Welk zadel, boomloos, western of combinatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Welk zadel, boomloos, western of combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:45

Hoi allemaal,

Omdat ik met mijn pony (lange) buitenritten wil gaan maken en het voor ons beide ontspannen moet zitten/liggen, ben ik gaan kijken naar een zadel voor het buitenrijden. Ik denk aan een westernzadel, maar dacht dat een boomlooszadel ook iets was. Ik ben nu ontzettend aan het twijfelen, omdat ik geen western ga rijden en het puur voor het buitenrijden zou zijn. Dan heb je natuurlijk nog de western variant van Barefoot, zijn hier mensen over te spreken?

Ik hoop dat ik hierdoor wat wijzer kan worden, ik ben natuurlijk wel in de winkel(s) gaan kijken en ben gaan vergelijken, maar wijzer wordt ik niet echt. :)

Groetjes,

Xjox

8nnemiek

Re: Welk zadel, boomloos, western of combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:55

Ik heb een westernmodel van de barefoot, de Arizona. Ideaal! Ik vind em geweldig.
Ik heb eerst de Cheyenne gehad, het standaard barefoot model. Maar later toch overgegaan op western omdat ik dat toch mooier en handiger vond. Nooit spijt van gehad :)
De pommel kun je er eventueel ook af en toe uit halen en vervangen door een pommel zonder knop, als je bijvoorbeeld eens zou willen springen.
Afbeelding

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:01

Inderdaad een gaaf zadel, hoe zwaar is dit zadel ongeveer?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:03

startrekk heeft ook een western model boomloos
ik heb de mijne tekoop (foto's staan in profiel) omdat het op mijn paardje was het gewoon geen sucses was

als ik jou was zou ik eerst proberen
verder zit een echt westen zadel veel vaster dan een boomloos
en als het goed op je paardje te doen is tja waarom niet

edit de startrekk weegt zo'n 3 kg

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:05

neem eerst zo'n zadel op proef.
ik had ook de cheyenne en hoefde ook geen proefzadel.
lekker eigenwijs.
toen ik hem had heb ik hem met 3 weken weer verkocht.
ik kreeg pijn in mijn rug en zat helemaal niet stevig dus durfde ook amper te galoperen.
dus neem een test zadel dan weet je wat je er van vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:06

Het losse zadel weegt zo'n 5 kilo. Met beugels en singel en alles erbij zo'n 10 kilo.
(scheelt wel wat in vergelijking met een westernzadel met houten boom van 20 kilo ^^ )

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:08

Dank voor jullie reacties. Ik ben zelf erg klein, dus een licht zadel zou erg fijn voor mij zijn.

Ik denk nog even na over een boomloze. Zijn er hier ook bokkers met ervaringen met kunststof westernzadels? :) bijv. Wintec western. Ik vroeg me ook af van welk materiaal de onderkant daarvan is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:54

De wintec western schijnt erg fijn te zijn (is ook de enige goede van de kunststof goedkopere westernzadels), maar wel maar verkrijgbaar in een maat (of waren het er twee?), dus je moet wel geluk hebben dat t net op jouw paard past.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:34

Dankjewel. :) Ik heb misschien de mogelijkheid om het zadel te proberen. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:12

hier nog een buitenrij-ruiter met een western barefoot, terwijl ik geen western rijd ;-). Voor lange ritten zit het gewoon fijn en met al die ringetjes eraan kan je gemakkelijk zadeltassen bevestigen.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:06

Hier nog een gebruiker van de Nevada van Barefoot. Daar rijd ik al meerdere jaren lange buitenritten mee. Ik gebruik zelf nog het eerste model zonder inlages in het zadel zelf (wel met dubbele inlages in een Barefoot dekje). Een prima zadel van goede kwaliteit. Ik zou idd ook eerst een testzadel voor een weekje gebruiken om er zeker van te zijn dat het zadel goed ligt op jouw paard en dat jij er fijn in zit. Op onze Haf ligt dit zadel namelijk niet goed. Voor hem gebruik ik de Cheyenne en die ligt wel weer super op hem.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:25

Weer bedankt voor jullie reacties. Barefoot zijn de meeste mensen dus wel over te spreken, ik heb opzich geen haast, dus kan me daar eens meer in gaan verdiepen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:31

Ik heb een heerlijke Barefoot Cheyenne, boomloos dus. Een western zadel is helaas te lang voor het ruggetje van mijn pony. :)

@Plientjedres: voor een boomloos zadel is een onafhankelijke zit ook erg handig. Heb je dat nog niet, dan krijg je het vanzelf wel met zo'n zadel. Dan kun je prima galopperen, hoor. ;)
Rugpijn wijst toch meer op een verkeerde houding. Het is idd wel wat anders rijden als je bv een dressuurzadel gewend bent. Je wordt meer op je eigen zit terug geworpen met een boomloos zadel. :j
Maar je voelt alles van je paard, wat ik heel erg fijn vind, persoonlijk. :)

Westernzadels lijken mij ook heel fijn rijden. Helaas heb ik er zelf geen ervaring mee.

