Iemand ervaring met de clickertraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dok12

Iemand ervaring met de clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:39

Ik heb een boek gevonden die op de clickermethode in gaat en waar ik wel geinteresseerd in ben. Nouh heb ik een ontzettende lieve pony, maar hij is best drammerig aan de hand en luistert vooral naar zichzelf. Ik loop met hengstenketting omdat hij anders niet te houden is (helaas weet hij dat hij sterk is en als hij een stukje gras ziet zal en moet hij daarheen :D ). Eigenlijk vind ik dit niet kunnen en het lijkt mij leuk om hier op een positieve manier (dus niet d.m.v. dwang) aan te werken. Het eigenwijze zit echt in hem, daarvoor is het een rasechte pony. Ik vind het belangrijk dat hij wel zichzelf blijft en daarom dus geen dwangmatige aanpak.

Zijn er mensen hier op bokt die de clickertraining toepassen bij hun paard? Werkt dat hetzelfde als bij honden (Martin Gaus methode ;) )?

Alle tips, ervaringen, ideeen (meningen) zijn welkom...

Dani

Re: Iemand ervaring met de clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:10

Ik werk met een clicker, en vind het echt goed werken. Mijn paard reageert er ook heel sterk op. Als ik click stopt ze onmiddelijk met wat ze aan 't doen was, en als het iets nieuws is dan zie je haar ook nadenken over waar ik precies voor clickerde. Ze leert ook heel snel wat de bedoeling is.

Als je veel spullen in je handen hebt (zweep +halstertouw + clicker + tas) dan wordt het wel lastig om alles in je handen te houden, maar ik werk nauwelijks met attributen dus heb daar zelf geen last van.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:27

Klinkt goed! Kan al niet wachten om ermee te beginnen :D

Mag ik vragen welke clicker je gebruikt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:29

Ik heb een Karen Pryor (of zoiets) clicker - van marktplaats, maar hij staat er nu niet op. Werkt wel erg prettig vind ik. Je hebt ook clickers die je om je vinger kan doen met een soort elastiekje, dat is misschien ook wel handig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:06

Verplaatst van OPG naar GVL.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:59

Ik vind dat het voor mijn paard heel duidelijk was, maar ook na het trainen werd hij heel happerig van de snoepjes. Ik ben er mee gestopt om die reden en gewoon met mijn stem en aanraking gaan belonen, werkt nog veel beter voor mijn paard ook.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:07

Ik werk ook met clickertraining en ik kan je het boek van Inge Teblick aanraden voor informatie. Enkele jaren geleden heb ik bij haar ook de cursus trainingspsychologie gevolgd en daar heb ik heel wat van opgestoken. Ikzelf werk ook met mijn stem, ik gebruik X als signaal en de snoepjes of stukjes wortel waar je mee begint, kan je afbouwen.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:03

capriz schreef:
Ik werk ook met clickertraining en ik kan je het boek van Inge Teblick aanraden voor informatie. Enkele jaren geleden heb ik bij haar ook de cursus trainingspsychologie gevolgd en daar heb ik heel wat van opgestoken. Ikzelf werk ook met mijn stem, ik gebruik X als signaal en de snoepjes of stukjes wortel waar je mee begint, kan je afbouwen.

Ik heb het boek en de bijhorende dvd zojuist besteld ;) Lijkt mij inderdaad ideaal om mee te beginnen. De snoepjes geleidelijk aan minderen lijkt mij ook een handige tip. Voor mijn hebberige pony zeker een must :P

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:11

ik wil ook graag beginnen met clickertraining.
ben me al goed aan het orienteren.
kan ook niet wachten om ermee te beginnen

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:15

manutjuh schreef:
Ik vind dat het voor mijn paard heel duidelijk was, maar ook na het trainen werd hij heel happerig van de snoepjes. Ik ben er mee gestopt om die reden en gewoon met mijn stem en aanraking gaan belonen, werkt nog veel beter voor mijn paard ook.

