MariekeB schreef:specifieke plek en halster had ik gelijk al gedaan.
Ik ben het volledig met jullie eens, maar blijf het spannend vinden.
Met vrijheidsdressuur ben ik bang dat ze het gaat uitproberen bij bv de meiden die haar in en uit de wei halen ( ze staat snachts op stal) of als ze in de paddock staat.
Als er een nieuwe is dan weet ze het feilloos en probeert gelijk iets. Bij mensen die ze kent is ze zo mak als een lammetje
Als ik haar meer leer, zal ze zelf nog meer ontdekken en dat wellicht tegen anderen gebruiken.
Toch maar iets om proefondervindelijk achter te komen
Mocht ze het tégen andere gaan gebruiken, heb jij de training niet goed gedaan.
Wel duidelijk maken tegen mensen dat er wellicht bepaalde gebaren beter niet gemaakt kunnen worden.
Zo leren mijn hengsten steigeren of op de achterbenen lopen uitsluitend op een COMBINATIE van 3 hulpen/signalen.
Slechts bij een combinatie van die 3 zullen ze het uitvoeren (2 hand gebaren 1 stemcommando). De kans dat een vreemde de combinatie van die 3 commando's "per ongeluk" uitvoert is uiterst klein. Dat voorkomt ongelukken met "vreemden" en de paarden krijgen niet onterecht op hun donder. Hetzelfde geldt voor de chambette en spaanse pas zodat niemand ineens een voorbeentje in zijn gezicht krijgt.
Je moet een paard dus nooit leren steigeren etc op één gebaar, laten we zeggen je hand om hoog. Een goed bedoelende medewerker zet je paard buiten, slaat een vlieg weg met dr hand in de lucht en paard staat op twee benen. Paard krijgt een flinke mep omdat ie niet mag steigeren, terwijl hij het als een commando begreep. Helemaal foute boel dus.
Gaat een paard per ongeluk zitten of liggen bij een vreemde is dat niet zo erg, staan ze hooguit even vreemd te kijken.

Dat een paard alleen met een bepaald halster of op een bepaalde plek zijn kunstjes mag uitvoeren is totale nonsens. Dan omzijl je het echte africhtingswerk. Een paard moet altijd en overal de aangeleerde kunstjes uitvoeren wanneer jij erom vraagt. Mag het alleen nooit uit eigen beweging gaan doen om zo een snoepje of aandacht af te dwingen.
Succes allemaal.