[AR] Navigatiesysteem om te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Navigatiesysteem om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:06

Hoi,

Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem om op de koets te bevestigen. Ik zou het namelijk leuk vinden als ik weet wat onze snelheid is, welke afstand we hebben afgelegd, en het lijkt me ook leuk als je een route kunt uitstippelen.
Ik heb al wat rondgezocht op het internet, maar ik vind enkel systemen voor de auto, met de fiets, te voet of op het water.
Ik ga er toch vanuit dat dit bestaat voor met de koets, gezien er zoveel verschillende snufjes te verkrijgen zijn voor iedere sport.

Weten jullie misschien waar zo een systeem te verkrijgen is? Prijzen zouden ook leuk zijn, of ervaringen?

Groetjes
Lotte

hafjelinger

Re: Navigatiesysteem om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:12

Ik had er een paar maanden terug iets over in de MenSport gelezen. Dat was ook iets van een navigatieding. Het bestaat vast wel!!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:20

je hebt verschillende gps-systemen, wellicht dat je daar op kunt zoeken.

de garmin zumo 550 kan op de motor gebruikt worden, deze zou je dus ook op de menwagen kunnen bevestigen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:23

Maar ik vraag me af dat als ik een fiets-navigator koop, zouden deze routes ook beschikbaar zijn voor menners? Want ik denk niet dat fietsroutes door bospaadjes e.d. gaan... En wandelroutes zouden misschien te smal kunnen zijn voor de koets.
Ik zou dus niet weten waar en naar wat ik moet gaan zoeken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:27

Daarom moet je een gps-systeem pakken, op o.a. de site van de knhs staan een aantal routes online te downloaden voor gps

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:48

Ik heb onlangs bij een GPS-shop geinformeerd, en zij kwamen met het volgende toestel:

http://www.gps.nl/garmin_oregon_300.html

Hierin kun je ruiterroutes (maar dus ook wandel/fietsroutes) zetten die je op internet kan vinden. Ding is multifunctioneel, en al je gegevens van onderweg kun je later terugvinden, zoals snelheid, afstand, gemiddeldes, etc.
Je kan ook simpeler uitvoeringen krijgen, bijv. in horloge-model, maar ik vond deze erg mooi door het duidelijke scherm en het gebruiksgemak. Ik weet niks van die dingen, en na een paar minuten kon ik alles in de verschillende menu's en functies al vinden.

Ze hebben me een kleine demo gegeven, en dat zag er erg goed uit. Nu alleen nog even sparen :z

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:58

Bedankt voor de tip ;)

Het lijkt me wel een erg degelijk toestel, maar ik denk dat ik best toch even ga informeren bij een winkel.

Ik heb eens gekeken voor een gps-shop, de enige die ik kon vinden was in Antwerpen.(ik woon in Genk) Ik kan eventueel wel altijd eens bij Carrefour of Mediamarkt gaan informeren.

Het lijkt me in ieder geval erg handig om zo een toestel te hebben, zeker gezien ik me zo geweldig kan oriënteren. Als ik dan in the middle of nowhere zit, kan ik gewoon op het knopje 'thuis' duwen :+
Als dit te veel kost, is het voor mij ook al veel om gewoon een toestel te hebben die de snelheid en de afstand weergeeft. Dit moet ik eens bevragen. Ik heb heel veel op het internet gezocht, veel menroutes vind ik toch niet, enkel in Vlaams Brabant... Ik heb geen trailer, dus het is het gemakkelijkste als ik gewoon hier thuis kan vertrekken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:42

Ik heb een Geonatue Keymaze 500 uit de Decathlon. Hij toont geen kaarten, maar kan je wel de weg wijzen; ik gebruik hem vooral om snelheid, afgelegde weg en tijd bij te houden. Het is een model polshorloge en kost 150EUR. Ik vond het de investering zeker waard; anders had ik totaal geen idee hoelang ik onderweg was. Ik gebruik hem ook bij endurancetraining ohz.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:30

@SuSEQ: erg bedankt voor je info! Hoe kan hij je de weg wijzen zonder kaarten te tonen? Ik ben wel geïnteresseerd in dat toestel van jou. Ik heb overlaatst gelezen over mendurance, dat lijkt me ook wel leuk om te doen.
Gezien je hem ook gebruikt bij endurancetraining, zit er dan ook een hartslagmeter bij?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:20

Je zou even bij de KNHS moeten informeren. Men is daar ook bezig met dergelijke systemen...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:40

KNHS is inderdaad bezig met het digitaliseren van menroutes... maarja, dat is dan weer alleen in Nederland. zie: www.enjoytheride.nl

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:25

sander_lotte schreef:
@SuSEQ: erg bedankt voor je info! Hoe kan hij je de weg wijzen zonder kaarten te tonen?

