Gemeen tijdens vd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kamits

Gemeen tijdens vd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:24

Hallo,
Ik leer mijn paard nu de basis van de vrijheidsdressuur.
Ik werk met de clicker.
Zo leer ik dus ook dat ze achter me aan moet lopen, en als ik ga rennen dat ze ook achter me aan rent.
Als ik het halster om heb, met he touw in mijn hand, gaat het prima.
Maar als ik het los doe, dan legt ze haar oren in haar nek, blijft wel achter me aan rennen, haalt niet uit met haar mond, maar komt wel heel dreigend over.
Ze heeft al eens geprobeerd om naar me te trappen.
Als ik dan stilsta, staat ze ook stil, maar neit naast mij zoals ik dat wil.. Maar draait de haar kont naar rechts zodat de tegenover mij komt te staan.
Ook probeert ze mij wel eens in te halen om an mijn andere zijde te komen.
Wie weet waarom ze zo doet als de los is, en als ze haar halster om heeft het niet doet.. En waarom de tegenover me wil staan, in plaats van naast me.

Kamits

Re: Gemeen tijdens vd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:08

Niemand die iets weet?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:25

Toch een beetje dominantie als ik het zo lees, maar het is altijd een beetje moeilijk oordelen zonder beeldmateriaal in de vorm van foto's of het liefst een filmpje.
Waarschijnlijk heeft ze het idee dat ze jou 'wegjaagt' als het ware.
Is ze aan het halster dan is dat voor haar waarschijnlijk meer het teken dat ze aan het werk is en zijn jou wel als leider ziet omdat ze vast zit.

Misschien eens puur grondwerk gaan doen, zónder gebruik te maken van voedselbeloning.

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:19

dominantie moet je proberen er wel een beetje uit te halen
en zonder beloningsgedrag zoals bo al aangaf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:33

beginnen met gewoon grondwerk om de verhoudingen duidelijk te krijgen, dus zonder beloning. Jezelf verdiepen in paardengedrag en paardentaal zodat je in de eerste instantie gewoon goed met het paard en evt problemen om kan gaan.

Daarna pas werkelijk verdiepen in clickertraining. zorgen dat je het systeem kent, het hoe en waarom, de principes van geduld en beleefdheid van het paard en alles wat erbij hoort.

Pas daarna kun je met clickertraining beginnen.
Clickertraining is een supermanier om een paard te trainen, maar alleen correct toegepast.
Zo niet, dan kan het regelrecht gevaarlijk worden.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:40

Jou paard is niet onderdanig aan jou!
Als jij je paard los doet denkt je paard dat hij gewoon met een andere kudde genoot ik de bak staat, waardoor je als het ware in een kudde bent met rangordes!
Jou paardje probeert jou onderdanig te maken aan haar, dat zou je precies anders om moeten doen!
Een pony mag je nooit inhalen als ze achter je loopt(de leiders lopen voorop) ze mag ook absoluut niet naar je schoppen!

Wat je kan proberen is een 'join up'.
Ik weet niet of je weet wat dat is?
Je moet je pony los is een ronde kraal doen, jaag haar in de ronte tot ze op jou gericht is en als jij naar haar toe loopt moet ze voor je weg rennen.
Ga dan met je rug naar je pony toe staan en met je hoofd naar de grond kijken.
Als het goed is komt je pony naar je rug toe en raakt ze je rug zachtjes aan, ga dan rondlopen zonder om te draaien en als ze je niet volgt of inhaalt doe je het opnieuw en jaag je dr in de ronte!

Misschien kan je het nog even opzoeken op internet.
Anders kan je misschien beter stoppen met los achter jou aan laten rennen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:52

En daar is het advies van de join up weer :roll: Het enige wat ik daarover kan zeggen, is dat je er niet aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt :n Een join up is een heel ingrijpend iets voor een paard en gebruik je alleen in uiterste nood, wat dit probleem niet is :n

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:48

Ik heb hier ook last van. Mijn merrie doet ook hartstikke chagerijnig als ik bij haar in het land ben dan komt ze naar me toe lopen maar wel boos, de hele tijd is ze boos. Ik denk helaas ook dat het een questie van respect is onze paarden denken waarschijnlijk dat ze boven ons staan en dit moeten we zien te veranderen.

Of een join up dan een goede manier is om dit gedrag te doorbreken?????
Hier zet ik mijn vraagtekens bij ik denk nameljik dat je dit niet zomaar moet proberen en dat je problemen dan wel heel groot moeten zijn. Voor je paard is een join up namelijk erg ingrijpend!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:12

De vraag is, pas je de clickertraining wel goed toe?

