overkruisd in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

overkruisd in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:26

Mijn jonge pony (3,5 jaar) springt linksom steeds overkruisd of verkeerd aan. Rechtsom gaat het meestal goed.
De osteophaat is er pas geleden bij geweest en die heeft een halswervel recht gezet, verder zag alles er prima uit. Wel heeft ze linksachter een krampbeentje waar flinke littekens op zitten nog van een ongeluk met draad toen ze nog een veulen was.
Volgens de osteophaat is het nu een kwestie van sterker worden.
Op wat voor manier kan ik haar het beste longeren om haar wat sterker te maken? En zijn er nog bepaalde oefeningen die ik haar kan laten doen? En hoe vaak kan ik haar dan het beste longeren, ook ivm haar jonge leeftijd? Ik longeer haar nu zo'n 1 a 2 keer per week zo'n 20 minuten.

raven

Re: overkruisd in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:54

Raven van mij was achter ook niet sterk genoeg. Ben gaan longeren met een pessoa tuig en met rijden veel overgangen stap draf, draf stop. Ook met het los gooien.

Groetjes Joyce

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:36

Heb je eventueel een longeercirkel waar je los in kan werken?
Dan zou ik het eens zonder longeerlijn proberen, dan kan je zelf focussen op je eigen houding en een aanwijzingen die je geeft...

Ik zou veel overgangen oefenen en verder korte stukjes galop.

Je paard heeft toch een 'gebrek' achter wat misschien wel de oorzaak is van het verkeerde aanspringen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:30

Inderdaad overgangen rijden, daar worden ze snel sterker van..

Had de ostheopaat geen goeie oefeningen die je kunt proberen?

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:05

veel over gangen rijden en wat kleine sprongetjes

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:38

inderdaad veel overgangen maar ook veel schakelen kort op elkar terug en weer weg rijden heef bij die van mij geholpen

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:57

Het is voor jonge paarde/pony's niet abnormaal om verkeerd of overkruisd aan te springen, dit ivm de balans en over het algemeen hebben ze (net als mensen) een makkelijke en moeilijkere kant. Gewoon rustig door trainen (maar niet te vaak) en idd veel overgangen rijden. Zou persoonlijk geen pessoa gebruiken bij zo'n jonge pony, is niet echt nodig.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:59

Ik heb nu ook een 3 jarige die nog regelmatig verkeerd aan springt. Nou is mijn paard haar beste gang galop dus is het hier minder erg op een bepaalde hand.
Maar er zijn zat paarden die zeker op die leeftijd nog helemaal niet goed kunnen galopperen omdat ze beter kunnen stappen of draven, dan is het gewoon een kwestie in een paddock of longeer kraal veel te laten galopperen(korte stukjes, anders zijn ze zo moe) dat ze dat beter onder de knie krijgt, of als het echt te erg word dat je je er zo erg aan gaat ergeren dat je wilt dat het per direct stopt moet je je paard wissels leren springen. Dit doe je doormiddel van een balk waar je gallopperend overheen gaat, maar dit is alleen met het rijden goed te trainen omdat het paard soms al in de goede galop zit. Als je die wissels er eenmaal in hebt zitten heb je er met rijden bijna nooit meer last van. En wat betreft de achterhand, heel veel overgangen en zal haar 5 dagen per week bezig houden met werk. Ik weet niet of je er op rijd maar veel longeren in een paddock, in longeerkraal is dit vaak heel zwaar voor ze, als het kan 2x per week rijden totdat ze sterker is niet langer dan 30 min en dan nog losgooien dat ze zelf kan bepalen wat ze doet, opjagen kan ook makkelijk.
Vooral met losgooien train je gemakkelijk de overgangen en krijg je dus gauw een sterkere achterhand, maar met het longeren gaat dit ook prima.
Suc6