Vrijheidsdressuur start(problemen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijheidsdressuur start(problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:03

Het is er toch eindelijk van gekomen: we zijn gestart! :Y)
Zat er al een lange tijd mee om te beginnen maar het kwam er nooit van. Tijd terug het boek "clickertraining" in huis gehaald en een paar dagen terug het boek "vrijheidsdressuur", in dit laatste gelezen en besloten aan de slag te gaan. Clicker & zweep gehaald in de winkel (wil een zweep die ik enkel voor VD gebruik, vandaar ;) ) en naar pony getrokken.

En ja .. het gaat nog wat worden :Y) :))

Ongeveer het verloop:
- clicker laden ging prima
- targetten was een ramp .. Hij wilde het niet aanraken en als hij er dan toch eens met zijn neus aankwam schrok hij zich bijna rot van de click (maar was er uiteraard wel om het snoepje in ontvangst te nemen) :)) Na een paar keer dacht ik dat hij het wel door had, maar hij wilde het gewoon niet uit zichzelf aanraken ..
- dan overgegaan naar handtarget, met mijn vingers geknipt en afgewacht. Dat deed ie dan weer wel! Hand hoog of laag, hij ging wel op zoek..

En toen ineens begon het .. hij had door waar de snoepjes uitkwamen (een heuptasje) en vond dat hij ze best zelf kon nemen .. Hij bijt niet ofzo, maar hij wordt gewoon heel opdringerig en zit de hele tijd met z'n neus aan dat zakje. Hoe los ik dit op?

Ik heb geprobeerd om het te negeren en als hij weg keek te klikken & belonen. Dit leek hij wel te snappen, maar toch bleef hij regelmatig proberen of hij toch niet zelf wel wat eruit kon halen. Mij omdraaien en hem negeren werkt ook niet, dan komt hij gewoon langs mij door en als hij niet aan het zakje kan zoekt hij in mijn handen.. Hem achteruitsturen als "straf" heeft ook weinig effect, het interesseert en doet hem gewoon allemaal niks ..

Door dit, en mijn gebrek aan creativiteit om een oplossing te vinden die werkte, ben ik eerst een tijdje weggegaan, gewoon de paddock uit. Daarna heb ik hem teruggenomen (hij was ondertussen hooi gaan eten) en ben weer opnieuw begonnen, meteen met de oefening "blijf". Op zich ging die best goed, hij blijft staan als ik een stap of 2/3/4 achteruit zet en dat vind ik al super.
Hij blijft echter niet staan als:
- ik die stappen achteruit zet en dan ga stilstaan, op dat moment komt hij naar me toe..
- als ik een stap opzij wil zetten
- als ik naar zijn achterhand wil gaan (dus zeg maar een stap vooruit).

Tips? Oplossingen?

Geen idee of het duidelijk is wat ik allemaal bedoel? Het lijkt misschien of ik een aantal stappen heb overgeslagen, maar die target heb ik dus gelaten omdat hij het echt niks vond. En het leiden & achteruit gaan is basis en zit er bij hem dus wel in .. Alhoewel ik met het leiden wel het volgende heb:
Ik kan hem leiden uit de 1e positie, dus als ik vooruit loop. Dan is leiden & stoppen geen probleem, maar hier hebben we ook heel hard op geoefend de laatste tijd. Door bepaalde gebeurtenissen ben ik echt bezig geweest met hem uit mijn ruimte te houden en heeft hij echt geleerd om een stuk achter mij te blijven, zodat ik dus ruimte heb. Maar dit betekent nu wel dat ik niet in positie 2 kan komen .. Of dat kan ik natuurlijk wel, ik kan hem alleen niet van daaruit leiden .. Als ik in positie 1 loop en naar positie 2 (dus naast z'n hoofd ga) dan staat hij eigenlijk al stil voordat ik wat kan doen. En ik kan hem van daaruit niet "meekrijgen", hij loopt niet zolang ik naast hem sta/loop ..

Is dat leiden uit verschillende posities echt nodig? Indien ja: hoe los ik dit op?

Ik denk dat het dat zowat is :+
Als er iets niet duidelijk is mogen jullie natuurlijk altijd vragen stellen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:12

VD is geen stappenplan..je moet kijken, luisteren naar je paard. Als hij targetten niets vindt, sla het dan gewoon over, dat is echt geen ramp. Je kan het altijd over een tijdje nog eens proberen, vaak gaat iets een tweede keer veel gemakkelijker.

