Bedelen met VD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Bedelen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:40

Ik heb een verzorgpaard waarmee ik VD mag doen, het probleem is dat het een vreselijke bedelaar is. Ook zodra ik gewoon wat in me zak heb dan probeert hij het al te pakken te krijgen, en zodra ik maar dan ook iets met mijn hand bij zijn mond doet dan gaat hij (gelukkig) met zijn lippen zoek naar het snoepje. En zodra hij geen beloning meer krijgt met vd wilt hij niet meer, maar hij begint ook een click te combineren met een snoepje. Ook achter uitlopen doet hij niet meer omdat hij persee een snoepje moet (wat hij niet krijgt maar ik kan doen wat ik wil maar hij blijft me stalken voor dat ene snoepje).

Het is nog niet agressief maar ik denk dat de kans groot is dat het dat wel gaat worden := Dus als iemand kan helpen, want dit kan niet langer zo door gaan natuurlijk. Want met vd als hij 1 beloning heeft gehad slaat hij gelijk door en als hij click hoor ook :=

Ik heb gezocht naar andere topics maar toch niet helemaal gevonden wat mij hielp :n

NicoleHorses

Re: Bedelen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:43

gewoon negeren en zijn hoofd continue consenquent wegduwen wanneer die bedeld. stapje achteruit laten doen.. wanneer die luistert belonen :j succes

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:47

Hij blijft me volgen met zijn hoofd en hij stopt niet, als ik bij zijn buik staan gaat hij als een gek mee draaien tot hij weer met dat hoofd bij me is :=

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:57

Misschien kun je de beloning veranderen. Geen snoepjes meer, maar kroelen of een braaf woord. Of probeer het met clickertraining..

Als hij je volg met je hoofd kun je misschien beter eerst een andere oefening doen. Waarbij hij zijn hoofd bij jouw kan blijven. Als hij dan door heeft dat hij niet altijd snoepjes krijgt, kan je achterwaarts proberen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:01

__karin__ schreef:
Misschien kun je de beloning veranderen. Geen snoepjes meer, maar kroelen of een braaf woord. Of probeer het met clickertraining..

Het idee van clickertraining is dat ze na de click een beloning krijgen ;)
De click zelf is om preciezer duidelijk te maken wat ze nou goed deden.

Wat ik zou doen:
heel consequent als hij met zijn neus naar je zakken gaat een tik op z'n neus geven.
Schrikken ze even flink van maar doet niet echt pijn (tenminste, zo'n harde tik moet je iig niet geven :+).
Dat elke keer doen en dan leren ze dat wel af :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:06

Zorg dat de afstand tussen jullie voor jou comfortabel is en blijft. jij loopt niet, nooit, achteruit voor je paard weg. Je mag best een stap achteruit zetten, maar niet omdat hij een stap vooruit gezet heeft. Jouw positie, houding en eigen ruimte maken dat hij respect voller naar jou toe wordt. Komt hij te dichtbij dan zet je hem achteruit of je jaagt hem weg. Hij mag niet, nooit ongevraagd in jouw ruimte komen. Paarden onderling zijn daar ook heel duidelijk in, jij dus ook. Dit moet ook je basis zijn, nog voor je maar aan VD gaat denken. En ik denk, nav jouw tekst, dat het daar al mis gaat.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:18

Ik was al bezig met clickertraining maar daarvan gaat hij juist agresiever bedelen := en van een tik op zijn neus trekt ie zich niets aan hij gaat even weg met zijn hoofd en gaat er vervolgens nog erger mee door. En met de oefening achter uit gaan was ik idd al bezig dus ik gaf een click en ik ging kroelen en daar is hij het dan niet mee eens en grijpt naar mijn zak toe met zijn mond. En ik kan echt doen wat ik wil maar hij gaat niet weg hij blijft maar volgen, maar ik denk ook niet dat hij het kwaad bedoelt ofzo (naja dat denk ik). Ik denk dat het meer komt omdat hij zo'n gulzig paard is, hij eet ook niet normaal maar doet hap-slik-weg en stikt vervolgens in zijn eten := en hij wilt altijd net even te graag eten

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:20

Citaat:
Het idee van clickertraining is dat ze na de click een beloning krijgen ;)
De click zelf is om preciezer duidelijk te maken wat ze nou goed deden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In het begin van clickertraining zou je inderdaad elke keer een snoepje moeten geven. Dit kan je afbouwen naar af en toe een snoepje.. Als de CLICK maar een positief gevoel houd bij een paard.

@ amable: Kun je niet juist met vd de basis goed krijgen?

