Centered Riding instructeur waar ik geen ruzie mee krijg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Centered Riding instructeur waar ik geen ruzie mee krijg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:31

Weet iemand nog een goede centered riding instructeur die doorheeft dat een paard zonder bit ook nog te rijden is? Als het even kan ook eentje die niet eist dat het paard eerst in de krul wordt getrokken voordat we ons op de zit gaan richten. De derde eis is dat ze/hij voor twee personen op lokatie wil komen, we wonen tussen Alkmaar en Schagen in Noord-Holland. Als dit niet bestaat kunnen we eventueel ook zelf op lokatie komen.

Thats_Me

Re: Centered Riding instructeur waar ik geen ruzie mee krijg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:33

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:37

whahah geweldig Arno, echt weer een post van jou. Ik heb maandag les met Ro van een ISPH instructrice. Als ik met haar door 1 deur kan dan moet jij dat vast ook wel doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:43

Ruzie?
Zou dat nou echt alleen maar liggen aan het 'zonder bit' willen rijden, of is het duo A&A wellicht bij voorbaat al wat argumentatief? :+
Ssssttttt... ik plaag maar!

Neem 's contact op met http://www.alona.nl - wellicht kunnen die jullie verder helpen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:03

arno8 schreef:
Weet iemand nog een goede centered riding instructeur die doorheeft dat een paard zonder bit ook nog te rijden is? Als het even kan ook eentje die niet eist dat het paard eerst in de krul wordt getrokken voordat we ons op de zit gaan richten.

Ik weet niet van wie jullie al les hebben gehad maar ik bij mijn CR-les moest het paard echt niet in de krul getrokken worden. Juist niet...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:05

van wie heb jij les Fransje?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:08

fransje23 schreef:
arno8 schreef:
Weet iemand nog een goede centered riding instructeur die doorheeft dat een paard zonder bit ook nog te rijden is? Als het even kan ook eentje die niet eist dat het paard eerst in de krul wordt getrokken voordat we ons op de zit gaan richten.

Ik weet niet van wie jullie al les hebben gehad maar ik bij mijn CR-les moest het paard echt niet in de krul getrokken worden. Juist niet...

Oei, als het erop lijkt dat ik dat suggereer neem ik dat bij deze terug. Ik heb geen idee hoe CR-mensen zijn maar wil in ieder geval voorkomen dat ik mijn tijd en de tijd van de instructeur verspil. Ik dacht door het zo op te schrijven te voorkomen dat ik in contact kom met instructeurs die de krul belangrijker vinden dan de zit. Maar ik wil dus niet het beeld wekken dat CR-instructeurs ons hebben gezegd dat we ons paard in de krul moeten trekken. We hebben nooit een CR-mens op ons erf gehad (en willen dat graag anders zien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:21

Oke, nu snap ik je post, als je CR gaat doen, dan is het voorste juist niet belangrijk. Alles is alleen op de zit gebaseerd en je gaat eerst een hoop oefeningen op het droge doen met een bal. Ik heb zo een dagcursus gedaan.

Ze controleert of het zadel goed ligt, of je goed in je zadel zit en dat het zadel ook bij je lijf past. Je benen legt ze goed, want de meesten hebben die verkeerd in het zadel liggen en ze kijkt of je idd op het middelpunt van je paard gaat zitten met de oefeningen die je dan op je paard gaat doen. De voorkant is helemaal niet belangrijk, juist zo belangrijk dat je met de beweging mee moet gaan met je handen en daar let ze ook goed op. Niks krul, die krul komt vanzelf als je je paard van achteren naar voren rijdt en met je zit.

De CR theorie is moeilijk, die gaat van uit de zit uit. Heel leerzaam, ik denk dat jullie er een pracht dag aan zullen hebben. Ook wordt uitgelegd dat veel mensen een drijvende zit hebben en hun zadel poetsen en dat dat juist heel onplezierig is voor het paard, dat veel mensen drijven met de benen maar juist een tegenwerkende kracht maken door het aandrijven het paard naar achteren toe duwen ipv naar voren met de beweging mee. Dat achterover zitten zoals zo veel dressuurruiters doen om het paard meer gewicht op de achterbenen te laten krijgen in de hoop dat het paard zijn achterhand meer gaat gebruiken, meer gaat zitten, dat dát juist zo onplezierig is voor het paard en het tegenovergestelde wordt verkregen, maar dat in het center van het paard te gaan zitten en niet tegenwerkende hulpen met drijven te geven, maar juist met je lichtrijden het paard naar voren te laten gaan, je paard veel makkelijker, veel ruimer gaat lopen.

Heel leerzaam. Maar ik zou wel mondje dicht houden en gewoon alles als een spons opnemen, eventueel thuis nog eens na gaan denken of er dingen zijn waar je niet achter staat. Alles heeft wat en van alles wat kan je een berg kennis krijgen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:23

@russel:

Klinkt allemaal heel leuk en leerzaam, maar wil je er ook bij zeggen waar je dat kunt doen? We kunnen ons mondje trouwens heel goed dichthouden hoor.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 09-08-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:23

Als ik de vraag lees krijg ik ook dat idee...maar ook het gevoel dat TS geen idee heeft wat CR precies inhoud.

