Vrijheidsdressuur met ultraslimme Haf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijheidsdressuur met ultraslimme Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:55

Na afgelopen november een hele dag een clinic te hebben gevolgd via amable ( boktnaam) vond ik vrijheidsdressuur met clicker helemaal geweldig.
Mijn pony is nu 5, een haflinger merrie waar ik vnml dressuur mee rijd maar ook geregeld na buiten ga of een sprongetje mee maak. Grondwerk uiteraard ook ( noemen we spelen ) en longeren ook regelmatig.

Ik heb na de clinic maar 2x een poging gedaan omdat ze elk kunstje zelf gaat uitbreiden en toepast wanneer ze denkt dat het leuk zou kunnen zijn.
Afgelopen december had ik voor het laatst er iets mee gedaan en Nu meer dan een half jaar later weet ze nog feilloos wat de bedoeling is ( heb dus twee weken geleden vijf minuten wat geprobeerd)

Hierbij even een voorbeeld van wat ze doet.

We hadden 1x een clinic gehad en gingen voor de tweede keer wat proberen. halster om. binnenbak in kort paar kleine oefeningen , want ik had al door dat ze iets te handig is.
Ik laat haar los, om nog even te rollen en loop naar de bak rand om te kletsen met een stalgenootje...
vanuit mijn ooghoeken zie ik dat ze zelf buigingen gaat maken om aandacht te trekken. dat dus na 1x trainen.

tweede keer : ik heb haar geleerd dat het leuk is om je hoeven op een bepaald krukje te zetten.
Als ze de kans krijgt doet ze dat overal. Op hoge dingen , lage dingen , overal wil ze op gaan staan. , al is het nu gelukkig minder na een half jaar
Jambette heb ik weer afgeleerd want dat deed ze overal als ze even stil moest staan, wat gevaarlijk kon zijn.

Ze eist geen beloning oid, maar zodra ze zich een seconde verveelt of heel even geen aandacht heeft ging ze dingen bedenken, zodanig dat ik niet verder durfde te gaan. Omdat ze na twee keer een kwartier oefenen dit al ging doen.

Mijn vragen.

Kan ik vrijheidsdressuur met haar doen, en zo ja .. hoe of is deze dame gewoon te slim.
( ze staat bekend om haar slimheid ook in andere zaken , ook met rijden en ook op stal, daarnaast is ze mega dominant en probeert aan de hand ook zeer ervaren paardenmensen 1x uit. als ze weet dat dat geen zin heeft is ze de braaf en koelheid zelve en is het een fijne makkelijke pony)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:09

Je bent niet consequent genoeg, je moet dus niet het probleem bij je haf zoeken. Maar bij jezelf! :D Geen zorgen, het is makkelijk op te lossen!

Het is doodnormaal dat een paard uit gaat proberen. "Als ik nu dit doe, krijg ik dan aandacht?". Mijn paard heeft in het begin ook een paar keer een ongevraagde pas vertoond, door consequent te blijven doet ze dit nu nog enkel op commando.

Stel duidelijke regels voor je paard, pas als jij het commando geeft mag er een oefening worden uitgevoerd. Ookal is die ongewenste buiging nog zo mooi, straf hem af. Bedenk een woord wat je gaat gebruiken voor stout gedrag. Het liefst een woord dat je al vaker hebt gebruikt zoals bijvoorbeeld "Eeh! .. Nee .. Stop .. Arrrr !!" Let goed op je intonatie! Al is het nog zo mooi, je moet boos klinken!

Zeg eerst dit woord bij ongewenst gedrag, daarna kan je eventueel het paard een klein tikje geven. (bijvoorbeeld bij het buigen tegen de buik, tegen het been bij een jambette). Begin pas weer aan de volgende oefening als ze geen ongevraagde oefeningen meer vertoond heeft voor een bepaalde tijd.

Je kunt ook je paard negeren bij het ongewenste gedrag, daar ben ik geen fan van. Het paard heeft dan geen duidelijkheid en weet niet dat het gedrag ook daadwerkelijk ongewenst is.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:14

Leer je pony het commando NEE. Zodra ze iets ongevraagd doet geef je een duidelijk NEE en daarmee is de kous af. Geen aandacht meer aan schenken. Ze hebben het net zo snel door als een kunstje aanleren.

Veel mensen die met vrijheidsdressuur beginnen stoppen uiteindelijk omdat ze niet goed weten hoe het ongevraagde gedrag af te leren.
De moeilijkheid is niet het kunstje, maar het uitsluitend op commando te laten doen. Zou wat zijn als mn hengsten zomaar ongevraagd een levade, spaanse pas of op de achterbenen gaan lopen! :D Arme onwetende mensen de ze smorgens moeten buiten zetten. Die schrikken zich een hoedje.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:24

Ga ik doen. commando is haar bekend, maar gezien haar manier waarop ze truukjes leerde durfde ik niet zonder meer verder te gaan.
Vanuit stalgenootje en instructrice kwam het advies om het wellicht niet met haar te doen want het is een boef met dubbel f . En omdat ze ( met dank aan haar fokster) zo goed is opgevoed is ze toch nog braaf en zeer goed handelbaar.
Negeren heeft geen zin, dan gaat ze steeds meer bedenken tot ze aandacht heeft.
En uiteraard ligt het aan mij ( in combinatie met een slimme haf). Alles ligt aan de "ruiter"