Nou is dat uit je verhaal echt niet goed te beoordelen, een filmpje zou al veel duidelijk maken.

Maar meestal is agressie tijdens voedselbelonen te wijten aan het als het ware niet goed maken van afspraken over wanneer de beloning verkregen kan worden en wanneer niet, en wat het paard daar dan precies voor moet doen.

Ik dacht dat op de site van Amable hier op bokt voedselbeleefdheid werd uitgelegd, en anders moet je eens kijken op het NH forum en de posts van E.Zanden hierover opzoeken (exacte topictitel weet ik niet meer. ;) )

Je moet je misschien nog meer in clickertraining verdiepen voor je weer los met je paard gaat werken.

Tot die tijd zou ik haar maar niet meer loslaten, zoals hierboven al werd gezegd. Dat is echt te gevaarlijk.

Overigens heb ik een paard met lichte voernijd dat bij voedselbelonen ook altijd de oren in de nek legt. Alleen zal dit paard mij nooit aanvallen en is zelfs vrij zacht en zeurt eigenlijk nooit over de rangorde. Bij dit paard is het gedrag ontstaan uit frustratie door voeren uit de hand in de groep en open stallen, wat ze onveilig vond.

Met andere woorden, het is dus wel erg belangrijk om het gedrag van ieder afzonderlijk paard in perspectief te zien.
Maar naar je schoppen/bijten is foute boel. Alleen is het wel belangrijk om jouw aandeel in het gedrag te ontdekken, anders kan je wel 'grondwerken' maar dan komt het probleem terug zodra je met voer aan de slag gaat.

Kamits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:42

Sommige van jullie hebben het over een join-up.
ik weet wat het is, maar ik wil het zeker neit gaan toepassen bij mijn merrie.

Ik zou niet weten wat ik fout doe met de clickertraining. Ik vraag iets van haar, als het goed is click ik en geef het voedsel.

Ik heb me voordat ik begon met vd verdiept in clickertraining en het hele vrijheidsdressuur. Internet afgezocht en boeken gelezen.

Hebben jullie misschien een paar ideen van wat ik met haar kan doen qua grondwerk.???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:39

Ik denk dat je er alleen met kennis van clickertraining niet bent.

In de eerste instantie is het mijn inziens na van belang dat je een goede kennis hebt van lichaamstaal, daarmee al je paard kan hanteren en dat er geen twijfel bestaat over het leiderschap, voordat je met clickeren begint (vind ik bij honden net zo belangrijk)

Grondwerk is een manier om een gezamelijke taal te ontwikkelen en om de verhoudingen duidelijk te krijgen. (dan heb ik het ff niet over gewoon longeren. Is ook grondwerk maar voor dit doel wellicht minder geschikt)
Als je eens rondsnuffelt in de bieb vindt je vast een paar goede (NH) boeken over paarden begrijpen/ paardentaal / grondwerk met paarden....
'
verder ga ik met randolinpony mee....
Het allerbelangrijkste bij clickertraining is duidelijkheid bij het paard. Het aanleren van geduld en beleefdheid zijn de belangrijkste items voordat je met de training begint. Bovendien moet het hele systeem voor het paard helder zijn, anders creeer je frustraties en dus een nijdig paard.

Kamits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 11:26

Nou, dan snap ik er ehct niks meer van.
Ik heb een keer ook een boek gelezen over lichaamstaal,ik vind dat erg boeiend en leuk om er iets over te weten, en het maakt de omgang tussen mij en mijn paard ook makkelijker. Ik laat duidelijk zien dat ik de baas ben, als ik iets niet wil dan laat ik dat ook merken.
Alleen tijdens het vd is het net een ander paard. Voor de rest nooit problemen mee gehad alleen hiermee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:11

Dan zit het probleem waarschijnlijk in de basis van het clickeren. Het aanleren van geduld en beleefdheid.
Mogelijk zijn de regels niet duidelijk genoeg voor je paard, waardoor hij gefrustreerd reageert.
In dat geval kun je het beste les nemen bij iemand die hier goed in thuis is.
Via internet is dat niet te doen omdat wij hier niet kunnen beoordelen wat er precies mis gaat en waarom
Daarvoor moet je toch echt iemand aan het werk zien

Maar een dergelijke situatie berust over het algemeen op miscommunicatie.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:37

Ik denk dat je idd niet duidelijk genoeg bent. Maar dat is zo wel heel moeilijk te zeggen. Ik ben het helemaal met liljebo eens; neem les! Ik ben ook zelf begonnen maar heb ook les genomen omdat diegene veel meer ervaring heeft en precies ziet wat je fout doet en hoe je dat beter kan doen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:39

