een aantal problemen met mijn 3 jarige haf.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tess06

een aantal problemen met mijn 3 jarige haf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 00:11

Ik ben sinds 2 weken begonnen met Vrijheidsdressuur bij mijn 3 jarige haflingermerrie! Ze pakt het razend snel op en kan nu de basis en begint het buigen ook onder de knie te krijgen. Ik doe het gewoon met snoep tussen haar benen en zeg dan buig en geef vervolgens op het goede moment de klick van het klicksysteem. het werkt perfect maar ik vroeg me af of dit wel een goede manier is. Is er ook een manier die je met je zweep kan doen? zodat je paard leert op "zweep"hulpen te reageren?

Vandaag heb ik ook weer heerlijk lopen dollen met haar in de bak en als ik ga rennen gallopeert ze keihard achter me aan :+: Alleen nu stuiten we dus op een groot probleem als we dan asl het ware tikkertje spelen en ik ga stilstaan dan staat zei precies te gelijk met mij stil alleen stijgert ze. Ook gallopeert ze me achterna en bokt ze vrolijk in het rond.Ik vroeg me af of dit bokken en stijgeren kwaad kan of dat dit meer speelsigheid is? Ik wil haar echt niet stijgeren leren omdat dit mijn eerste paard is en dus ook voor het eerst is waar ik VD mee doe. En stijgeren lijkt me dan geen fijn kunstje. Daar ben ik nog niet aan toe. Heeft iemand een idee of ik dit moet afleren dit stijgeren en zo ja hoe? Of denken jullie dat naamate ze ouder word dit vrolijke bokken en stijgeren eraf gaat? [[even voor de duidelijkheid in de omgang is het een schat en met spelen ook maar met tikkertje bokt en stijgert ze dus uit joligheid]]

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat is volgens jullie trouwens het beste kunstje wat ik haar hierna kan leren?

Al vast heel erg bedankt!

Kamits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:43

Je kan de buiging wel met de zweep aanleren, of bedoel je dat je haar ergens aanraakt met de zweep, en ze maakt een buiging?

Over dat steigeren en bokken tijdens het tikkertje spelen zou ik wel afleren. Ooit heb ik gelezen dat al een paard onbedoeld steigert, je dan gelijk een tik met je hand, of met een stuk touw op haar buik moet tikken. Het is zeker niet veilig als je paard zomaar steigert.
Maar ze doet het uit joligheid. als ze het anders nooit doet kan je ook stoppen met tikkertje als je het gevaarlijk vindt worden.

stoer

Re: een aantal problemen met mijn 3 jarige haf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:37

Ik denk dat je op moet passen met het spelen met je paard, jouw paard denkt als jij voor hem wegrent misschien wel dat je bang voor hem bent en hij de baas over je kan worden.
nu lijkt het misschien leuk, maar als hij een stapje verder gaat word het gevaarlijk...

JOS__

Re: een aantal problemen met mijn 3 jarige haf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:29

Ik zou niet meer met je paard spelen.
Paard doen alles in kuddes met een rangorde, jou paard moet onder jou staat jij bent als het ware de leider van de kudde!
Een paard moet onderdanig aan de mens staan!
Als een paard voor je gaat steigeren is dat een teken dat ze niet onderdanig is!

Je pony is wel 600 kilo en dat hoort gewoon te luisteren naar jou, als het te dominant word en ze steigert richting jou dan lig je dr wel onder!