[AR] Shetlander Wapi voor de kar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Shetlander Wapi voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:06

Ginootje

Re: Shetlander Wapi voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:11

Leeuukk hoor Lisanne :) Ze doet het super :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:12

Ziet er goed uit!! Mooi wagentje ook :)

Misschien kun je Wapi nog wat dichter bij de wagen zetten, (burries korter en strengen korter) zo staat ze/hij er wel 'lang' voor. En misschien de frontlepel (zo heet dat toch? :P ) eraf halen, dan zie je haar hoofdje. Nu komt het helemaal tot aan de neusriem.
Succes verder!! :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:13

Ziet er leuk uit! Leuk shetje ook, lekker dik buikje! :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:16

Wat een leuke shettie! :)

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:17

hafjelinger schreef:

Misschien kun je Wapi nog wat dichter bij de wagen zetten, (burries korter en strengen korter) zo staat ze/hij er wel 'lang' voor. En misschien de frontlepel (zo heet dat toch? :P ) eraf halen, dan zie je haar hoofdje. Nu komt het helemaal tot aan de neusriem.

Kan de lamoen niet korter maken en als ik de strengen korter doe, dan komt het lamoen in der nek.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:20

Lisanne_ schreef:
hafjelinger schreef:

Kan de lamoen niet korter maken en als ik de strengen korter doe, dan komt het lamoen in der nek.

Ah oke. Nouja, het ziet er iig leuk uit!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 05:45

Wapi staat mooi voor de kar.

Ben je erg gehecht aan de lepel op het voorhoofd? Volgens mij heeft Wapi er alleen maar last van.

Heb je een reden dat je met een brede borstbeschermer rijdt? Ik vind hem erg breed. Kan het borsttuig niet zonder beschermer gereden worden?

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:40

De reden dat ik met borstbeschermer rijd is dat het fijner zit voor Wapi.
Lepel op het voorhoofd is meer voor de sier.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:48

Bosrtbeschermer kan juist vervelender zijn voor Wapi, en zonder beschermer is het borsttuig breed genoeg.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:28

Leuke foto's ik denk alleen dat je borsttuig te laag zit, als je hem zonder de beschermer om zou hebben zit hij 1-2 gaten te laag.. bovendien vind ik hem wel heeel breed voor zo'n guppie kun je dan niet een kleinere op maat laten maken ?!

Wat ik me ook afvraag is waarom je met het bit op het laatste gat rijd. Verder een leuk karretje, de zelfde als die ik heb maar dan met bruine bekleding en een slag kleiner.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:40

De borstbeschermer zal hem nu meer in de weg zitten dan dat ie er profijt bij heeft. Zoals eerder al gezegd: dat is te breed voor zo'n kleine borst.
De lepel is niet bedoeld voor de sier, en wordt oorspronkelijk gebruikt voor een 2-span met ongelijke aftekeningen op het hoofd. Zou em er af halen, hier heeft ie alleen maar last van. Die lepel steekt bijna onder zijn neusriem, het is een enorm ding op zo'n klein koppie.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:41

Leuke foto's Lisanne :D
Leuk dat je nu wat serieuzer aan het trainen bent.
Je ziet al dat je haar achterbeen wat actiever maakt, als je uiteindelijk meer naar het verzamelen kunt komen komt het volgens mij helemaal goed :)
Maar doe gewoon lekker rustig aan, dan komt het allemaal vanzelf wel.
Over het tuig kan ik weinig zinnigs zeggen want zoveel verstand heb ik daar niet van ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:10

Borstonderlegger is veels te groot, daardoor ligt het trekpunt nu te laag. Ik zou de onderlgger er onder uit halen en het borsttuig iets hoger hangen. Heb je ook een voetrem op de wagen? Zo niet, dan zou ik wel met broek rijden. Jammer dat het lamoen niet korter kan en zo ver van de wagen af gemonteerd is. Het plaatje toont nu wat vreemd omdat de pony zo'n end van de wagen staat. De frontlepel vind ik ook niet mooi. Een frontlepel is van oorsprong bedoeld om paarden in een span met verschillende aftekeningen aan het hoofd, toch gelijk doen te laten lijken. Verder heeft het geen functie en van een sierfunctie kan ik in dit geval ook niet spreken. Ik vind het bit ook wat fors lijken. Misschien in ieder geval de kinketting een gaatje strakker want hij buigt iets te ver door.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:14