Je stippelt met google earth eerst een route uit, waaorp waypoints liggen. Je krijgt dan een pijltje te zien met de richting van het volgende waypoint erop. Als je die punten goed gelegd hebt, kun je vlot van het ene naar het andere.

Citaat:
Gezien je hem ook gebruikt bij endurancetraining, zit er dan ook een hartslagmeter bij?

Er is een versie met HF meter (de keymaze 700), maar die is duurder ... ik gebruik eerlijk gezegd geen hartslagmeter; ik luister naar wat het paard aangeeft qua vermoeidheid. Het is waarschijnlijk niet optimaal, maar het werkt voor mij wel goed genoeg.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:24

Ik had laatst bij iemand gezien die had gewoon een kilometer teller voor op de wagen. Daarop kon je ook zien hoe hart ze gingen. :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:50

Lennek schreef:
Ik had laatst bij iemand gezien die had gewoon een kilometer teller voor op de wagen. Daarop kon je ook zien hoe hart ze gingen. :)

Ja er is gisteren iemand komen kijken voor evt een kilometerteller te plaatsen op de koets, maar hij zag dit niet zo goed zitten. Er zou dan laswerk bij tepas moeten komen e.d. Een andere mogelijkheid was ook een draadloze kilometerteller, maar dan is het niet 100%. Hij raadde me aan om voor een gps-systeem te kijken, daarom dat ik hier dit topic plaats.

@ SuSEQ: ja ik heb gezien dat de keymaze 700 met hartslagmeter is, maar dit is eentje voor mensen, niet? Of eentje voor paarden?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:53

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:54

@ Divine: oh dat wist ik niet! Lijkt me wel interessant!

Ik ben er nog niet echt uit wat ik moet doen... Ik ben bang dat ik niet geholpen ga zijn als ik gewoon bij Carrefour of Mediamarkt ga vragen, gezien zij waarschijnlijk niets van paarden afweten. Ik ben bang voor een reactie als: "oh maar die voor de fiets kan je ook daar voor gebruiken hoor, dat moet geen probleem zijn", terwijl het eigenlijk niet klopt. Maar in een paardenshop vind je zulke toestellen niet denk ik(ik heb het toch nog nooit gezien dus...)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:46

Waarom zou je een GPS voor op de fiets niet op je koets kunnen gebruiken? Echt voorgeprogrammeerde routes zitten er meestal niet bij... Het belangrijkste is dat je hem gemakkelijk kunt aflezen en dat hij schok- en waterbestendig is. Verder is het leuk als je er menroutes kunt insteken die je van het internet kunt downloaden, dus is een bekend merk handig meegenomen. Als je de GPS een route laat uitrekenen ("naar huis" bijvoorbeeld) dan is het nog zo gemakkelijk dat hij je alleen maar langs begaanbare paden leidt, iets wat zou moeten lukken als je vraagt je enkel langs verharde wegen te sturen.

Ik denk eigenlijk dat er geen GPS-programma's bestaan voor menners die automatisch rekening houden met de afmetingen van de koets en de bodem...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:25

Dat was juist was ik me afvroeg, of dit bestaat voor menners.
Ik heb heel veel zitten zoeken op het internet, en ik vind ook niets voor menners.
Misschien is het een idee om eens bij een fietsenwinkel langs te gaan, een kennis van me zei dat ze daar hele handige gps-toestellen van Garmin hebben voor op de fiets.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:07

Koop een I phone, daar zit ook GPS op en als je het dan echt niet meer weet, kun je ook nog altijd bellen :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:14

Die GPS die ze mij aanbeveelden werd ook door fietsers gebruikt, en ze hadden ze ook aan een ruiter verkocht. Of dat nou dezelfde is als ze bij de fietsenwinkel hebben, geen idee.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:19

Ik ben gisteren in de winkel gaan informeren, ze hebben me allerlei modelletjes uitgelegd e.d.
Uiteindelijk hebben ze me de GPS 60 aanbevolen van Garmin, gezien de prijs voor mij het belangrijkste is, en omdat het geen noodzaak is om een echt navigatiesysteem erin te hebben. Met dit toestel kan ik toch niet verdwalen(hij laat een digitaal kruimelspoor achter), en ik weet de precieze snelheid en afgelegde afstand. Interessante plekjes kunnen opgeslagen worden, dit vond ik ook best wel interessant. Achteraf kan je dan ook alles opnieuw bekijken via je computer.
Ook nog iets wat ik erg belangrijk vind: dit toestel kan gerust eens van de koets vallen zonder enige schade op te lopen, én het is waterdicht.

