Jong paard (3-jarige) @ longewerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Jong paard (3-jarige) @ longewerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:53

Eerst wat achtergrondinformatie. Kaspar is een sinds 14 juni 3-jarige en sinds een ruime maand
onder het zadel. Omdat hij het zo goed oppakt ben ik met hem teruggegaan naar 1 à 2x per week
lessen van een half uurtje, en het longeren weer meer opgepakt. Soms longeer ik hem zonder iets
maar vaak met een Lammert Haanstra touwtje. Hier reageert hij erg goed op en dat merk ik vooral
onder het zadel. Het instappen had ik al gedaan met een losstaand touwtje, hier geen foto's van.
Wat meer over vandaag; een merrie precies naast de bak in een graspaddock ging helemaal van
jetje en Kaspar ging daarvan enorm lopen, niet bepaald ontspannen dus. Gelukkig zodra de merrie
kapte ging ook Kaspar stukken beter lopen. Het enige waar hij nog erg veel moeite mee heeft is
stelling, dus tips hiervoor heel graag (ook voor onder het zadel).
En ik weet dat de bak niet geweldig is, hier komt binnenkort een betere plaats voor in de plaats.
Vragen kunnen uiteraard gesteld worden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Twee foto's toen de merrie flink aan het rennen was. De foto's laten nog niet eens goed zien hoe
hij echt liep, z'n achterbenen raakte bij wijze van spreken bijna z'n buik :Y)

3.
Afbeelding
Merrie op achtergrond kwam hier tot rust, Kaspar durft al meer te zakken.

4.
Afbeelding
En dáár willen we heen!!! :) :)

5.
Afbeelding
Dit vinden we ook helemaal prima :j

6.
Afbeelding
Stapwerk, ook tevreden over z'n hoofdhouding :)

7. En foto's van de andere hand.
Afbeelding
Ik ben op zich wel tevreden over dit plaatje.

8.
Afbeelding
Hmm ik twijfel, naar mijn idee 'mist' er nog iets.

9.
Afbeelding
Weer even gespannen, hij schrok van m'n zus die bezig was voer te pakken. Erg eng natuurlijk :Y)

10.
Afbeelding
Máár... ook op links kan ie het heel best hoor :j

11.
Afbeelding
En toen waren we klaar en wilde Jolie (veulen van m'n zus) nog even nakletsen.

12.
Afbeelding
Moe maar voldaan :) :)

Ik stel een berichtje zéér op prijs! :) :)

Pink_Horizon

Re: Jong paard (3-jarige) @ longewerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:05

Hij zier er knap uit zo!
Wat is er nou zo anders aan dat touwtje eigenlijk?

Voor stelling zou je de longeerlijn door de ring aan de zijkant van de buik kunnen halen, dan heb je daar iets meer over te zeggen. Maar dan moet hij wel het idee 100% snappen en eigenlijk is dat veiliger in een longeerkraal.
Zelf longeer ik ook graag met dubbele longe, dan kun je beter afstemmen waar het fout gaat (bv over de schouder wegvallen corrigeren ed). Maar ach, je vent is net 3 dit is een meer-maanden-planning, komt helemaal goed! :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:12

In vergelijking met normale bijzet vind ik hier veel meer speling in zitten, zeg maar net als een pessoa maar dan zonder dat bont achter de benen. Pessoa vind ik nog te ingrijpend en gebruik ik liever nog niet zoveel.
Lijn aan de zijkant kan ik idd proberen, de 'binnenbak' is bijna gereed (is een 14x15) en daar wil ik eigenlijk liever gaan longeren. Deze bak vind ik daar eigenlijk te zwaar voor (vandaar ook geen galop).

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:24

Het lijkt idd een mulle bak zo met dit weer.
Een afgezette kleinere bak verkiest vaak mijn voorkeur. Echter betekend dat niet dat ze altijd de hele bak krijgt, juist een stukje van de omheining af leert haar op 4 benen lopen en op die manier kan ik beter 'bijsturen'.

Uitleg over het touwtje is duidelijk :) Ik gebruikte eerst altijd een simpel touwtje (toen ze jonger was juist vaker de pessoa, ik vind die minder streng dan een touwtje persoonlijk) en tegenwoordig gebruik ik gewoon een slofje (zitten al clips aan, lui...) en die knubbel ik dan gewoon boven op haar longeerschofje vast zo strak als ik wil... :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:51

Ik zou mijn jonge paard nóóit longeren in zo'n zware bak!

Let erop dat je het touwtje aan beide kanten op dezelfde manier bevestigd. Aan de linkerkant zit hij door het onderste ringetje en dan naar het bit en aan de rechterkant door de ene onderste. Ben benieuwd hoe ze het onder het zadel doet :) ze loopt wel erg mooi lang, laag en ontspannen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:57

Bedankt voor je reactie! Longeren is echt noodzakelijk voor mij en in de normale bak mag het niet.. ik probeer zo min mogelijk te longeren en in plaats daarvan lekker naar buiten te gaan of als ik ga rijden meteen erop. In de ruim twee weken dat ik er sta was dit pas de tweede keer in deze bak, dus ik doe het echt zo min mogelijk.

