welk zadel met inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoontje

welk zadel met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:09

hoihoi,
ik zoek een boomloos zadel voor als ik mijn pony ga inrijden/wordt ingereden.
Hij moet heerlijk zitten, en vooral veel bescherming bieden aan mijn pony. Hij mag niet te groot zijn, want dat vind ik niet mooi.

de zadels die mij aanspreken:

de Spirit: kunstofbroertje van de Ghost. hij is klein en een mix tussen bareback-pad en boomloos zadel.
Voordelen: hij is erg licht en onderhoudsvriendelijk. mogenlijkheid aanpassing van de beugel- en singelophanging. kussens kunnen verplaatst worden. Het zadel ziet er leuk uit op de pony's. Goedkoop
Nadelen: geen wrongen, minder stabiel? geen panelen.

De Ghost . Het heeft dezelfde voordelen als de spirit.
extra voordelen: zadel is van leer, en heeft kussens en wrongen. Geen mix van bareback-pad?

reactie's van andere bokkers:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=99&t=742484
Spirit:
Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barefoot Cherokee: veelzijdigheidszadel die veel bescherming geeft.
voordelen: verplaatsbare kniewrongen. extra kussens voor bescherming van de ruggengraat. VPS-systeem. leuke decoratie. ringen aan voor en achterkant.
Nadelen: Ik vind hem niet zo mooi op veel pony's, te groot. duurder dan de Spirit.

Cherokee:
Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
eventueel een tweedehandse freeform: ziet er normaal uit. grootte is prima. alleen nieuw te duur.

ik wil ze eerst uitproberen op een andere pony. maar het is wel een andere rug. kan ik dat dan wel vergelijken?

Mij lijkt de ghost veel leuker op mijn pony, omdat ik de Cherokee best groot vind.
Bij de ghost kan je meer dingen veranderen, en de Cherokee biedt veel bescherming.

Welke kan ik het beste nemen?
Weet je nog een ander boomloos zadel waar jij erg over te spreken bent?
Geen western.

groetjes Yoon..
Laatst bijgewerkt door Yoontje op 27-07-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:13

Ik heb de barefoot cheyenne gebruikt om mijn paardje zadelmak te maken.. ik vond het op zich een heel fijn zadel, maar als ik jou was zou ik wel eerst een paar keer oefenen op een ander paard met dit zadel. het is lastiger om je balans te vinden. en ruiter zonder balans plus jong paard zonder balans kan flink brokken geven..

Ik vond het zowieso fijn dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de boom.. zeker bij een jonkie, die veranderen zo snel van vorm.

Ik heb het ondertussen al weer verkocht, mijn poown is erg rond, met een platte rug, enndan is het lastig je benen aanleggen.

Ik heb nu een boomloos dressuurzadel in bestelling.. ben heel benieuwd..

succes met het inrijden van je paardje.

Yoontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:04

Een vrouw in een winkel zei dat ik geen boomloos zadel moet nemen. Dat er te weinig bescherming is en dat er dan rugklachten ontstaan. Dat er niet voor niets een boom in het zadel is. Ze heeft verschillende mensen les gegeven, die er ook spijt van hebben.

ik weet het nog niet hoor..
Nou hoor ik 2 verschillende verhalen en weet niet welke ik moet geloven. Ik wil het beste voor mijn paardje.

moonprayer

Re: welk zadel met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:32

ik heb geen ervaring met boomloos.
ik weet dat de boom erin zit, om het gewicht van de ruiter goed te kunnen verdelen over de paardenrug.

natuurlijk rijden we al eeuwen met zadels met een boom erin.
mensen vinden het tijd voor verandering.
maar ik weet niet genoeg over boomloze zadels om wte weten of die ook het gewicht goed verdelen.

eigenlijk kan je het zadel op een andere pony alleen testen ophoe jij hem vind rijden.
je kan dan niet weten of die op jou pony ook zal passen

Yoontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:25

Ik ga ze denk ik testen, want het lijkt me eigenlijk sterk dat je met bescherming en inlages nog die zitbeenknobbels voelt.

Ik ga eens verder zoeken op internet over boomloos. kijken welke ervaringen andere mensen hebben.
Als zoveel mensen boomloos gebruiken, en dan beweren er een paar dat het slecht is. tja, dan geloof ik toch liever al die andere mensen die plezier hebben van hun boomloze zadel.
Ik ga eens aan mijn instructeur vragen wat hij er van vindt.

verder heeft het vele voordelen om met boomloos te rijden. dan hoef ik niet om het half jaar een nieuw zadel te kopen.
ik ga als mijn pony ingereden is, echt niet elke dag op hem rijden en ook maar vrij kort. dus ik denk dat het wel mee zal vallen met die 'rugklachten'.

hetbommeke

Re: welk zadel met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:31

Is misschien een Wintec met verwisselbare boom een optie. Da's toch weer net iets anders dan een boomloos zadel. En de Wintecs zijn ook niet zo heel erg duur, en goed 2e hands te verkrijgen. Anders even zoeken hier op Wintec er zijn genoeg topics over.

Succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:51

Yoontje schreef:
Een vrouw in een winkel zei dat ik geen boomloos zadel moet nemen. Dat er te weinig bescherming is en dat er dan rugklachten ontstaan. Dat er niet voor niets een boom in het zadel is. Ze heeft verschillende mensen les gegeven, die er ook spijt van hebben.

ik weet het nog niet hoor..
Nou hoor ik 2 verschillende verhalen en weet niet welke ik moet geloven. Ik wil het beste voor mijn paardje.

Die vrouw weet dan niet zo goed waar ze het over heeft ;) . Er zijn diverse soorten boomloze zadels. In sommige boomloze zadels zitten al kussens (bv in het nieuwe Barefoot systeem) die je gewicht verdelen en de ruggengraat vrijhouden. Bij de meeste boomloze zadels dien je een bijbehorend pad te gebruiken met (dubbele) inlages om de ruggengraat vrij te houden. Als je dat al niet weet, tja, dan kom je tot de verkeerde conclusies. ;)
Daarbij moet je zelf ook niet te zwaar zijn, als je boomloos gaat rijden.

Ik heb mijn eigen jonge paard beleerd met de Barefoot Cheyenne. Daar rij ik nog steeds mee. Nou heeft mijn paard sowieso een ijzersterke, ronde rug met amper schoft. Ik denk wel dat niet elke paardenrug per definitie geschikt is voor boomloos (paarden met hoge schoft, hoge ruggengraat e.d.). Dat kan ik voor jou niet inschatten.

Ik vind het zalig rijden, omdat ik juist meer contact heb met de paardenrug. Ik voel alles van mijn paard en hij van mij, waardoor je de zithulpen nog beter aan kunt leren. Daarbij ontwikkel je zelf een onafhankelijke zit, want je moet wel goed gaan zitten, je hebt wat minder hou-vast en balans vanuit het zadel. Ik moest daar zelf best aan wennen, maar ik moet ook zeggen dat je je balans vrij snel vindt, als je een beetje kunt rijden. ;)

Ik ben er heel tevreden over. Bij mijn paard komt jaarlijks een chiropractor (ter voorkoming van eventuele problemen, ik hou dat graag in de gaten en zou ik met boomzadel ook doen) en zij vertelt me elke keer dat hij zo'n sterk ruggetje heeft en het prima doet met boomloos zadel. Daarbij past het zadel zich aan aan zijn rug of hij nou wat meer grasbuik heeft of wat weer wat slanker is in de winter. Het is een licht, flexibel zadel, geen stug ding met een boom. Dat is mijn persoonlijke ervaring. En ik weet dat ik niet de enige ben met een positieve ervaring met een boomloos zadel. :)

Succes met je beslissing!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:06

Boomloos heeft net als boomzadels voor- en nadelen. Of boomloos voor jou en je pony een goed idee is, is met de gegeven informatie niet te zeggen. Het is niet duidelijk of jij ervaring hebt met boomloos, dus ook niet of jij er correct op kunt rijden. Het is niet duidelijk wat je al aan voorbereiding bij je pony hebt gedaan en of er bepaalde gevoeligheden te verwachten zijn (sommige paarden hebben moeite met druk van zadel en/of singel). Afhankelijk van dit soort zaken moet je beslissen of je meer of minder steun wilt hebben van je inrijzadel. In deze fase is "er leuk uitzien" zo ongeveer het minst tellende criterium :n
Geef eens wat meer informatie over de pony en over je eigen ervaring, dan kun je gerichter antwoorden krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:36

Als ik je openingspost zo lees , denk ik dat je het meest tevreden zult zijn met een Ghost , dat zijn ook gewoon hele fijne zadels :j

Natuurlijk kan een boomloos zadel problemen geven , problemen kun je immers met elk zadel krijgen.

Maar de kans op problemen is bij een goede kwaliteit flexibel boomloos zadel zoals de Barefoot en Ghost veel kleiner dan bij boomzadels.
Simpelweg omdat het op minder punten mis kan gaan.

Als mensen problemen ondervinden met een boomloos zadel dan is de oplossing van die problemen in vrijwel alle gevallen ook niet in een boomzadel te vinden , en dat vergeten mensen vaak. Is iets een probleem bij boomloos , dan is dat probleem minstens zo groot (of groter !) bij boomzadels , en dat vergeten mensen er vaak bij te vertellen :)

Het komt heel veel voor dat winkels en instructeurs en dergelijke maar roepen : er zit niet voor niets een boom in een zadel.
En dat is natuurlijk ook waar : alles gebeurt met een reden. Maar we rijden al eeuwen met boomzadel en boomloze zadels zijn niet voor niets in opkomst ;)

Vroeger verklaarden ze je ook voor gek als je dacht dat de wereld rond was ipv. plat , die mensen weten gewoon niet beter :P

Kortom : elk zadel kan problemen geven als je ht niet goed gebruikt , een wonder-zadel dat zonder aanpassingen perfect is voor elke ruiter op elk paard , dat bestaat gewoon niet.

Maar met boomloos ben je letterlijk heel flexibel :j