@houvanponies: Is het toevallig een haflinger? Hij lijkt zo op die van mij soms ;) maar daar het steeds beter mee ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:22

Het iig geen haflinger, het ras is onbekent (het is die zwartbonte in me profiel en onderschrift)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:03

VD is 1 van de moeilijkste vormen van trainen, daar heb je eerst een goeie, respectvolle basis voor nodig. En dat is niet zoals hier altijd geroepen wordt stap, draf en galop op commando.
Overigens blijf je na een click belonen, je gaat alleen steeds minder vaak een click geven en steeds meer vragen voor 1 click. Vergelijk het met geld. Geld is onze click. Als we iets goed doen krijgen we geld en daar kunnen we leuke dingen mee doen. Maar stel dat je van je baas zo af en toe vals geld krijgt, dan ga jij toch ook voor een andere baas werken? Dan wordt je toch ook boos. Je gaat niet ineens harder je best doen in de hoop dat je de volgende keer wel echt geld krijgt. Terwijl als je op je werk steeds een beetje werk erbij krijgt "ach, kan jij dit er ook nog even bijpakken?" "Wil je een kwartiertje langer blijven?" Enz, op die manier ga jij wel steeds een beetje meer voor jouw click, geld, doen. Kijk maar eens bij mensen die al langer voor 1 baas werken hoeveel extra werkzaamheden ze vaak hebben die niet in hun functie omschrijving staan ;)

houvanponies > Als ik het zo hoor ben je bij lange na niet consequent en duidelijk genoeg. Als jij je paard bij je vandaan wil hebben moet je hem gewoon weg kunnen jagen, naar een soort join-up, los longeren oid toe. Voor mijn part pak je er een zweepje bij, maar bij jou vandaan is bij jou vandaan. Kijk maar eens naar paarden in de kudde, als een paard aan de kant moet wat niet gaat kan dat ook hard gaan.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat het nog verstandiger is dat je, als je echt wilt gaan vden, je er een keer hulp bij haalt. Zodat je weet hoe je jouw paard aan moet pakken.

Nefae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:59

Ik zou gewoon tijdelijk stoppen met snoepjes geven of wat dan ook misschien alleen na het rijden of als hij echt iets goed doet. En elke keer als hij bedelt bij je gewoon een tik op z'n neus niet hard maar gewoon dat hij door heeft van hee dit mag niet. Bij ons voeren we bijvoorkeur ook niet uit de hand (bij vrijheidsdressuur moet het natuurlijk wel) maar gewoon in de bak omdat de paarden zo snel gaan bedelen als ze het eenmaal door hebben.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:31

Nou er is nieuws, mijn paardje mag helemaal geen 'droog' voer meer.. Hij krijgt er een slokdarm verstopping van en mag nu alleen nog maar slobber en nat hooi en meer niet dus hij krijgt helemaal geen snoepjes meer dus gaat ook geen kans meer krijgen om te bedelen

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:58

Je moet het negeren (werkt bij mijn paard) en bedelen los je ook op door er een commando aan te koppelen. Door dat die van mij de spaanse pas kan bedeld hij minder. hij bedelt nu meer met de kunstjes die ik hem heb geleerd maar die negeer ik ook gewoon en vraag ik een ander kunstje van hem! :P :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:01

maar dat zeg ik al, mijn verzorgpaard mag niets meer. Helemaal niets NOOIT niet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:13

Van een appeltje krijgt ie geen slokdarmverstopping... is altijd wel een oplossing. ;)

Jouw probleem is dat je in een heel verwarrende situatie zit met je paard: je wilt hem leren dat hij moet werken voor zijn voer, dus hij moet een prestatie leveren en dan krijgt ie wat.

Alleen is jouw pony daarvan niet overtuigd: hij is van mening dat hij, zodra jij voer hebt, hij dat gewoon mag pakken.

Dus voor je nu verder gaat met training, ga je dat eerst eens duidelijk maken.

Ga gewoon elke keer de bak in met voer, en zorg dat heel duidelijk is dat het voer pas naar de pony gaat, als jíj dat wil. NIET als hij dat wil.
Amable legt al uit hoe: stuur hem weg als ie gaat zeuren.
Zelfs naar je zakken snuffelen is fout.
Je zal wel altijd scherp moeten blijven, net als bij kinderen. Als je niet oplet, pikken ze toch uit de snoeptrommel. :+

In principe gewoon basisbeleefdheid.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:15

hij kan zich zelfs van een appeltje verslikken, want hij slikt zonder kauwen :=