Ik heb op stal een clinic van Linda van der Horst http://www.lindavdhorst.nl georganiseerd wat erg leuk was. Zij komt uit Soest. Ook heb ik les gehad van Kim van Equijoy maar die komt uit het zuiden, te ver weg.

Bij Schermerhorn woont volgens mij ook een CR-instructrice.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 09-08-09 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:26

Overigens reden er bij ons ook mensen bitloos mee en dat was geen probleem. Jullie weten waarschijnllijk wel wie ;)

Wij hebben ook veel geleerd over ademhaling en het centreren op je eigen kern en het effect op je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:27

Ik heb een dagcursus gedaan, Nelleke Deen deed het, was ergens in Brabant, ik zal voor je gaan zoeken. Was toen 110 euro voor een dag. S'morgens theorie en s'middags prijktijk. Ik zou wel je eigen paard meenemen, want de fjord die ze daar hadden was lief, maar dik en klein en dat is dan weer zo een verschil als je daarna met je eigen paard gaat oefenen.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:28

Ik woon in Twente, dus mijn Centered Riding instructrice zal wel niet naar jullie toe willen komen. Maar ik rij bitloos en niet in de krul. Je doet alles met je zit, en juist niet met de teugels!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:28

Beste Arno als je les wilt hebben in het bitloosrijden mag je naar mij toekomen.
Ruzie? Hangt van je eigen instelling af. Ben je bereid iets aan te nemen, of weet je het zelf allemaal beter?

Alles gaat op zit, gehoorzaamheid, en naar kunne van paard en, niet geheel onbelangrijk ook naar de kunne van ruiter.
Zeg maar wat je wilt, basis, klassieke dressuur, hogeschool dressuur, vrijheidsdressuur?
Alles is mogelijk totaan de hogeschoolsprongen, ja...bitloos, met of zonder zadel.
Zo apart is het nl. niet, we doen het al jaren, onder de man, aan de hand of gewoon los in de vrijheid.

Nee, ik kom niet op lokatie, daar heb ik het te druk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:42

Ik zie het niet meer staan, maar ze heeft wel een website en je kan haar benaderen voor een clinic elders of bij jullie aan huis. Of je organiseert er eentje bij jullie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:48

zoetjes schreef:
Beste Arno als je les wilt hebben in het bitloosrijden mag je naar mij toekomen.
Ruzie? Hangt van je eigen instelling af. Ben je bereid iets aan te nemen, of weet je het zelf allemaal beter?

Alles gaat op zit, gehoorzaamheid, en naar kunne van paard en, niet geheel onbelangrijk ook naar de kunne van ruiter.
Zeg maar wat je wilt, basis, klassieke dressuur, hogeschool dressuur, vrijheidsdressuur?
Alles is mogelijk totaan de hogeschoolsprongen, ja...bitloos, met of zonder zadel.
Zo apart is het nl. niet, we doen het al jaren, onder de man, aan de hand of gewoon los in de vrijheid.

Nee, ik kom niet op lokatie, daar heb ik het te druk voor.

Ach, als uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het bit pijn doet, ben ik bereid aan te nemen dat het bit pijn doet bijvoorbeeld. Als iets maar goed wordt onderbouwd en ik heb het idee dat dit bij CR ook goed gebeurt, daarom wil ik me er graag in verdiepen.

Ik wil niks van m'n paard, ik wil alleen dat ik m'n paard niet in de weg zit. Op welke lokatie zit je? En heb je ook een website?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:59

De basis van iedere vorm van paarden beleren is juist dat je hem NIET in de weg zit.
Op het moment dat je een paard belemmert op wat voor manier dan ook, kan het zich niet goed bewegen.
De ruiter / trainer staat er juist voor een paard te stimuleren en te ondersteunen, het paard de gevraagde oefeningen makkelijker te maken. Het bewust te maken wat het allemaal met zijn lijf kan.

Een beetje paard met pit en een goede bodybalans springt van nature met het grootste gemak in de wei een capriool of courbette.
Het is aan de trainer dit op commando te kunnen oproepen en het paard deze zo veilig mogelijk (zonder blessures) voor zijn eigen lijf te laten uitvoeren.

Uiteindelijk gaat het niet om de hoge dressuur, die prachtige show of wat dan ook. Het gaat er in alles om het paard effect zijn lijf te laten gebruiken, ongehinderd door de ruiter. De ruiter is de aangever, de motivator en de beschermer zodat het geen onnodige risico's neemt waardoor er weer blessures kunnen optreden. Dit alles gaat alleen wanneer er een 100% vertrouwensband is tussen ruiter en paard. Het paard weet wat van hem verwacht wordt en dat hem geen dingen worden gevraagd die fysiek en psychisch onmogelijk voor hem zijn.

Of je dan volgens deze manier met je paard een buitenritje wilt gaan maken of op het hoogste niveau enige sport wil beoefenen maakt niet uit. Het valt of staat met de instelling van de ruiter en zijn aanpassingsvermogen aan het paard.