Het eten afpakken: neem een snoepje in je hand, en click+beloon als hij stopt met proberen het uit je hand te nemen; als je hem achteruit stuurt, doe dit echt snel en 'hard', je mag je best een beetje kwaad maken; houd hem bezig, zodat hij geen tijd heeft om uit jouw tasje te graaien; zodra hij graait, laat hem een kunstje doen; loop consequent de paddock uit zodra hij dit doet, negeer hem eventjes, en loop dan weer terug.

Zijn een paar ideetjes. Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard dat 'snaaien' ook een tijdje heeft gedaan, en NIETS hielp inderdaad..maar dat is ook vanzelf overgegaan, toen ze doorkreeg dat ik haar steeds weg bleef duwen, en dat het echtécht niets ging opleveren. Nu doet ze liever kunstjes :D

'Blijf' vinden veel paarden lastig. Weet niet of je dit al doet, maar je kunt met de zweep een extra duwtje tegen de borst geven als je voor hem stilstaat, zo van 'eh, blijf staan!'. En veel oefenen. Begin met kleine stapjes. Geen stap van 1 meter naar achter of opzij, maar 10 centimeter. (je denkt misschien op zo'n moment dat 't paard dat niet eens doorheeft, maar toch wel.) En loop altijd weer naar hem terug, laat hem niet naar jou toekomen voor de beloning.

Ik vind leiden uit álle posities heus niet nodig. Bij mij mag ze niet verder dan haar borst bij mijn schouder, maar alles daarachter is ook goed. Ik kan haar niet van achteren leiden; maar ik red 't ook prima zonder. Alleen is het toch wel belangrijk dat je naast haar kunt lopen. Een paard kan er meer zelfvertrouwen door krijgen, maar jij ziet ook beter wat ze doen; ze kunnen je niet ineens in blinde paniek voorbij schieten, omdat je ziet dat ze in paniek raken (als je ernaast loopt dus).

Probeer dit ook met kleine stukjes. Of vanuit stilstand: ga op de goede positie staan, click en beloon. Doe dat een paar keer, en zet dan eens één stapje naar voren..met een beetje geluk loopt hij al mee. Of probeer je tijdens het lopen heel langzaam terug te laten zakken, waarbij je ook constant beloont voor elk stukje. :)

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur start(problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:22

Bedankt voor je reactie :)

Misschien dat het inderdaad wel beter gaat als ik gewoon blijf doordoen en hem negeer of wegstuur als hij aan mijn tasje zit .. Hij is slim genoeg dus uiteindelijk zal hij de klik wel maken zeker? :+

Daar had ik eigenlijk nog een vraagje over .. Mag ik hem nu nooit nog wat geven zonder klik? Dus als ik bv. ben gaan rijden, hij krijgt als we terug zijn altijd een snoepje of stukje appel/wortel/... Kan dit nog gewoon? Of moet ik echt altijd die clicker bij hebben en moet hij dan eerst wat doen voordat ik hem kan belonen?

Bij dat blijven is het zo dat als ik nog maar denk aan opzij gaan dat hij al meekomt, ik moet de intentie nog maar hebben .. Dus zelfs 10 cm lukt niet :+ Als ik achteruit stap kan ik best al een paar grote stappen dus, een paar meter is echt geen probleem, zolang ik maar niet ga stilstaan want dan stapt hij weer op me af ;)

Dat leiden .. Ik prefereer hem achter mij (op een serieuze afstand) want als hij langs mij loopt dan zie je hem inderdaad wel, maar hij springt me dan gewoon omver als er wat is. Heb de grond zo al opgezocht en dat deed echt geen goed .. Als hij achter me loopt kan hij zoveel springen als hij wil (nu niet denken dat hij constant rondspringt hoor, zo erg is het niet :+ maar als er wat is ofzo ..) en heb ik daar geen last van, want hij weet dat hij niet naar voren mag .. (heeft ie laatst wel gedaan omdat hij schrok maar hij loopt dan langs me door en me niet omver). Ik kan hem niet onder controle houden als hij langs me loopt en er is wat .. hij weet dat hij me makkelijk tegen de grond krijgt :+

Zal nog eens proberen vanuit stilstand vertrekken zoals je zegt :j Dat terugzakken gaat niet, want dan staat hij dus meteen stil als ik niet oppas :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:04

Ja hoor, je mag hem best wat lekkers geven. Zou voor VD wel altijd die clicker erbij houden, maar voor gewoon 'zomaar' is dat niet nodig. Tenminste, heb met mijn paard nog nooit problemen gemerkt en ze krijgt ook vaak genoeg een snoepje of zo. :+

