[AR] Little Boy @ beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lotte_

Little Boy @ beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:02

Hallo,

Nu het vakantie is, zijn we Boy weer aan het beleren. Vorig jaar in de kerstvakantie heb ik een sulky en een tuigje gehad en in de kerstvakantie zijn we begonnen met oefenen. Maar doordat ik het druk had met school en omdat het toen zo koud was, hebben we het maar een paar keer gedaan. Tussen de kerstvakantie en de zomervakantie hebben we wel een aantal keren geoefend, maar niet echt vaak. Nu is het mooi weer en vakantie, dus vond ik het tijd worden om hem echt te beleren. Boy doet het best braaf. Ik weet dat de broek nog niet helemaal zit zoals hij hoort, maar de sulky moet nog vermaakt worden. De ringetjes waar de broek doormoet, moeten een stukje naar voren.

1. Eerst nog even ernaast lopen.
Afbeelding

2. Dan erop en naar de weg toe.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. :+:
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Groetjes Lotte

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:51

Hé een naamgenootje! :Y)
Ziet er leuk uit hoor! Mooi shetje ;)

sumic

Re: Little Boy @ beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:24

Leuke shetlander! veel plezier met mennen. Je strengen kunnen wel wat korter, zo trekt hij met het schoftje en dat is niet de bedoeling. op de eerste foto ziet het er wel goed uit, maar op de onderste 2 hangen ze wel erg losjes. succes met beleren!

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:06

Bedankt!
Het klopt dat de strengen iets korter mogen. De vorige keer hadden we ze ook iets korter, maar dan zaten de burry's te ver naar voren en kwamen die tegen zijn schouders aan. Dus had ik ze nu iets langer gemaakt, maar zag tijdens het rijden ook dat ze nu iets te lang waren. Ik moet nog even een gaatje ertussen in maken, dan hoop ik dat ze dan goed zitten :)
Het is nog een beetje uitproberen op welk gaatje alles moet, want het zit nog niet allemaal goed ;)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:43

Ziet er mooi uit, leuk dat hij het zo goed op pakt.
Leuk kado voor kerst! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:37

Idd, strengen moeten korter en broek mag mooier. Ik zou hem pas inspannen als alles goed zit, je kan met maar 1x verpesten!

En waar is je zweep? Die is net zo belangrijk als je kar, tuig en pony.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:08

Bedankt voor de reacties.
Mijn broertje moet nog een houdertje voor de zweep op de sulky lassen, maar hij is nu ziek. En Boy wil nog weleens beginnen te springen/bokken en dan heb ik liever geen zweep in mijn handen, want dan wordt het alleen maar erger ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:30

Je hebt helemaal geen houder nodig, een zweep moet je ten alle tijden in je hand hebben. Zeker bij een jonge pony.
Als hij begint te bokken of springen als jij een zweep in je handen hebt dan moet hij dat eerst afleren voordat hij voor de wagen kan.
Omdat ik het zelf niet zo mooi kan vertelen maar het dit wel helemaal bedoel:
JoyCiej007 schreef:
Wat betreft het laatste puntje de zweep, dat je niet zo goed weet wat je er mee moet en dat je hem achterin de kar hebt liggen, zou ik toch mee aan de gang gaan. Jij kan er verder niets aan doen hoor, maar 't lijkt tegenwoordig wel een trend hier op bokt, mennen zonder zweep ;)
En dat is dus heel onverstandig, kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. Dat je haar dus ohz. altijd zonder zweep hebt gereden, is dus een heel ander verhaal.

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan ;)
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:46

Oké, ik zal hem er de volgende keer bijhouden ;)
Hij begint niet te springen of te bokken van de zweep, want die kent hij al. Maar als hij het soms genoeg vindt en geen zin meer heeft om te lopen, dan begint hij te springen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:48

Dan heb je juist je zweep nodig om hem te corrigeren.

Waarom heb je een jonge pony ingespannen terwijl je hele simpele belangrijke basis dingen niet weet? Je gaat toch ook geen Z proef starten als je 2x op een paard gezeten hebt?

