[AR] Kan dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pippalex

Kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 08:29

Hallo,

Ik wil me iets meer proberen te verdiepen in het mennen met shets.

Als je een 2 spannetje wil beginnen, moeten de paardjes dan ong. even groot zijn, of mogen er ook een aantal cm. verschil in zitten..
De grootste is 93 cm en de andere is onder de 90 cm, maar precies hoe hoog heb ik nog niet kunnen meten..

Kan ik het 2 span gelijk uit mijn hoofd zetten, of kan dit gewoon..

Nanne

Re: Kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:33

Ik heb weinig verstand van mennen, maar het lijkt mij dat de pony's wel een beetje dezelfde hoogte moeten hebben om het gewicht goed te kunnen verdelen.

Anders trekt de grootste zich straks rot en doet de kleinste haast niks..

Maar goed, ik ben geen expert.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:41

Dat zegt weinig, onze kleinste(1.08) trekt voor 2, de grootste(1.11)loopt gewoon mee,dat ligt ook aan het karakter van je pony's.
Onze kleinste is een echte baas, zij loopt altijd een neuslengte voor op de andere, met buitenrijden ook, daar komt er niet een voorbij, al moet ze zich te pletter lopen.
Bij ons gaat het qua hoogte prima, moeilijker is het of de karakters samen gaan, bij ons is de ene een heethoofd en de andere een diesel die langzaam op gang komt, in de marathon gaat dat best goed, langer inrijden, maar in de dressuur is de heethoofd te gauw opgewonden door de hele entourage , en zie dat maar weer es in goede banen te leiden.
Voor gewoon gebruik, buitrenritjes etc moet het algauw lukken, ga je verder komt er meer bij kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:05

Het verschilt van pony tot pony, al is het verschil in stokmaat redelijk klein bij jou pony's.
Wat veel belangrijker is dan stokmaat, zijn de gangen. Kan de één goed meekomen met de ander?
Als ik mijn merrie (zo'n 1.03 m.) en mijn ruintje (ong. 90/95 cm.) in 2span zou zetten, zou dat, behalve het hoogteverschil in stokmaat, niet praktisch zijn omdat mijn merrie erg grote en uitgestrekte passen maakt, en het ruintje echt 'dribbelt'.
Daar zou ik meer naar kijken.
Heb zelfs op wedstrijd wel eens een 2span 'grote paarden' gezien, waar er wel 10cm. of meer hoogteverschil in zat. Het was minder mooi, maar qua gangen stoorde het niet omdat ze beiden een beetje dezelfde gangen hadden.

Edit: ik lees nu net pas dat de ander onder de 90 cm. is...
ik zou zoals gezegd eerst eens naar de gangen kijken, het verschil tussen middenmaat en minimaat shet is qua gangen etc. groter volgens mij dan het verschil tussen middenmaat en de wat grotere maat shet.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:41

Jah, daar kan je inderdaad wel eens gelijk in hebben, de ene is echt een shet en de andere heeft meer de looks van een mini..

Nou ja, misschien eerst maar eens zo proberen voor ik van alles aan ga schaffen..

Bedankt voor de reacties!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:45

Tsja, 't blijft moeilijk om het vanaf inet te beoordelen, maar een shet en mini verschillen vaak al gauw erg van bouw, en van gangen... daarbij kan een shet meer hebben dan een mini...

Marielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:17

Het komt niet op een centimeter aan hoor!
Bij ons is de grootste in het vierspan 1.49 en de kleinste 1.43 en het gaat gewoon goed!!

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:25

de hoogte maakt niet zo heel erg veel uit, de pony's moeten makkelijk met elkaar mee kunnen lopen.
oordeel vanuit tuigers maar wij hebben 2 paarden met dezelfde hoogte maar deze passen absoluut niet in het span samen omdat de ene veel grotere passen neemt dan de ander, dit loopt echt niet mooi in een span.
we hebben nu een paard ernaast die 5cm kleiner is maar wel mooi en makkelijk mee kan lopen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:56

Grootte maakt niet zoveel uit als het om die paar centimeters gaat. Ik heb lang een span Friezen gereden waarvan de een 1,53 was en de ander ruim 1,70.
Je moet er geen wedstrijden mee willen rijden ofzo, maar met het stapwerk ging het prima, al moest de kleinere soms wat pittiger doorstappen dan de ander maar dit leverde verder nooit geen problemen op.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:00

Kan prima hoor!!!

Heb ook een tijd met een 2span gereden. 2 half zussen. Zat ook zeker wel 10 cm verschil in.

Maar de kleinste trok het hartst. En die andere hobbelde er wat achter aan :) hebben de strengen van de grootste korter gemaakt. En zo trokken ze allebei..
Was geen probleem, grootste wou gewoon niet voorop lopen :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:13

Ook hier 2 shets met verschillende afmetingen.
En ook hier trekt de kleinste het hardst. De grote moet behoorlijk achteraan gezeten worden, maar hij leert het al aardig.
Dat gaat dus prima!