Verschil lange lijnen en lange teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Verschil lange lijnen en lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:16

Voor zover ik weet is het verschil dat je bij de een er schuin achter en bij de ander er recht achter loopt
(kan ook wezen dat ik er compleet naast zit hoor, het is (nog) niet mijn ding :))).
Maar waarom zou je dan juist de een of de ander kiezen?

Ik had ergens in een ouder topic gelezen dat het wel degenlijk een groot verschil is,
maar het leek me slimmer om er een nieuw topic over te maken dan om die weer omhoog te halen.
Dus wat is nou het inhoudelijke verschil tussen lange lijnen en lange teugel? :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:27

Volgens mij is er geen verschil. Wel verschil in posities zoals je zegt.
Je hebt de binnen, midden en buiten positie.
In de binnen positie sta je dus bij het binnenachterbeen van het paard en houdt je je handen van jezelf en het paard af en bij de midden positie sta je achter het paard en leunen je handen op zijn billen en bij de buitenpositie sta je bij het buitenachterbeen van het paard en houdt je je handen net als bij de binnen positie.
Je positie bepaald een deel van de oefening. Als je bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts vraagt sta je aan de binnenkant en bij de Travers sta je aan de buitenkant. Door het verschil van positie weet je paard precies wat je wilt doen mits je de oefening goed hebt aan geleerd en bevestigd hebt. De dvd's van Piet Bakker en Bastiaan de Recht leggen dit heel goed uit.

Amable

Re: Verschil lange lijnen en lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:04

Met lange lijnen ben je eigenlijk gewoon vanaf de grond aan het mennen, je hebt dus een veel grotere afstand tov je paard. Bij lange teugel sta je heel dicht bij je paard en ben je veel meer dressuurmatig aan het inwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:56

Werken aan de lange lijnen en aan de lange teugel......volgens mij gewoon 2 verschillende benamingen hoor :) .

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:58

lange lijnen en lange teugel is hetzelfde dacht ik hoor?
een dubbele longe is nog wat anders (mss dat je dat bedoelt?) dan sta je in het midden en longeer je met twee longes; bij de lange lijnen loop je mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:25

Amable schreef:
Met lange lijnen ben je eigenlijk gewoon vanaf de grond aan het mennen, je hebt dus een veel grotere afstand tov je paard. Bij lange teugel sta je heel dicht bij je paard en ben je veel meer dressuurmatig aan het inwerken.

dat is gewoon droog mennen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:52

Niet iedereen is het met elkaar eens dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:33

TE5 schreef:
Niet iedereen is het met elkaar eens dus :+

Welkom op Bokt! :))

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:13

Er is wel degelijk verschil tussen werken aan de lange teugel en lange lijnen. Al wordt dit de laatste tijd nogal door elkaar gehaald. Aan de lange lijnen loop je zo'n twee meter of meer achter het paard de leidsel loopt dan ook door de lichtogen van het rugstukje wat bij het aangespannen rijden wordt gebruik. Meestal worden de paarden die aangespannen beleerd wodren ook zo mee begonnen voordat er een kar achter wodrt gezet om het paard het sturen te leren.

Werken aan de lange teugel is afgeleid van het paard onder het zadel te rijden. De rijscholen van Wenen , Jerez, Cadre noir en Portugal zien dit werk als uitdaging waar alleen de best getrainde hengst geschikt voor is. Hij demonstreert bijna alle oefeningen van de klassieke dressuur onder begeleiding van zijn berijder, die niet in het zadel zit, maar slechts met twee lange teugels en lichtelijk zweep gebruik de hengst leidt.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:33

Ok, bedankt, dat is al duidelijker :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:20

Bizzybijtje schreef:
Amable schreef:

dat is gewoon droog mennen ;)

Zo kan je her werk aan de lange lijnen ook noemen ;)