode stropdas, of in donker kostuum met hoed.

Met keuringen, witte broek, witte bloes, rode stropdas, eventueel witte trui, en de kleur van de schoenen moet ook wit zijn. De data van de keuringen zijn denk ik wel te vinden op de site van het stamboek, maar de centrale keuring was afgelopen vrijdag. Hengstenkeuring is meestal rond de eerste zaterdag van maart.

Tenslotte, op dit moment ben ik dacht ik nog steeds de enige in de aangespannen sport actieve hackney-rijder op bokt. Degene die dit voorjaar de rijvergunning heeft gehaald heeft naar mijn weten geen wedstrijden gestart. Ik kom uit Brabant.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:59

Wil je ook marathon gaan rijden met een hackney?
Dan raad ik ze weer af.
Ik rijd namelijk marathon met mijn hackney, maar echt ver kom ik nooit.
Ze besteed téveel energie in haar hackney-passen waardoor ze helemaal kapot is voordat we alle hindernissen gereden hebben.

Qizz

Re: Hackneys (in omgang en op wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:29

Hoi,.. nee dat niet, geen marathon,..

ik weet ook nog niet of ik echt wedstrijden ga rijden, de mogelijkheid is er iig wel, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat bevallen :D, ben ook wel druk met de srping en eventingwedstrijden met mn eigen paardje,..

Jammer dat je met de marathon niet zo ver komt Seni,..

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:50

Seni schreef:
Wil je ook marathon gaan rijden met een hackney?
Dan raad ik ze weer af.
Ik rijd namelijk marathon met mijn hackney, maar echt ver kom ik nooit.
Ze besteed téveel energie in haar hackney-passen waardoor ze helemaal kapot is voordat we alle hindernissen gereden hebben.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens..
Heb jaren met een kleine maat hackney, marathon gereden. Wilde wedstrijden met 3 onderdelen op 1 dag en dat ging met gemak! Was overal de snelste en ook de dressuur wonnen we regelmatig. Het ligt toch ook aan het karakter van de pony of ze het volhouden ja of nee en niet alleen aan de gangen etc. Beestje had ook echte hackney gangen, hoewel niet zo fantastisch als de echte show hakneys.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:55

Uiteindelijk kom je met hackney's wel wat te kort in de mensport. Onze buurman rijdt al jarenlang marathons, met een vierspan, zijn vriendin met een tandem (dit jaar zijn ze trouwens niet met een vierspan uitgekomen dacht ik). Dressuur blijft wel wat lastig, hoewel hij daarin goed verbeterd is. Zijn grootste probleem zijn de staptrajecten. Hij rijdt overigens wel op het hoogste nivo, en om daar mee te kunnen draaien komt hij dus net te kort.
Af en toe brengt hij zijn hackney's ook nog uit in de aangespannen sport, hij heeft er een paar tussenlopen met goede bewegingen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:42

rijvergunning kan je in ermelo halen, je moet dan een theorie examen afleggen en praktijk, er komen dan mensen kijken bij het aanspannen en je moet een oefenwedstrijd rijden.
Heb hem afgelopen voorjaar gehaald voor de tuigpaarden (is volgens mij ook voor hackneys en fries ras geldig). De kosten die ik gemaakt heb hiervoor waren 50 euro.
Volgens mij wordt het volgend jaar anders en kan je op meerdere plekken in het land de rijproef halen.
Misschien kan je een hackneyrijder uit de buurt eens vragen of je eens kan komen kijken naar alles en daar eens vragen stellen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:20

ja dat is een idee, dankje!
zou wel fijn zijn als het op meerdere plekken kan dan alleen ermelo