Leuke foto's, ik wist niet dat je weer aan het mennen was? Dacht dat je er helemaal mee gestopt was ;)

Ik ga wel mee met de rest wat betreft borstbeschermer en lepel; een borstbeschermer kan schuren voorkomen en kan voor een breder trekvlak zorgen, dus dat gewicht meer verdeeld wordt. Echter kan een borstbeschermer dus ook heel erg in de weg zitten, en dus 'meer kwaad dan goed' doen. Dat laatste is bij jou mijns inziens duidelijk het geval; ik gebruik ook een borstbeschermer, maar zelfs voor Ot is hij eigenlijk nog iets te breed, ik ga er zelf ook wat smallers onder doen.

Bij Wapi is het overduidelijk te breed, en gevaar is ook dat als je met beschermer rijdt, je vaak het borsttuig ook te laag hebt hangen. Ik zou hem er igg af halen, en misschien op zoek gaan naar iets smallers, er zijn diverse bokkers die beschermers speciaal op maat maken in allerlei leuke kleurtjes en designs. Dat het fijner voor Wapi is, gaat dus helaas niet op ;)

Wat betreft die lepel; die zit wel erg raar, ik rijdt ook met lepel maar die is mooi in verhouding met het hoofdstel en hoofd, daar heeft Ot verder geen last van. Vind deze lepel wel erg raar en lang zitten, kan me niet voorstellen dat het fijn is voor de pony, en eerlijk gezegd vind ik het op deze manier juist minder mooi. Ook ik zou de lepel er af halen ;)

Verder staat ze inderdaad wat ver van de wagen; als je haar korter in de strengen zit krijgt ze last van het lamoen. Persoonlijk zou ik dus als ik jou was het lamoen laten inkorten, evt. door een wagenbouwer, dat kost je niet zo veel en is voor de pony ook alleen maar fijner :)

Verder leuke aanspanning, en misschien zit er ooit wel eens een wedstrijdje in?? :)

Edit: Kijk, ook bij Ot is de borstbeschermer eigenlijk net iets te groot en te breed, ik ga er binnenkort ook iets smallers onder doen.
Afbeelding
Bij jou foto's zie je Wapi echt verdwijnen onder de beschermer ;) Het zal haar alleen maar hinderen in haar beweging(svrijheid).
Op deze foto zie je ook goed de verhouding tussen lepel, hoofdstel en het kleine ponyhoofdje. Vind jou lepel erg uit proportie, en persoonlijk vind ik het niet zo mooi als je géen oogkleppen hebt, maar wel een lepel.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-07-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:21

zelfde opmerkingen eigenlijk.
idd de borstbeschermer vind m erg grof bij de pony en ook de lepel vind ik te groot en niet mooi.

Verder mooie witte pony doet het goed zo te zien.

Volgens mij kan het lamoen wel korter als je een stuk van het uitschuifbare deel afslijpt.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:56

ik ga ook mee met het voorgaan de zoals maisie zegt.,, je kan gewoon een stukje afslijpen van het binnenste pijpje van het lamoen,, dit hebben wij laatst nog bij al onze lamoenen gedaan, zodat alles universeel is :)
ik ben ook erg benieuwd waarom je de pony rijd met de leidsels onderin het bit?

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:18

Heb even foto´s gemaakt van als het borstonderlegger eronder uit is.
En hoe die zit als die een gaatje hoger en 2 gaatjes hoger zit.
zonderborstonderlegger;
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... 201040.jpg

1 gat hoger;
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... 201045.jpg
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... 201046.jpg
2 gaatjes hoger;
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... 201042.jpg
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... 201043.jpg
Ga dan toch is op zoek naar een smaller borsttuig.