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:42

Ik heb de Nevada van Barefoot, ook een western model dus. Die is zeker aan te raden, perfect zadel voor buitenritten! Zit lekker zacht, heeft een stabiele ligging door het grote oppervlakte en je kan er zadeltassen enzo aan vast maken. Zelf rijd ik ook geen western, gebruik dit zadel dus ook echt voor de lange ritten. :) Je kan hem altijd ergens aanvragen als testzadel geloof ik.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 14:03

Beide bedankt! :) Leuk dat er zoveel positieve reacties over zijn! ik ben het op dit moment aan het uitzoeken. :j

pien1238

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:14

de nevada van barefoot is egtt heel fijn ;)
ik vind dat de meeste boomlose zadels sowieso wel vaak fijn zitten :D

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 14:25

Ik heb voor mijn vorrige pony, een fjord ook een boomlooszadel gehad. Ik vond het toen ook héérlijk zitten! :j helaas lag het niet helemaal goed op haar.

Bedankt voor je reactie! :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:30

xjox schreef:
Weer bedankt voor jullie reacties. Barefoot zijn de meeste mensen dus wel over te spreken, ik heb opzich geen haast, dus kan me daar eens meer in gaan verdiepen. :)

Ik vind Barefoot juist niks... Dus raad ook ik je aan om eerst uitvoerig testen voor je er een overweegt te kopen.

Wat voor zadel goed is voor je paard en voor jou hangt sterk af van de bouw van het paard en ook van hoe jij graag wil zitten. Professioneel advies kan hierbij echt geen kwaad (zolang als die persoon maar echt verstand van zaken heeft). Wat dat betreft heb ik goede ervaringen met Esther Groen van Green Distance. Als de zadels die op haar site staan je aanspreken zou ik haar zeker langs laten komen!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:17

Daarmee ben ik het helemaal met je eens, uiteraard moet een zadel goed zijn voor mijn paard én mij, als ik er eenmaal uit ben; welk zadel het wordt, laat ik het nakijken. Misschien inderdaad een test-zadel van Barefoot, maar ik ben het nog (min of meer) aan het uitzoeken. :j

Bedankt voor je reactie. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:21

ik kon absoluut niet zitten op de Barefoot zadels :n

ik blijf maar bij een boom westernzadel ;)

ik heb div modellen gehad omdat mijn bijrijdsters daarmee reden,hun vonden ze geweldig maar ik kreeg rugpijn.

ik zat erop als een zoutzak met bolle rug en kon niet rechtop zitten.

ik zweer bij een boomzadel ook voor de lange ritten :D

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:04

Bedankt voor je reactie! :)

De Barefoot Arizona, spreekt mij aan, maar de Nevada ook. Wat is het grote verschil tussen die twee? :) Zoals gezegt, heb ik geen haast, dus misschien binnenkort een testzadel, dan kan ik er zelf ook over oordelen. :j

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:47

arizona heeft western singel en nevada een gewone engelse singel.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:01

Oke, dankjewel! :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:50

Banjer en ik rijden met een Bob Marshall, een boomloos westernzadel :)

Het zadel is van net wat steviger leer gemaakt dan bv. een Barefoot-zadel... het zadel heeft ringen waar je bagage aan kan doen, een hoofpick pocket (ingebouwd "zakje" voor een hoevenkrabber)...

"Minpuntje" voor jou zou kunnen zijn dat een BM zwaarder is dan een Barefoot... het is geen loodzwaar zadel, maar ook geen vedergewichtje zeg maar... denk dat het tussen de 5 en 10 kilo zal zitten :)

Edit: deze quote van Lars_Alida kwam ik tegen in een ander topic... de gewichten van de zadels (en de lengtes) staan erin:
Banjer en ik hebben model Basic Trail Rider :)

Lars_Alida schreef:
Hier even antwoord over de maten van de BM,s.

Showmodel 71 cm bij een gewicht van 10 kg
Trail model 68 cm gewicht 9kg
Endurance de luxe 68 cm gewicht 9 kg
Basic trail model 65 cm gewicht 8 kg

Dit is natuurlijk met de originele beugels de alluminium beugels zijn lichter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:15

Ik rijd zelf western met een boomzadel, omdat ik bang ben dat ik te zwaar ben voor een boomlooszadel. Maar aangezien jij enkel voor de buitenritten een westernzadel wil, zou ik voor boomloos gaan. Een goed tweedehands westernzadel kost toch al gauw rond de 5 a 600 euro en dan zit je ook nog met het passen. En een boomloos is wel lichter. Mijn boomzadel weegt 20 kg.