Wij zitten in NB, nee geen website, we zijn handiger met paarden dan met techniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:01

Zoetjes heb je meer info? Wie wat waar?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:18

Hmm..inmiddels loop mn inbox een beetje vol geloof ik. :o

Kennelijk iets opgeroepen wat mensen interreseert. Voor meer info graag even per PB.
Indien er meerdere mensen zijn die hier graag meer van willen weten kan ik evt op lokatie komen.
Vanaf 4 pers tot max. 8. per dag en niet eerder dan 2de week september want ik zit helemaal vol.

Let wel het gaat hier om klassieke rijkunst gebasseerd op vertrouwen en balans.
Geen zweverige toestanden maar nuchtere paardenscholing waar duidelijk naar de fysieke aspecten van het dier worden gekeken.
Iemand die dus met een 22 jarig "versleten manegepaard" de capriool wenst te leren zal ik resoluut naar huis sturen.
Maar bezigheids therapie voor een paard op rust behoort bijv. weer wel tot de mogelijkheden.

Alles dus naar kunne van paard en ruiter!

Daarnaast ben ik géén tegenstander van een bit, wel tegen de mensen die het verkeerd handteren.
Slof, bijzets, thiedemannetje, wurghalsters etc... zijn niet welkom. Goed humeur, moeilijke paarden, leergierigheid etc weer wel!
Men mag mét of zonder bit/zadel, verschijnen evt. kaptoom, echter een paard zou wel handig zijn. Veel beloning (wortelen, snoepjes, geen suikerklontjes) gewenst.

Uiteindelijk zit het hem niet in WAT je gebruikt maar HOE je het gebruikt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:34

nou, volgens mij hebben we in dit topic al 4 mensen bij elkaar in Noord-Holland en misschien dat we terecht kunnen bij de rijvereniging in Schoorl? Wat denkt de rest ervan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:47

Zoetjes... je doet toch geen centered riding?

Misschien hadden jullie het al ontdekt A & A, maar Alona geeft ook lessen in Hoorn ( zie de website)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:48

Neem ook eens een kijkje op http://www.equilibritas.nl. Equilibritas is afgeleid van het Latijnse woord voor evenwicht ‘aequilibritas’. Bij een juist evenwicht werken de spieren zo optimaal mogelijk samen, waarbij een zo min mogelijke belasting op het lichaam optreedt. Een correct gebruik van spieren en gewrichten zorgt voor het juiste balanspunt, een goede beweeglijkheid in de gewrichten en een minimaal spiergebruik.

Op het paard biedt evenwicht van de ruiter bewegingsvrijheid aan het paard.

Oefentherapie Cesar is een therapievorm waarbij wordt gestreefd naar een zo optimaal mogelijk houdings- en beweginspatroon. Daarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van het individu. Gedurende een leven ontwikkelt iedereen een eigen houdings- en bewegingspatroon. Dit wordt onder andere beïnvloed door vallen en opstaan, de voorbeelden om ons heen, het dagelijks leven waarin we ons begeven, de sporten die we beoefenen en de mogelijkheden die ons lichaam biedt. Mensen ontwikkelen vaak sterke voorkeuren in een houding die niet altijd bevorderlijk zijn voor het lichaam. Scheefheden, te veel of te weinig spiergebruik, overbelasting van gewrichten, e.d. kunnen pijnklachten of een bewegingsbeperking veroorzaken. Op het paard zorgt een scheefheid van de ruiter vaak voor een ongelijke gewichtsverdeling, waardoor blokkades in bijvoorbeeld de heupen van een ruiter kunnen ontstaan en paarden in de buiging van het lijf belemmerd kunnen worden. Beperking van de bewegingsmogelijkheden van het bekken leidt tot een tegenwerkende zit, waardoor het paard belemmerd wordt in de nagevelijkheid en de ruimte van de bewegingen.

Bij Equilibritas streven we naar het optimale evenwicht van ruiter en paard. Onze lessen zijn geschikt voor zowel mensen met fysieke klachten als mensen met rijtechnische problemen of mensen die meer bewust willen worden van de invloed van hun lichaam op het paard. Iedere tak van paardensport en elke graad van africhting is welkom.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:52

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:52

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:01

Jannepauli schreef:
Zoetjes... je doet toch geen centered riding?

Misschien hadden jullie het al ontdekt A & A, maar Alona geeft ook lessen in Hoorn ( zie de website)
`

Ik behoor tot géén enkele stroming behalve DIE het paard aangeeft wat noodzakelijk is en werkt!
Of dat nu elementen uit de western zijn, NH, klassiek, vrijheid etc...maakt mij niet uit.
Als het werkt, veilig en vriendelijk voor de paarden is, staat wat mij betreft alles open.

Heb alle stromingen in de afgelopen jaren voorbij zien komen, sommige goed, sommige bar slecht.
Een paard laat zich geen label opplakken, het kijkt en luistert naar zijn trainer. Voor een goed trainer doet het alles, bij een slecht trainer gaat het in verzet. Of die trainer nu een cowboy hoed opheeft of een zijde hoedje maakt voor het paard NIETS uit!

Het paard bepaald hoe er met hem gewerkt behoort te worden, dát is het uitgangspunt.