[AR] Probleem met het menbit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loesje_FB

Probleem met het menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:40

IK heb een shetlander, sinds een tijdje mennen we daar mee. Het gaat harstikke goed, behalve één puntje: het menbit. Ik had zo'n boeren menbit gekocht. Toen we voor het eerst met een menbit gingen mennen, deed ze haar tong steeds over het bit heen.

Zou ik het bit mischien hoger moeten doen, of is er een andere oplossing?

hafjelinger

Re: Probleem met het menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:53

Gebruik de zoekfunctie: hier zijnveel topic's over geweest ;)
Een boerenmenbit ken ik niet, zoek even op hoe dat bit heet ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:23

Ik weet ook niet wat een boerenmenbit is, maar je moet kijken naar de zijkant van de mond waar het bit zit. Als er aan iedere kant 2 plooitjes zijn, dan hangt het bit goed. Dan hoef je het zeker niet hoger te hangen.
Dat ze haar tong dan nog over het bit gooit, is haar eigen zaak. Mijn vz haflinger doet dit ook, hij speelt zo hard met het bit dat op een gegeven moment zijn tong over het bit zit. Dan moet hij al heel vies doen om zijn tong terug te krijgen :D
Maar het is wel 1 voordeel: hij is erg geconcentreerd op het bit, en niet op de omgeving.(als je een schrikachtig paardje hebt, is dit vrij handig ;) )

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:40

Als een paard zijn tong over het bit doet is dit ten eerste verzet.
Het kan verschillende mogelijkheden hebben.
1. Iets in de mond stoort als het bit erin zit
2. Het bit hangt te laag
3. Of juist te hoog, zodat je zijn wang "plet" tussen het bit en de tanden, of gewoon dat het louter tegen de tanden aanslaat.
4. Je paard verzet zich gewoon tegen jou hulpen en probeert (bv een zware hand of dergelijke) te ontwijken door zijn tong over het bit te doen.

Je kan verschillende dingen doen. Ten eerste zorgen dat het bit in orde is, als dat goed is, kan je je bit analyseren. Is het wel het juiste bit voor je paard. Let daarbij op de "binnenmond" van je paard. Dat zegt altijd iets anders dan wat je denk te zien. Een shetlander kan een grote binnenmond hebben en een trekpaard een klein binnenmond. Kijk dus of je bit niet te straf is (dun), of te dik.
Is ook dat in orde, dan kun je andere dingen bedenken.
Met een "boerenbit" neem ik aan het meest gebruikelijke bit en dat is een "liverpool".
Mijn haffie loopt hier ook op, maar we hebben er zeem rond gedraaid. Hierdoor werd hij rustiger in zijn mond, schuimt beter, en en neemt het ook beter aan.

Je kan ook eventueel een tonglepel gebruiken, dan kunnen ze hun tong er niet meer over gooien.

Een ander verzorghaf deed dit ook, hij loopt nu op een B bit of vlinderbit, met tonguitsparing en zonder zeem. Dit gaat veel beter. Ook hij heeft eerst een tonglepel gehad.

Het is een beetje zoeken, maar volg je deze stappen ga je gauw merken wat het probleem zou kunnen zijn
succes

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:31

Oké, ik ben er al uit. Ze doet haar tong niet meer over het bit, bedankt.