hier sluit ik me bij aan..ik werk niet met een clicker, alleen met een key-word en dat is ipv de klik...ik gebruik het woordje Yes en dan volgt de beloning. wil ik alleen doormiddel van een klopje belonen gebruik ik niet het woord Yes, omdat Yes gekoppelt is aan een voedselbeloning.dan zeg ik alleen bvb goed zo! ik vond de clicker erg onhandig, maar dat is denk ik persoonelijk. en ik vind zonder clicker toche een stuk natuurlijker.mijns inziens na maakt het niet veel verschil als je het op stem aanleerd of op clicker, paarden zijn slim genoeg om de link te gaan leggen, of nou met stem of klik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:17

heb mn paard door middel van clicker ook kunstjes geleerd. maar ook toen hij problemen had met trailer opgaan hem met declicker er toch opgekregen. wel wisel ik af met brokje en een aai

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:22

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:08

Wij werken nu een week of 3 met clicker en ons paard vindt het echt geweldig. Alles wat we verzinnen pakt ie snel op. We zijn het initieel begonnen om hem nog minder schrikkerig te maken. Dat lukt heel goed. Ipv dat ie dingen eng vindt ruikt ie nu aan alles wat ie tegenkomt. Maar ook voetballen vindt ie nu leuk, en netjes gaan staan, enz enz.

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:12

Leuk, mijn paard vind het ook geweldig. Erg motiverend, vooral.
kijk eens op www.ingeteblick.be

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:44

Leuk filmpje op die site sindy11. Weet iemand nog leuke, leerzame boeken m.b.t. clickertraining?

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:36

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:35

Zoek eens op you tube naar:
Tempo foal training

Dan zie je nog veel meer toepassingen

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:55

Bedankt corbosman en sindy11!

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:10

Dok12 schreef:
Ik heb een boek gevonden die op de clickermethode in gaat en waar ik wel geinteresseerd in ben. Nouh heb ik een ontzettende lieve pony, maar hij is best drammerig aan de hand en luistert vooral naar zichzelf. Ik loop met hengstenketting omdat hij anders niet te houden is (helaas weet hij dat hij sterk is en als hij een stukje gras ziet zal en moet hij daarheen :D ). Eigenlijk vind ik dit niet kunnen en het lijkt mij leuk om hier op een positieve manier (dus niet d.m.v. dwang) aan te werken. Het eigenwijze zit echt in hem, daarvoor is het een rasechte pony. Ik vind het belangrijk dat hij wel zichzelf blijft en daarom dus geen dwangmatige aanpak.

Zijn er mensen hier op bokt die de clickertraining toepassen bij hun paard? Werkt dat hetzelfde als bij honden (Martin Gaus methode ;) )?

Hoi dag dok12!

Ik pas clickertraining toe op mijn paard;kan ook niet anders, ik geef er les eb workshops in ;-)
het is exactz oals de Martine Gaus methode voor honden! Onlangs was een bekende trainer van Martin Gauw bij ons op bezoek en we hadden het over onze trainingsmethoden. het eniege wat verschilt zijn sommige benamingan maar de methode is identiek. We moesten zelfs lachen dat ik perfect de training van haar honden kon overnemen en omgekeerd.

Meer over CT kan je lezen op mijn site + filmpjes bekijken enzovoort.

Wat betreft jouw dominantieprobleem: jouw probleem is echt heel makkelijk op te lossen! Je kan het perfect zelf maar begin er alvast niet zelf aan (tip). haal er een clickertrainer-instructeur bij die jou op weg kan helpen of beter nog, probeer ergens een workshop mee te pikken of zo. ikzelf en Inge Teblick geven vaak workshops voor beginnende clickertrainers (oost-Vlaanderen, België) waar je de beginselen aanleert, maar je zal nog wel elders ook les kunnen volgen (ben jij uit nederland?)

Zeker met dominantieproblemen NIET zelf starten met CT!

