Hallo bokkers, Als ik dus mijn paardje longeer of losgooi in de bak valt mij op dat hij altijd met zijn hoofd naar buiten loopt. Het is niet heel erg maar je ziet gewoon dat hij zijn hoofd en hals meer naar de buiten kant draait. Maakt niet uit of hij link of rechts om loopt.
Kan iemand mij vertellen waarom hij dit doet? Hoe kan ik hem met longeren meer naar binnen laten kijken? Ik heb ooit eens de tips gehad om als ik met touwtjes longeer het binneste touwtje iets strakker te zetten. (paar mm strakker) Dan nog blijft hij naar buiten kijken.
Hee. Jou ze de longeerlijn door de bitring naar de singel kunnen doen, zo vraag je wat extra stelling naar binnen, zo doe ik het ook
Nell_
Geplaatst: 02-08-09 16:06
Ik blijf dit volgen! Ik heb hetzelfde probleem! Alleen Ynske: Moet hij alleen aan de binneste bitring vast? Nee toch? Zeker gewoon op de normale manier?
Om dat op te lossen zou je hem/haar moeten longeren met dubbele lijnen. Dat houdt in dat er één lijn aan de binnenkant loopt (zoals normaal dus) en één lijn loopt langs het paard aan de buitenkant. Zo kun je in principe stelling gaan vragen. Het is dan niet handig om in een longeercirkel te longeren. Beter is op een grasveld of in de bak.
Hoi, mijn twee verzorgpaarden doen hetzelfde. Zij doen hetzelfde als jouw paard, maar dit alleen maar uit kijkerigheid. Ze kijken onder het lopen naar de andere paarden in het weiland om de longeerbak heen. Ik let altijd op het oor aan 'mijn' kant, dat moet naar mij toe gedraaid staan. Is dat niet zo, dan kijken ze vaak naar buiten. Ik roep dan hard: let op! en laat ze wat meer voorwaarts lopen. Zou een pessoatuig geen oplossing kunnen zijn? En ik ben erg veel tegen de paarden aan het praten, veel belonen en corrigeren, en overgangen laten maken. Geen idee of je er wat mee kan, t is maar een ideetje!
Dubbellongeren zou idd een optie zijn dan kan je vanaf de grond zelf stelling vragen en je paard begeleiden op de cirkel. Met een enkel longe kan je voorzichtig vragen aan het hoofd en door middel van lichaamstaal of stick of longeerzweep zorgen dat er meer buiging komt in het lichaam.
Dubbelen lijn heb ik indd ook wel eens (lang geleden geprobeert) zou indd een optie kunnen zijn. Hij kijkt bij mij ook naar buiten maar let nog wel op mijn stem en aanwijzingen. Zijn hoofd vraag ik indd ook wel eens naar binnen. Dan doet hij wel even maar gaat daarna weer naar buiten met zijn hoofd.