Zoals sommigen van jullie wel weten verzorg ik een Tinkermerrie. Echt een schat van een beest, er wordt helaas veel te weinig mee gedaan. Ik verzorg haar in het weekend, en ik ben bezig met Parelli, het oude (rode) level 1 pakket.
Afgelopen zondag weer naar haar toe geweest. Alles was rustig en gezellig. Geknuffeld, en gepoetst en toen verder gegaan met de games (dit alles op de weide). Eerst de eerste games herhaald, ging perfect en toen door met het onderdeel waar we waren gebleven. Ben even de officiele naam kwijt, maar dat jij met je focus je paard ergens heen moet leiden en dat je paard het voorwerp dan aanraakt. Ik liep dus achter de schouder.
Toen ''opeens'' (= ik heb geen voortekenen gezien) bokt ze, en galoppeert ze heel hard weg. De laatste tijd doet ze dit vaker wanneer ik met de games bezig ben, maar normaal gesproken gallopeerde ze eerst een paard meter weg voordat ze bokte (en dan een paar rondjes door de weide galopperen), dus ver uit mijn bereik. Dit keer raakte ze me echter op mijn been. Heel zachtjes maar, het deed niet eens pijn, maar toch.
Misschien is het de volgende keer wel flink raak. Mijn vraag is: waarom doet ze dit en hoe kan ik dit voorkomen? Ze staat helaas alleen, ze heeft echt behoefte aan paardenaandacht maar helaas kan ik daar niet voor zorgen.
Het lijkt erop dat ze alles goed vindt, totdat je probeert hoger in rang te komen.
Kan het misschien zijn dat je teveel druk zet en je paard RB-introvert wordt. Als je dan blijft vragen kom je uiteindelijk bij de laatste druppel, en dan ontploft je paard. Als je de dvd van horsenality of liberty&horse behavior hebt, raad ik je aan om die nog eens te kijken.
Verder val het voor ons onmogelijk te zeggen wat het nu precies is en wat je eraan kunt doen. daarvoor moet je het paard en de situatie gelezen hebben en dat kan zo niet. Dus afgezien van sugesties en gissingen zul je het probleem waarschijnlijk zelf moeten vinden en oplossen.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-09 14:51
De genoemde dvd's heb ik helaas niet. Misschien dat ik daar toch maar eens aan moet zien te komen. Best kans dat je gelijk hebt hoor.