@joycie; Ben al weer meer dan een jaar aan het mennen, nadat ik deze kar gekocht heb :)

wat voor bit gebruik jij?
die lepel is indd veels te groot, is er nu ook af.

Hoe doen ze dan zo'n lamoen korter maken?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:26

1 gat hoger ziet er prima uit. En waarom zou je een smaller borsttuig willen?? Dit ziet er zo netjes uit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:29

Je lamoen bestaat uit 2 delen: het voorste gedeelte (waar de stophaken opzitten) schuift in het achterste gedeelte. Bij jou kan ie niet verder inschuiven, omdat 1 van de ogen om de broek aan te bevestigen, in de weg zit. Dit oog zou je er af moeten halen, de 2 boutjes aan de onderkant van het achterste stuk losdraaien, en dan het voorste gedeelte in het achterste schuiven. Is het voorste te lang (kan het niet verder inschuiven), dan een stukje er af halen.

Borst hangt met 1 gaatje hoger een stuk beter, het is zo ook goed van breedte. Smaller hoeft eigenlijk niet. Wellicht dat je pony die borst niet fijn vindt omdat ie wat "hard" oogt? In dat geval kun je er een dunne onderlegger onder doen, van hetzelfde materiaal waar shabrakjes ook van gemaakt zijn.

Deze bedoel ik, kunnen op maat gemaakt worden en hoeven dus niet breder te zijn dan het borsttuig.
http://www.horsetotaal.nl/index.php?page=shop.browse&category_id=22&option=com_virtuemart&Itemid=59

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:35

Veel en véel beter, die met 1 gat hoger :) Zo zou ik het houden, smaller borsttuig hoeft echt niet hoor, zo kan het prima, als je maar die idioot brede borstbeschermer er onder uit laat :P

Dit bit heb ik 1x mee gereden, van Elien geleent, probeer graag uit wat bitten betreft, heb nu ook een rolletjestrens liggen, als die rolletjes bevallen kan ik misschien gaan kijken naar een liverpool met rolletjesmondstuk (als dat te krijgen valt?!) of iets dergelijks in elkaar laten fabriceren.

Bit op de foto is een thiedemanbit/kimblewick bit met een kleine tongboog.

Normaal gesproken men ik echter met een liverpool met pompwerking en lekker dun mondstuk. ;)

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:09

Wat een lekker rond ponnietje...en wat een geweldig wagentje! :D

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:04

Maar een borsttuig hoort toch niet tegen de luchtpijp aan te zitten?
dat zit tie namelijk wel als ik um 1 gat hoger doe..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:55

Lisanne_ schreef:
Maar een borsttuig hoort toch niet tegen de luchtpijp aan te zitten?
dat zit tie namelijk wel als ik um 1 gat hoger doe..

Dan zou die van mij ook tegen de luchtpijp aan zitten en dus te hoog zitten, terwijl hij zelfs nóg ietsje hoger zou kunnen ;)
Op de foto waar jij je borsttuig 1 gat hoger hebt gehangen, zit hij prima, lijkt mij héel sterk dat hij op die manier de ademhaling zou belemmeren.
Een borsttuig zit niet snel te hoog, 9 v/d 10 borsttuigen zitten vaak eerder te laag dan te hoog. Dat je de ademhaling zou belemmeren als het borsttuig te hoog zit is wel zo,
maar dan moet je hem écht flink hoog hangen, en dat zit hij op jou foto echt niet.
Daarbij zul je heel snel merken als hij dus te hoog zit en te veel tegen de luchtpijp, want je zal onmiddelijk ademhalings'problemen' bemerken bij je pony. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn, de luchtpijp ligt nog een stukje hoger als waar jij op de foto je borsttuig hebt hangen :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:36

1 gat hoger zit hij echt perfect. Luchtpijp zit nog verstopt achter een dikke laag vet, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Druk op de schouder door een te laag hangend borsttuig geeft blessures aan de schouder op de duur. Je zal zien dat je pony met meer schoudervrijheid, veel beter gaat lopen.