Ik heb het nog niet gekocht, maar ik denk wel dat dit het gaat worden. Wat denken jullie hiervan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:47

Voor wandelGPS is Garmin echt het beste, gevolgd door Maghellan.

De Garmin 60SX is echt een uitstekende GPS, leverbaar met en zonder ingebouwd digitaal kompas, wij gebruiken hem om te wandelen.Ga wel goed shoppen, want in GPS-land zijn grote prijsverschillen.

voor deze en andere GPS'en is uitstekend kaartmateriaal beschikbaar, maar dat kost flink wat. Gelukkig is dit kaartmateriaal ook wel illegaal beschikbaar (google maar eens op kabouterkaarten).

Wij hebben naast de 60SX een Garmin Oregon, daar ga ik binnenkort eens mee rijden om te zien hoe dat bevalt.

Overigens lijkt het mij het meest simpele om de GPS met een keycord om je nek te hangen, dat doen we ook met het wandelen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:41

beantsje schreef:
De Garmin 60SX is echt een uitstekende GPS, leverbaar met en zonder ingebouwd digitaal kompas, wij gebruiken hem om te wandelen.

voor deze en andere GPS'en is uitstekend kaartmateriaal beschikbaar....

Wij hebben deze GPS getest en met de uitstekende stafkaarten die wij erbij hadden, kon je een route uitzetten met met maar 50 waypoints. Misschien is dat voldoende als je een dag gaat wandelen, maar voor 26km te paard in de ardennen is dat niet genoeg. Hij is wel goed in het berekenen van een route als je hem een bestemming geeft. En ingebouwd kompas of niet; het is altijd handig als je er zelf eentje meehebt om de kaart op de GPS mee te synchroniseren als je in het bos verloren aan het rijden bent. De ontvangst was buiten altijd heel goed.

Citaat:
Overigens lijkt het mij het meest simpele om de GPS met een keycord om je nek te hangen, dat doen we ook met het wandelen.

Heel irritant als je zelf je handen niet vrij hebt (bijvoorbeeld omdat er leidsels en een zweep in zitten) en je dus moet stoppen wil je erop kijken. Als je een attente groom hebt die kan kaartlezen, kan die dat doen, maar ik weet nog altijd graag zelf waar ik heen moet. Ik ben favoriet van een GPS die vast op de koets kan (als is dat moeilijk te lezen als het wat hobbelt) of iets wat op de pols bevestigd kan worden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 11:31

Ik vrees dat mijn budget niet hoog genoeg is voor de GPS60 Sx te kopen :+ Mijn ouders vinden het trouwens niet nodig om zo veel geld uit te geven aan een GPS.
Daarom dacht ik aan de GPS 60 (het basismodel), het toestel wat ze mij in de winkel hebben aangeraden. Het kan je niet zeggen waar je naartoe moet, maar je kan wel met waypoints werken en interessante plaatsen kunnen opgeslagen worden. Het goedkoopste dat ik hem hier in de buurt kan vinden is €159, wat nog wel meevalt.

Kan iemand me trouwens uitleggen hoe die waypoints precies werken? Ik vind wel informatie op het internet, maar ik snap het nog niet echt...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:52

SuSEQ schreef:
Heel irritant als je zelf je handen niet vrij hebt (bijvoorbeeld omdat er leidsels en een zweep in zitten) en je dus moet stoppen wil je erop kijken. Als je een attente groom hebt die kan kaartlezen, kan die dat doen, maar ik weet nog altijd graag zelf waar ik heen moet. Ik ben favoriet van een GPS die vast op de koets kan (als is dat moeilijk te lezen als het wat hobbelt) of iets wat op de pols bevestigd kan worden.

Aan de koets bevestigen met een fietshouder is een optie, aan je pols denk ik niet.

Deze dingen zijn in mijn ogen te groot/zwaar om urenlang aan je pols te houden, ze zijn zeker zo groot als de eerste generatie mobieltjes. Ware koelkasten dus.
Daarbij komt, dat deze gps'en enigszins in de juiste richting gehouden moeten worden.

Is het niet een optie om hem gewoon naast je op het bankje te leggen? evt gezekerd met een touwtje/keycord oid zodat hij niet kan vallen?

N.b. dat je maar 50 wp's in een route kan zetten, is geen probleem hoor, maak je gewoon meerdere routes aan.