balance schreef:Als het moet kun je dan toch ook het zweng vastzetten met twee riempjes om de beweegbaarheid te beperken? Ik ben er trouwens ook niet van overtuigd dat een gareeltuig niet met een zweng verbonden mag zijn. Wel weet ik dat bij een gareeltuig een zo laag mogelijk ingesteld bevestigingspunt moet hebben om voor de zgn 'line of draft'. Ik kan me herinneren dat een borsttuig het best geschikt is voor een vierwielige wagen en dat vierwielige wagens paddestoelen hebben, toch? Dan is de 'line of draft' meer horizontaal. Maar ik luister graag mee. Kan me altijd vergissen.
Je vergist je ja. Vierwielige wagens kunnen een zweng hebben, of paddenstoelen, of allebei. Bij paddenstoelen MOET je een gareeltuig gebruiken omdat een borsttuig mee beweegt met de loopbeweging van het paard. Zou je een borsttuig gebruiken bij paddenstoelen, dan gaat dat flink schuren.
Bij een zweng mag je beide gebruiken. De belasting maakt niet uit, trekpaarden op het land liepen vroeger ook vaak in een gareel. In principe ligt het gareel op de allerbeste plek voor het paard om te kunnen trekken. De pasvorm is wel erg belangrijk want anders krijg je net als bij een zadel drukkingen. Het moet liefst op maat gemaakt worden. Een borsttuig kom wat pasvorm betreft veel minder nauw, dat kun je makkelijker op meerdere paarden gebruiken en is goedkoper, redenen waarom je tegenwoordig vooral borsttuigen ziet.