Corelli schreef:
En daar is het advies van de join up weer :roll: Het enige wat ik daarover kan zeggen, is dat je er niet aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt :n Een join up is een heel ingrijpend iets voor een paard en gebruik je alleen in uiterste nood, wat dit probleem niet is :n

Ik dacht precies hetzelfde. Waarom altijd dat Join up ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:42

heeee........om mee te beginnen ... Jouw paard rent niet achter jou aan.......... jou paard jaagt jou op :)

ik zou stoppen met die onzin en er een bekwaam iemand bij halen die jou leert met dit paard om te gaan zodat jullie elkaar goed begrijpen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:45

KiWiKo schreef:
heeee........om mee te beginnen ... Jouw paard rent niet achter jou aan.......... jou paard jaagt jou op :)

ik zou stoppen met die onzin en er een bekwaam iemand bij halen die jou leert met dit paard om te gaan zodat jullie elkaar goed begrijpen

Idd helemaal mee eens..

Horsemanship is niet voor iedereen weggelegd, en zeker niet voor alle paarden.
Gewoon lekker rijden met een goede instructie, dan kom je m beter de baas.
En is ie te jong voor te rijden, lekker de wei op met soortgenoten !

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:45

KiWiKo schreef:

:)) Jep.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:47

Ik ben ook eens begonnen met een van mijn haflingers aan vd.
Hij kan nu de pas maar dat vond niet erg leuk om te doen. Hij werd erg kwaad en steeds met zij oren in zijn nek. Hij had er duidelijk geen plezier in. Ik ben ermee gestopt wand ik weet dat hij dat normaal gesproken niet doet. En vooral met vd vind ik dat we er beide plezier in moeten hebben. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:09

Tja... VD lijkt makkelijk maar voedselbelonen is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Ik zie niet in waarom dit meisje niet kan leren van haar fouten, zoals er ook zoveel mensen zijn die tijdens het rijden de neus stoten en daar vervolgens van moeten leren...
Maar dat van die deskundige hulp is een goeie.

Citaat:
En vooral met vd vind ik dat we er beide plezier in moeten hebben.

Schiet mij maar lek, maar ik zie even niet waarom een paard bij VD meer plezier zou moeten hebben dan tijdens het rijden...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:17

ik heb met mijn pony, dat hij dingen sneller leert met snoepjes, maar ook geïrriteerd wordt. Daarom ben ik gestopt met de snoepjes. Voeren deed ik eerst ook met de hand, Hup ff een pavo koek geven. Maar omdat hij steeds opdringeriger werd met eten geef ik hem nu apart eten in een stal in een bak. En leer hem dan eerst achteruit te gaan en te wachten tot ik zeg dat hij mag eten. Wat hij erg moeilijk vind :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:47

De paarden waarmee ik VD kan ik voor een volle bak voer parkeren, of aan de hand meenemen terwijl ik tegelijkertijd een kruiwagen mals gras meeneem, zonder dat ze het in hun hoofd halen eraan te zitten, tenzij ik dat toesta.

Gemeen tijdens VD ben ik heh. }:) :=

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:58

Ik zou stoppen met voedselbeloning. Gewoon belonen dmv je stem, een aai over zijn bol, een klopje op de hals etc.

Bij mijn paard hoef ik voedselbeloning ook niet toe te passen. Die ruikt al vanaf verre afstand dat ik iets lekkers bij me heb en is alleen daar nog maar mee bezig. Ik voer hem ook nooit uit de hand, altijd uit zijn bak of snoepjes uit zo'n snoepbal.

Verder zou ik eens kijken of je een dvd of boek te pakken kunt krijgen van bv Emiel Voest of les van iemand kunt krijgen in mn het grondwerk.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:03

randalinpony schreef:
Tja... VD lijkt makkelijk maar voedselbelonen is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Ik zie niet in waarom dit meisje niet kan leren van haar fouten, zoals er ook zoveel mensen zijn die tijdens het rijden de neus stoten en daar vervolgens van moeten leren...
Maar dat van die deskundige hulp is een goeie.

Citaat:
En vooral met vd vind ik dat we er beide plezier in moeten hebben.

Schiet mij maar lek, maar ik zie even niet waarom een paard bij VD meer plezier zou moeten hebben dan tijdens het rijden...

Oh haha sorry verkeert getypt. :o
Je hebt idd gelijkt, ook met rijden moet het voor beide leuk zijn. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:24

Ah oke dan denken we hetzelfde. :)