hoe leer je een pony/paard longeren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

hoe leer je een pony/paard longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:30

hoi bokt.
ik heb een verzogpaard van 22 jaar maar nog spring levend. het is een Franse Draver. ik rij er niet op , ik verzorg hem alleen. maar ik wil dus nu met hem gaan longeren. alleen hij doet niks ,hij staat alleen maar stil en als ik dan aan spoor door met de zweep bij zijn achterbenen te tikken gaat hij super gek doen door te bokken en zo. dan neemt hij mij helemaal mee door de bak, dan heb ik hem niet meer. ik weet het niet of het aan mij of aan hem ligt. ik hoop dat jullie tips voor mij hebben !!!!
Groetje Suzan

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:53

Longeren is net als rijden...dat moet je leren ;) Ga niet zelf aanmodderen als je geen longeerbak hebt en iemand die je kan helpen.
Zoals je nu bezig bent kunnen de grootste ongelukken gebeuren en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Heb je overlegt met de eigenaar,misschien kan hij/zij je tips geven en anders zou ik toch echt voor de basis een instructeur inschakelen.

Succes hoor!!

Marieke_K

Re: hoe leer je een pony/paard longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:58

Vraag hulp aan iemand met ervaring :) In het begin lukt alleen longeren niet, dan is het handig als iemand je helpt met het voorwaarts houden van het paard etc. Iemand die goed is in longeren en weet hoe te handelen in moeilijke situaties.

In het begin wil afzetten van een longeercirkel helpen bijvoorbeeld.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:01

@ tinky12: het probleem is dat hij op een stal staat met alleen maar eigen paarden. dus er is geen instucteurs . de baas vond het goed dat ik hem mog longeren. ik weet dat hij het wel kon. ik zal vragen aan de baas of hij het mij wil leren ! maar super bedankt voor het reageren !!!!!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:04

@marieke_k: ik zal kijken of daar iemand is die mij daarmee wil helpen .maar super bedankt !!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:06

Vosje...dan is het verstandig om de baas om les te vragen :j Maar ga het alsjeblieft niet zelf alleen doen...dravers zijn krachtige paarden met veel bloed.Het zou echt zonde zijn als je jezelf bezeerd of het paard iets verkeerds aanleerd.

Wat je ook zeker kunt doen is kijken bij een manege in de buurt waar ze longeerlessen geven,kun je kijken wat er precies allemaal gedaan wordt.Longeren is niet alleen maar rondjes lopen ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:21

@tinky12: ja , ik was de laaste x zo geschrokken dat ik het zelf ook niet meer echt durf maar dat vindt ik dus best jammer. maar ik zal even kijken of die longeerlessen in die buurt worden gegeven. ik ga ook binnenkort op ponykamp en dan krijgen we een longeerles dus ik hoop dat ik er veel van op steek!!!! maar bedankt voor het reageren

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:30

+:)+ mooi zo...laat ze op dat ponykamp maar eens van alles uitleggen aan je en als je dan onder begeleiding de draver op gaat pakken komt het vast helemaal goed ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:33

@tinky: bedankt !!!!!

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:01

je zou natuurlijk eerst een klein stukje af kunnen zetten, en hem dan leren om jou heen te lopen door een 3 hoek te creeeren met je lichaam en een longeerzweep. Eerst kennis laten maken met de zweep door hem ermee te kriebelen.
Nooit mee slaan, maar gebruiken als verlenging van je arm.
Als hij het eenmaal door heeft zou je de ruimte groter kunnen maken, net zo lang tot je geen afzetting meer nodig bent

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:05

Gaat het om het paard in je profiel, die bij Verbeek staat? Mijn paard staat ook in Hoogland, afgelopen voorjaar hebben we samen leren longeren. Vorig jaar heb ik het één en ander geleerd van mijn toenmalige bijrijdpaard en zijn eigenaar en een paar maanden geleden ben ik dus zelf aan de slag gegaan met vos, die er in het begin ook niks van snapte. Als je wil mag je best eens langskomen om te kijken hoe ik dat gedaan heb, of wie weet kan ik je wel helpen met je bijrijdpaard :) Ik ben geen expert maar ik wil best eens met je meekijken, misschien is het iets heel simpels dat je net even anders kunt doen zodat het paard je wel snapt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:46

Wat ook een manier is, is om je paard te leren vooruit te gaan. Zo gaat mijn pony lopen als ik zeg voorwaarts.
Hier moet je natuurlijk wel veel op oefenen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:05

Ik vond longeren gewoon een kwestie van een goede lichaamstaal richting je paard geven. Zo zal een paard met respect voor zijn baas altijd luisteren als je hem met goede lichaamshulpen naar voren drijft.

Bij mijne merk ik het super sta ik namelijk net verkeerd draait zij of om of ze gaat stilstaan. Dat ligt dan aan mij.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 05:01

Dancie schreef:
Ik vond longeren gewoon een kwestie van een goede lichaamstaal richting je paard geven. Zo zal een paard met respect voor zijn baas altijd luisteren als je hem met goede lichaamshulpen naar voren drijft.

Bij mijne merk ik het super sta ik namelijk net verkeerd draait zij of om of ze gaat stilstaan. Dat ligt dan aan mij.

Hier sluit ik mij bij aan. Met lichaamstaal en positie kun je al heel veel 'van nature'.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:41

bedankt voor het reageren allemaal !!!!!!!

romyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:58

ik leer het mijn verzorg pony ook
ik ben begonnen aan het halstertouw
( zo leert een paard om je heen te lopen )

daarn heb ik een circel neergelegd en moest hij hier
omheen lopen

en op het laatste
gewoon los en probeer hem te laten draven en zo
dit lukte bij mij niet echt en toen is er iemand op gaan zitten en zo liep hij mooi mee en nu kan ik het los

meschien heb je hier iets aan

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:02

kijk ook eens in de zoekfunctie, er zijn al meerdere topics hierover geweest en heel veel tips gegeven :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:57

ok zou effe daar naar kijken over er daar meer tips over zijn!!!

groetjes Suzan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:21