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:26

De grootste boefjes zijn de beste paarden voor de vrijheidsdressuur. :D Alles valt of staat in hoe standvastig jij bent.
Wordt ze te brutaal geef dr gewoon een tik, eéntje, maar wel een duidelijke! Dat in combinatie met een zeer duidelijk NEE.
Gewoon even doorbijten, je niet laten verleiden door allerlei smeekbedes, afdwing gedrag etc. Blijf bij je standpunt.
JIJ bepaalt, niet je paard. Als je die fase door bent wordt het pas echt leuk en leren ze razendsnel.

Vrijheidsdressuur, mits goed aangeleerd komt juist de opvoeding van je paard alleen maar ten goede. Helaas zijn veel mensen ermee onbekend en raden het dus af. Als je de "macht" van vrijheidsdressuur eenmaal kent gaat er een wereld voor jou én je paard open.

Succes!

Twaalf

Re: Vrijheidsdressuur met ultraslimme Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:30

Ik ga helemaal met mijn voorgangers eens :j
Consequent wezen en 'nee' aanleren.

Er valt zeker mee om te gaan, stel grenzen en hou werk (vrijheidsdressuur) gescheiden van andere dingen.
Sinds ik alleen nog maar vd in de bak met mijn pony, is het 'bedelen' heel erg afgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:17

specifieke plek en halster had ik gelijk al gedaan.

Ik ben het volledig met jullie eens, maar blijf het spannend vinden.

Met vrijheidsdressuur ben ik bang dat ze het gaat uitproberen bij bv de meiden die haar in en uit de wei halen ( ze staat snachts op stal) of als ze in de paddock staat.

Als er een nieuwe is dan weet ze het feilloos en probeert gelijk iets. Bij mensen die ze kent is ze zo mak als een lammetje

Als ik haar meer leer, zal ze zelf nog meer ontdekken en dat wellicht tegen anderen gebruiken.

Toch maar iets om proefondervindelijk achter te komen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:25

Dat is dus de reden dat ik er niet aan begin! ;)

Ik denk niet dat ik conseqent genoeg kan zijn!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:13

MariekeB schreef:
specifieke plek en halster had ik gelijk al gedaan.

Ik ben het volledig met jullie eens, maar blijf het spannend vinden.

Met vrijheidsdressuur ben ik bang dat ze het gaat uitproberen bij bv de meiden die haar in en uit de wei halen ( ze staat snachts op stal) of als ze in de paddock staat.

Als er een nieuwe is dan weet ze het feilloos en probeert gelijk iets. Bij mensen die ze kent is ze zo mak als een lammetje

Als ik haar meer leer, zal ze zelf nog meer ontdekken en dat wellicht tegen anderen gebruiken.

Toch maar iets om proefondervindelijk achter te komen

Mocht ze het tégen andere gaan gebruiken, heb jij de training niet goed gedaan. :D
Wel duidelijk maken tegen mensen dat er wellicht bepaalde gebaren beter niet gemaakt kunnen worden.
Zo leren mijn hengsten steigeren of op de achterbenen lopen uitsluitend op een COMBINATIE van 3 hulpen/signalen.
Slechts bij een combinatie van die 3 zullen ze het uitvoeren (2 hand gebaren 1 stemcommando). De kans dat een vreemde de combinatie van die 3 commando's "per ongeluk" uitvoert is uiterst klein. Dat voorkomt ongelukken met "vreemden" en de paarden krijgen niet onterecht op hun donder. Hetzelfde geldt voor de chambette en spaanse pas zodat niemand ineens een voorbeentje in zijn gezicht krijgt.

Je moet een paard dus nooit leren steigeren etc op één gebaar, laten we zeggen je hand om hoog. Een goed bedoelende medewerker zet je paard buiten, slaat een vlieg weg met dr hand in de lucht en paard staat op twee benen. Paard krijgt een flinke mep omdat ie niet mag steigeren, terwijl hij het als een commando begreep. Helemaal foute boel dus.

Gaat een paard per ongeluk zitten of liggen bij een vreemde is dat niet zo erg, staan ze hooguit even vreemd te kijken. :D ;)

Dat een paard alleen met een bepaald halster of op een bepaalde plek zijn kunstjes mag uitvoeren is totale nonsens. Dan omzijl je het echte africhtingswerk. Een paard moet altijd en overal de aangeleerde kunstjes uitvoeren wanneer jij erom vraagt. Mag het alleen nooit uit eigen beweging gaan doen om zo een snoepje of aandacht af te dwingen.

Succes allemaal.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:28

Ik ben het totaal met zoetjes eens.

Een paard gaat echt niet zomaar een kunstje uitvoeren als hij goed heeft geleerd dat dat niet mag zonder commando. Zeker als je een "ultraslim" paard hebt. Die leggen dat verband extra snel. :)