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:54

Jij weet niet hoe hij tekeer kan gaan ;) En dan moet ik hem juist niet met een zweep corrigeren, maar eerder weer rustig maken.
Omdat ik al vanaf dat ik heel klein was met mijn opa en mijn nichtje mee heb gereden en nu nog steeds en mijn moeder heeft al verschillende pony's ingespannen.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:01

Leuke foto's Lotte!!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:07

ziet er erg leuk uit !

ik heb er absoluut geen verstand van hoor, maar ik ben het wel
met de bovenste dames eens over de zweep en natuurlijk de basis beginselen over je pony.

veel plezier met het verder beleren van je ponytje

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:45

Bedankt voor de reacties :)
Gisteren heb ik weer een keertje geoefend en we hebben de broek en strengen verzet en die zaten nu gelukkig goed. De ringetjes waar de broek doorheen moet, moeten nog wel een stukje naar voren, dan zit hij helemaal goed. Maar zoals we ze gisteren hadden gedaan, remde hij iig op de broek ;) Op de zweep reageerde hij ook goed. :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:01

Inderdaad strengen echt korter doen. Als hij kiept omdat hij er niet meer tussen staat ben je er echt te laat mee

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:11

Ziet er leuk uit. Het lijkt wel alsof jij zelf een beetje ingezakt zit ;)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:15

Ik heb geen verstand van aangespannen rijden, maar wat een leuk beestje heb je daar! Wat een schattig hoofdje!

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:51

Bedankt voor de reacties :D
L_Rivaldo: De strengen hadden we de keer hierna ook korter gedaan. De keer hiervoor hadden we ze ook korter, maar dan zaten de burry's tegen zijn schouders als hij moest draaien, daardoor hadden we ze iets losser gedaan, maar ik zag zelf ook dat ze nu te los hingen. Dus nu heb ik een gaatje ertussen in gemaakt en nu zitten ze goed :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:02

Leuke pony. Betreft het zweepcommentaar ga ik met dennis mee.
Verder vind ik het ontzettend jammer dat je (sorry ;) ) als een zoutzak in de wagen zit. Verstoort het hele plaatje en is bovendien niet nodig. Rug recht, Knieeen bij elkaar, en het is al een heel ander gezicht.
Verder heb ik wat moeite met je leidselvoering. Als je achenbach niet wil of kan, prefereer ik persoonlijk de gewone ruiter teugelvoering. Voel je toch net wat meer wat je pony doet

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:40

Bedankt voor de reactie ;)
Ik zal de volgende keer iets rechter gaan zitten :+
Bedankt voor de tip over de leidsels!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:42

Niet iets rechter ;)
Rug recht, je hebt niet voor niets een rugleuning. Benen gesloten, ellebogen niet op je bovenbenen.
Hoe kan je van je pony een actieve houding verwachten, als je zelf niet actief zit? Snap je?

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:43

Oké ik snap het ;) :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:29

_Lotte_ schreef:
Bedankt voor de reacties :D
L_Rivaldo: De strengen hadden we de keer hierna ook korter gedaan. De keer hiervoor hadden we ze ook korter, maar dan zaten de burry's tegen zijn schouders als hij moest draaien, daardoor hadden we ze iets losser gedaan, maar ik zag zelf ook dat ze nu te los hingen. Dus nu heb ik een gaatje ertussen in gemaakt en nu zitten ze goed :)

Oh oke, het was geen kritiek hoor, heb namelijk ander half jaar geleden zelf een ongeluk gehad met een sulky die achterover geslagen was. Vandaar dat ik als ik het zie even zeg, want zou het heel naar vinden als iemand anders dit ook zou overkomen. Je hebt echter een heel leuke pony! Succes met het mennen, ik wil het na ander half jaar toch graag weer oppakken :D Het blijft altijd nog kriebelen dat mennen.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:47

Oké bedankt dat je me hiervoor waarschuwde! :)
Jij ook nog succes met mennen als je het weer gaat oppakken ;)

carlotte2909

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:43

Wat een schattige shet!
Super lief koppie. ;d