Het is een zeer leuke manier van werken en omgaan met je paard (ook voor jou ;-))

Laat je even op weg helpen en hou daarna vol, dan zal je paard niet meer drammen en hangen.

Mvg
Eva S

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:11

flappie28 schreef:
Leuk filmpje op die site sindy11. Weet iemand nog leuke, leerzame boeken m.b.t. clickertraining?

Ik schreef een boek , zie website maar zeker dat van Inge teblick is ook aan te bevelen!
Do not shoot the dog of Honden blaffen niet is ook een topper!

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:00

Ik ben sinds deze week ook aan de klickertraining begonnen. En ik moet zeggen het werkt helemaal super!
Ik heb haar dmv. klickertraining in 1 week al op comando leren stil staan, stappen, draven,buigen, blijven, achterwaarts te gaan en ze begint de spaanse pas al onder de knie te krijgen!

Ik ben zeer te spreken over deze methode het wekt geen verwarring bij het paard en je kan het op het goede moment de beloningsklik nemen. Duidelijker voor het paard kan haast niet.

Boeken om te lezen zijn inderdaad echt aan te raden. Daar moet ik ook nog is mee beginnen :+ maar ik haal eigenlijk de meeste info van sites.

Heel veel plezier in ieder geval!

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:11

yEStraining schreef:
Dok12 schreef:

Hoi dag dok12!

Ik pas clickertraining toe op mijn paard;kan ook niet anders, ik geef er les eb workshops in ;-)
het is exactz oals de Martine Gaus methode voor honden! Onlangs was een bekende trainer van Martin Gauw bij ons op bezoek en we hadden het over onze trainingsmethoden. het eniege wat verschilt zijn sommige benamingan maar de methode is identiek. We moesten zelfs lachen dat ik perfect de training van haar honden kon overnemen en omgekeerd.

Meer over CT kan je lezen op mijn site + filmpjes bekijken enzovoort.

Wat betreft jouw dominantieprobleem: jouw probleem is echt heel makkelijk op te lossen! Je kan het perfect zelf maar begin er alvast niet zelf aan (tip). haal er een clickertrainer-instructeur bij die jou op weg kan helpen of beter nog, probeer ergens een workshop mee te pikken of zo. ikzelf en Inge Teblick geven vaak workshops voor beginnende clickertrainers (oost-Vlaanderen, België) waar je de beginselen aanleert, maar je zal nog wel elders ook les kunnen volgen (ben jij uit nederland?)

Zeker met dominantieproblemen NIET zelf starten met CT!

Het is een zeer leuke manier van werken en omgaan met je paard (ook voor jou ;-))

Laat je even op weg helpen en hou daarna vol, dan zal je paard niet meer drammen en hangen.

Mvg
Eva S

Ik ben zeker van plan om een keer zo'n workshop volgen, zelfs al is het in belgie :D Mijn paardje staat in de Beemster (noord holland) en het is voor zover ik weet moeilijk om hier aan een goede clicker-traininginstructeur te komen (dus mocht iemand nog tips hebben ;) ) Ook sta ik op een dressuurgerichte stal waar ze de clickertraining volgens mij nog niet eens kennen :P Volgende zomer hoop ik sowieso naar een natuurlijke(re) stalling te verhuizen en dan wordt het allemaal ook wel wat makkelijker. Ik heb de dvd goed bestudeerd (boek bewaar ik voor de vakantie :o ). Was al wel begonnen met wat kleine oefeningen (uit enthousiasme) om te kijken of het aanslaat en mijn pony vindt het geweldig! De clicker, de beloning vielen meteen in de smaak. Ik hoef geen moeite te doen om zijn aandacht vast te houden en hij pakt het snel op. Wel trekt hij soms alles uit de kast om de training naar zijn hand te zetten. Hij stampt, schraapt, loopt rondjes, grijpt naar mn zakken en kan het niet laten om intimiderend voor me te staan. Hier komt enige dominantie dan wel naar voren (gelukkig maar dat ie zo klein is ;) ). Wanneer ik in een rustige omgeving oefen, hij niet al te veel honger meer heeft en de oefeningen zo nu en dan onderbroken worden door bijv. even te wandelen dan gaat het uitstekend en doet hij echt op een positieve manier zijn best. Ik blijf bij wat simpelere oefeningen (zodat ik weet van mezelf dat ik consequent kan blijven), waarbij hij de beloning krijgt wanneer hij netjes afstand bewaard. Dit heeft hij al aardig goed door. Ondertussen is het idd handig om in mijn geval wat hulp/begeleiding te zoeken. Na de vakantie hoop ik dan echt 'serieus' aan de slag te kunnen en te zien wanneer/hoe zo'n workshop te volgen is.