Ik zie inderdaad nu dat ik het verkeerd bevestigd heb, goed opgemerkt! Daar moet ik beter op letten in het vervolg. Onder het zadel doet hij het goed maar dan kan ik geen foto's maken, daar moet ik nog steeds iemand even voor regelen.

En bedankt voor het laatste commentaar, daar streef ik naar :) :) en ik vind het extra knap van 'm dat ie zo kan lopen in zo'n k*tbak.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:37

Dat ziet er goed uit !
Ik wil mijn jonge paard ook gaan longeren en heb met interesse naar jouw touwtjes gekeken.
Ik heb alleen een vraagje, ben je niet bang dat hij in de touwen stapt als hij mooi laag loopt ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:36

Hij loopt als hij in een niet zware bak loopt continue laag met z'n hoofd en ik heb daar eigenlijk geen last van. Mijn pony heeft het in ieder geval nooit gedaan maar daarom zou ik wel adviseren de touwtjes nooit te los te doen want dan heb je wel dat gevaar.
Bedankt voor je berichtje!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:42

Hoi Franka,
Kaspar ziet er mooi uit. Maar ik snap je opmerking niet zo goed dat het voor jullie noodzakelijk is om te longeren. Deze bak is echt te zwaar om te longeren. Voor elk paard, maar zeker voor zo'n jonkie. Ga liever draven over de weg dan, want met werk in deze bak help je z'n beenwerk echt snel om zeep. En volgens mij is het noodzakelijker dat hij gezond blijft dan dat jullie perse longeren in deze bak?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:46

Omdat hij anders of stilstaat of onder het zadel is, en ik longeer liever voor ik erop stap omdat hij nogal een scherp randje heeft om het zo maar even te verwoorden. Anders heb ik de eerste rondjes zowat ontploffingsgevaar :Y) maar je hebt helemaal gelijk hoor, sinds deze foto's heb ik ook niet meer gelongeerd in deze bak, en dan ben ik ook helemaal niet meer van plan, ik wacht geduldig tot de binnenbak klaar is. Tot dat ga ik er maar gewoon meteen op (desnoods erop aan de longe) en tussendoor kleine buiten(stap)ritjes.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:51

Of zet met lint een stukje in de wei af. Dat is ook al minder belastend dat deze bodem. Vergelijk het maar met ineens moeten rennen in het mulste zand van het strand. Daar krijgen wij ook blessures van.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:54

hoi Franca ,
ik vind op bepaalde foto;s kas erg lekker lopen !!
maar omdat ie nog moeite heeft met die stelling is het dan niet beter om met een dubbele longeerlijn te longeren als met een touwtje ? :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:48

Hoi priscilla! Ik heb geen ervaring met dubbele longeerlijnen dus daar waag ik me liever niet aan. Maar stelling laat ik toch nog minstens een half jaartje achterwege dus daar maak ik me later wel weer druk om :) bedankt voor je berichtje!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:50

hey ziet er leuk uit, ik heb niks tegen longeren, maaer ik heb in een boek gelezen (contact met paarden) dat het longeren van een jong paard/pony niet zo goed is.
maar ja somigen zeggen van wel ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:19

Hai,

je (mooie :D ) paardje loopt idd mooi laag maar ik zou ook bang zijn dat ie over het touwtje stapt. Zijn het elastische touwtjes? of zou dat een goede vervanger zijn?

Ik longeer nog niet echt, paardje nog te jong (1,5) maar ben wel al wat bezig met technieken van E voest. Nog even genoeg voor nu. Maar je paard loopt super!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 07:46

Bedankt voor de reacties :)
@ Anna: echt elastisch zijn ze niet, hij loopt best vaak lang en laag (omdat de bak te zwaar was vond ie het moeilijk daarom longeer ik er niet meer in, de keer van de foto's was de laatste keer), maar als hij in een goede bak loopt dan gaat het neusje vrijwel direct naar de grond en toch loopt ie niet in de touwtjes, en heb toch al wel minimaal iets van 10x gelongeerd met die touwtjes. Bedankt voor het compliment!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:27

Heel goed dat je het paard ergens anders gaat longeren! Dat is het eerste wat mij opviel op de foto's: "donder wat een zware bak waar je paard tot en met kogel in zakt."
Leuk paard heb je! Hoe ziet je verdere training uit in de toekomst?

Myour schreef:
In vergelijking met normale bijzet vind ik hier veel meer speling in zitten, zeg maar net als een pessoa maar dan zonder dat bont achter de benen. Pessoa vind ik nog te ingrijpend en gebruik ik liever nog niet zoveel.
Lijn aan de zijkant kan ik idd proberen, de 'binnenbak' is bijna gereed (is een 14x15) en daar wil ik eigenlijk liever gaan longeren. Deze bak vind ik daar eigenlijk te zwaar voor (vandaar ook geen galop).

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:57

Deze bak is inmiddels gelijkgetrokken wordt flink natgehouden, dus ik heb van de week eindelijk weer eens (los) gelongeerd. De training verder bestaat uit buitenrijden (wat nu een tijdje niet kan vanwege droesuitbraak op het erf) en 1 à 2x per week in de bak een half uurtje :) Bedankt voor je reactie!