welke oefeningen doen voor eigen ruimte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

welke oefeningen doen voor eigen ruimte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:59

hallo allemaal.

ik heb me hele leuke schimmel van 2jaar en 3 maanden.
ze is ontzettend aanhankelijk, vind dan ook NIKS eng.
maar voor het fijne vind ik er te aanhankelijk.
in het land komt ze altijd net ff te dicht bij je staan en met poetsen en mee lopen blijft ze ook steeds in mijn ruimte.

ik zet haar hierbij steeds een pasje terug zodat ze wat verder van me af staat beloon er en loop dan verder met haar.
maar elke keer blijft ze dichter bij komen.
in het land is het zelf zo erg dat als ze aan de andere kant staat en merkt dat je ''stiekum'' het land uit wil lopen zonder haar dat ze hard achter je aan rent en dan helemaal dicht bij komt.

mijn 2 andere merries zijn een beetje tegen pool van deze dame dus weet ook niet zo goed wat voor oefening ik nog meer kan doen zodat ze leert dat ze ook aandacht krijgt zonder boven op me te gaan staan.

overgens staat ze hele dagen buiten word smorgens om half 6 buiten gezet en gaat savonds om 9 uur naar binnen.
paar keer in de week er even een borstel over

en doe ongeveer 1x in de 2weken wat klein grond werk, rondje wandelen, stilstaan, achteruit, blijven staan.
dekje op, plastic over der heen.

wie heeft een goeie oefening?
ik wil haar verder niet meer belasten dan 1x per week/a 2 weken

sannoa

Re: welke oefeningen doen voor eigen ruimte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:06

jouw ruimte is de ruimte die je creeer als je je armen rondzwaait
Dus maak een soort zwembeweging (schoolslag)
iedere keer als ze in die ruimte komt staan maak jij die beweging!
Je zal zien dat ze uiteindelijk niet meer in die ruimte komt, tenzij jij haar uitnodigd in die ruimte te komen (knuffelen)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:26

Goed wapperen met je armen als ze bij je in de buurt komt is inderdaad al een goede.
Wees ook niet bang haar daarbij aan te tikken op het lichaamsdeels dat zo dichtbij is. Het is haar verantwoording om buiten die wapperende lichaamsdelen te blijven, dus als je haar daarbij aanraakt is dat helemaal niet erg.
Als een halster omheeft, kan je hetzelfde doen met de uiteinde van het halstertouw door rondjes te draaien.
Wanneer je met haar wandelt, hou haar dan niet dicht onder het halster vast, maar ergens aan het uiteinde van het halstertouw. Komt ze te dichtbij, ga je heen en weer met het halstertouw, tot het doorwerkt in het halster. Dat mag goed hard gaan uiteindelijk hoor, als je maar direct stopt als ze naar achteren stapt.
Blijf in alle gevallen consequent tot ze het goed begrepen heeft!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:48

Hoi hoi, Is Calistha weer zwaan kleef aan aan het spelen? Daar is ze inderdaad erg goed in. Ik drukte haar altijd gewoon van me af. Een vingertje op haar borst is hier al voldoende voor. Boos worden maakt haar alleen maar heel erg onzeker, dus telkens herhalen en je grens aangeven werkt het beste bij haar..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:46

Veel oefenen en met stem belonen als ze van je weggaat :j
Probeer haar weg te sturen, geef een 'duwtje' tegen haar schouder/hals, maak wat armgebaren of wapper een beetje met je halstertouw of leadrope.
En vooral ook consequent blijven daarin.

Veel succes :)

rietjeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:56

Hoi,

Inderdaad helpt het door met je armen te zwaaien of een duwtje te geven en daarbij commando terug te geven. Ook wil het wel eens helpen een klein hupje te maken, dat helpt redelijk bij mijn merrie...
En alleen toestaan wanneer jij dat wilt dat ze naar je toe komt

succes

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:36

Gewoon een touwtje meenemen (leadrope of halstertouw) en wanneer ze te dichtbij komt nonchalant met je touw zwiepen.
Maak het niet persoonlijk door boos je stem te verheffen, je staat daar gewoon, het is jouw ruimte, daar hoort ze buiten te blijven.

Laat haar gewoon elke keer 2 m van je af staan en loop zelf een pasje naar haar toe om haar te benaderen of aan te raken, neem zelf dat initiatief.

Af en toe kan je eens een oefening meepakken door gewoon zo op haar af te lopen, ook nonchalant en laat haar maar eens opzij gaan voor je als jij daar langs wilt.

Verder kun je bijvoorbeeld met een lange stick oefenen dat ze op afstand moet blijven staan. Bijvoorbeeld met het volgen of met het naar je toekomen aan de leadrope. Stick is het verlengde van je hand ;)

Succes! En laat niet over je heenlopen :D

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:48

het is ook niet dat ze niet meer weg gaat, kan der op een woord netjes weer achteruit laten lopen.
en straffen hoeft ook niet, maar zodra ze achter uit gaat,, komt ze met de zelfde vaart weer met me knuffelen.
het scheelt al een stuk dat ze nu met duidelijke paarden in het land staat.
mijn merrie wil der precies tot daar hebben en niet verder en dat weet ze ook goed.
waar ze eerst stond deden ze de ene dag aardig tegen haar en de andere dag sloegen ze naar der..

@ vanitymay, kon ze bij jou ook mee draven aan de hand, ook dat geeft nog steeds wat problemen, maar misschien als ze het op een bepaalde manier geleerd heeft dat ze mij gewoon niet snapt.
en ik probeer je heel vaak te pben maar lukt op een of andere manier niet..