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:31

Ik heb zelf clickertraining gevolgd (bij Conrad) en over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze cursus. Maar ik moet zeggen het werkt niet bij elk paard. Bij mijn 3 jarige andalusier werkt het niet om met voerbeloningen te werken, terwijl mijn 22 jarige new forest pony hier weer wel goed op reageert.. :)

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:42

Dag Sosje,

ik wil jou even "verbeteren" vooraleer er vooroordelen over CT ontstaan. CT werkt uiteraard wel bij elk paard; er is geen enkel paard dat namelijk niet zou geconditioneerd zou kunnen worden. Wat jij wellicht bedoelt is dat voedselbeloning niet werkt bij elk paard. dat klopt wel. Niet elk paard vindt voedselbeloning even belangrijk om te krijgen. Voor sommige paarden zijn andere beloningen zoals rust of een manenkrabje leuker te ontvangen dan voedselbeloning. Clickertraining is niet per definitie enkel belonen dmv voedselbeloning. Waarmee je je paard beloont bij clickertraining kies je zelf; of beter kiest het paard. ;-)
De bekende uitspraak bij clickertraining "de ontvanger bepaalt" doelt op het feit dat de ontvanger van de beloning bepaalt wàt er gegeven wordt aan beloning: stukje wortel, handje gras, even laten grazen, een aaike, een krabje, de oren masseren, enz

Groetjes Eva Saegerman

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:47

yEStraining schreef:
Dag Sosje,

ik wil jou even "verbeteren" vooraleer er vooroordelen over CT ontstaan. CT werkt uiteraard wel bij elk paard; er is geen enkel paard dat namelijk niet zou geconditioneerd zou kunnen worden. Wat jij wellicht bedoelt is dat voedselbeloning niet werkt bij elk paard. dat klopt wel. Niet elk paard vindt voedselbeloning even belangrijk om te krijgen. Voor sommige paarden zijn andere beloningen zoals rust of een manenkrabje leuker te ontvangen dan voedselbeloning. Clickertraining is niet per definitie enkel belonen dmv voedselbeloning. Waarmee je je paard beloont bij clickertraining kies je zelf; of beter kiest het paard. ;-)
De bekende uitspraak bij clickertraining "de ontvanger bepaalt" doelt op het feit dat de ontvanger van de beloning bepaalt wàt er gegeven wordt aan beloning: stukje wortel, handje gras, even laten grazen, een aaike, een krabje, de oren masseren, enz

Groetjes Eva Saegerman

Misschien wat late reactie, maargoed --> Dat zei ik ook ;) Misschien dat ik het inderdaad wat verkeerd verwoorden :) Alleen bij de cursus die ik had gevolgd, moest je met voerbeloning werken en daar was ik het dus niet mee eens.. :) Maar verder vond ik het een leuke cursus om te volgen en gebruik het ook dagelijks :) mijn paarden vinden het ook leuk om te doen, alleen bij de ene werkt voerbeloning dus wel.. maar bij de ander niet :) Wij hebben nu in ieder geval van die clickers gekocht, en dat werkt heel erg goed! :)