Ga bij het blijven dan gewoon door met achteruit lopen, en goed belonen. Mijn paard merkt heel goed het verschil tussen 2 brokjes of een handje vol; als ze iets moeilijk vindt en ik geef extra veel, gaat 't vaak beter :D Dus dat kun je ook proberen. (als het eenmaal goed gaat, niet meer zoveel geven natuurlijk, anders heb je straks een tonnetje rond paard, haha)

Heb je al eens schriktraining gedaan? Leuke afwisseling, en het lijkt geen slecht idee, als hij zo schrikkerig is. Houdt hij trouwens voorderest wel rekening met jouw persoonlijke ruimte? Of staat-ie sowieso al graag dicht tegen je aan, en zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:59

Ok, bedankt :)

Neen, dat wilde ik net zeggen, hij is helemaal niet zo schrikkerig .. Soms lijkt dat wel zo als ik dingen vertel, maar ik vertel natuurlijk ook alleen maar wat niet goed ging, en dat is dan in een tijdsspanne van een half jaar ofzo .. Dus als hij daarin 3x "schrikt" waarvan hij me 1x omver loopt omdat hij gewoon echt weg wil .. (om dan als ik op de grond lig gewoon te blijven staan en zich van het enge, wat er nog steeds is, niks meer aan te trekken :+ ).

Naja, het is gewoon puur voor mijn eigen gevoel dat ik hem achter mij wil, niet omdat hij zo gevaarlijk of schrikkerig is ofzo ;) Als ik er echt mee bezig ben houdt hij er rekening mee :j Maar het moet hem wel constant duidelijk gemaakt worden want hij staat bv. in de weide ofzo graag tegen je aan omdat hij graag gekriebeld wil worden enzo .. Dan moet ik echt zeggen van: ok, nu krabben we even .. en daarna van: ok, nu is het ook genoeg .. Want hij weet niet van ophouden :+ (dat laatste is trouwens niet altijd makkelijk). Maar als we dan weer echt aan het werk gaan, dus leidoefeningen of aan de hand wandelen of .. dan houdt hij wel rekening met mijn ruimte :j

Edit; ohja, schriktraining heb ik trouwens wel gedaan, voor zover ik zelf materiaal kon vinden (een zeil, paraplu, .. ) en daar gaf hij allemaal geen zak om :+ (heb ik in het verleden ook nog wel foto's en filmpjes van geplaatst ;) ).

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:56

dat ik voor mijn tinkertje ook wel een goed idee: schriktraining !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:53

Zo jij hebt veel gedaan in 1 training :D

Wat er belangrijk is voor je begint:

- weet je WAT/ welke oefeningen je wilt gaan doen?
- hoe ga je de training en de afzonderlijke oefeningen opbouwen, hoe bouw je de training af?
- Hoe zit het met je timing? Kun je clicken op het exact goede moment? Het gaat vaak hier fout, mens klikt eeuwig en altijd net te laat en paard denkt dat er geclickt wordt omdat zijn neus al richting het voer gaat.
- Aan welke criteria ga je werken bij elke oefening?
- Hoe gaat het er allemaal concreet uitzien?

Dit klinkt een hele hoop en heel zweverig, maar hier even over nadenken doet veel! Bovendien mag je al blij zijn als je een vierde ervan ook daadwerkelijk onthoudt bij het trainen :')

Ikzelf begin altijd met handtarget, omdat ik die veel makkelijker vind dan een voorwerp targetten.

Je eerste probleem kan te maken hebben met vertrouwen, of met slechte timing van jouw kant uit.

Het tweede probleem, het bedelen, is niet erg, maar het is wel belangrijk dat je er meteen adequaat op reageert.

Ikzelf geef altijd de beloning ver van me weg, met gestrekte arm, liefst tegen de borst van het paard zodat die er een stapje voor achteruit moet. Te lang aarzelen en ik haal het weer weg. Zo leert een paard om uit zichzelf een beleefde stap naar achter te zetten, en al gauw blijven ze gewoon op veilige afstand :D

Verder leer ik ze om het hoofd weg te draaien als ik dat vraag, wanneer paard te gretig op je hand duikt, sluit ik de hand, hef een vinger op en zeg WACHT. Pas wanneer het hoofd een ietsie opzij gaat click ik opnieuw. Na een tijd krijg je een paard zover dat hij werkelijk zijn hoofd helemaal opzij brengt!

En dan de laatste: je paard is even helemaal overdonderd van al dat voer en al die nieuwe macht (hij is erin geslaagd om jou op commando eten te laten geven, nl door het aanraken van je hand ;) ), dus je moet nog even rustig de tijd nemen om hem te laten weten dat A jij het initiatief neemt en B er altijd een beloning komt na een goede uitvoering, dus hij hoeft zich niet zo druk te maken.

Dit komt wel!

Succes!