[AR] Tsjitske [shet] @ mennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Tsjitske [shet] @ mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:51

Hallo! :D

Ik heb een tijdje nagedacht of ik dit topic wel zou openen, maar heb het toch maar gedaan omdat ik graag nuttige tips wil. Tsjitske is ongeveer 1½ jaar geleden beleerd voor de kar. Nooit met een bedoeling om ook maar iets van een wedstrijdje met d'r te doen. We reden dan ook puur recreatief, lekker buitenritjes maken. Ze deed het allemaal prima en vond het onwijs leuk, tot het een keer fout ging. Goed, als dat eenmaal een keer fout gaat ben je weer helemaal terug bij af en zie je pony dan maar is vertrouwen laten te krijgen in de kar. Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft een lange tijd niet meer voor de kar gestaan, omdat het gewoon gevaarlijk was. Ik ben ook niet van plan om weer met haar buiten te rijden, dat is gewoon te gevaarlijk. We nemen nu genoegen in het weitje!
Ik heb het topic vooral geopend om tips te krijgen van anderen en daar dan weer van te leren. Ik heb vooral gestapt en misschien 4 of 5 rondjes gedraaft. M'n vader heeft alleen foto's gemaakt van het stappen, maar daar kan je net zo goed op zien of het allemaal netjes zit! :)

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

Ik vind het nu dus vooral belangrijk dat ze er plezier & vertrouwen in heeft en dat alles veilig gaat! :)
Bedankt voor het kijken!

Groetjes, Isa

hebrino

Re: Tsjitske [shet] @ mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:19

hoi isa, ten eerste, erg knap dat je weer op de 2wieler durft te stappen, mij is denk ik hetzelfde overkomen en ik stap niet meer op zo'n ding! Al helemaal niet meer ongeremd!
Pony ziet er niet extreem gespannen uit, dus het vertrouwen en plezier komt ook wel weer! Misschien is een slag riem (kun je laten maken bij tuigmaker, loopt over 't kruis van links naar rechts) een optie (slaat ze er niet/minder makkelijk over heen) Je hebt er nu een gebroken bitje in denk ik? ik heb het ook lang niet gedaan, maar vond het in het kader van tweespan rijden toch wel een veiliger idee met een stangetje, is even wennen geweest, maar hij loopt er uiteindelijk beter op dan een gebroken bitje! heel veel plezier en succes!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:10

Fijn dat jullie het weer opgepakt hebben en het rustig aan doen! (Ik weet, uit ervaring, dat dat ook voor jezelf even een hindernis is en niet alleen voor de pony!). Heel succes gewenst maar natuurlijk bovenal, heel veel plezier!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:14

Wat goed dat je er wee rmee begint.... :j
Het ziet er ook goed uit allemaal!

Heel veel plezier en succes verder!

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:16

Leuk dat jullie weer begonnen zijn ;) , en natuurlijk is het belangrijk dat je pas gaat draven als de stap helemaal ontspannen gaat!
Veel succes verder, Tsjitske is een leuke pony ;) !
Groetjes van Tjitske :P

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:25

heey meid, leuke pony, ziet er goed uit.
Ik snap wel een beetje hoe jij zit, want..
mijn vriendin en ik die gingen ook een keer met haar shetlander de weg op met de kar (die ze na heel lang sparen had) en toen sloeg de pony op hol en knalde de kar tegen de boom, waardoor de kar omsloeg en de pony verder rende. Ze rende over de weg en sprong uit paniek de bosjes in en de kar kwam toen ook nog is tegen een auto, de pony was zwaar in paniek toen wij haar uit de bosjes haalden ze had een klein bloedend wondje op haar achterbeen. Uiteindelijk heeft zij er een soort van Trauma aan gehouden en weten we nog niet of het met de kar rijden voor herhaling vatbaar is. Aangezien we allemaal zo geschrokken zijn.

Maar hoe jij de draad weer oppikt echt super !

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:28

Bedankt voor de leuke berichtjes! Mijn verhaal lijkt een beetje op die van Leinearthur, alleen dan is dat 2 keer gebeurd. Hoe het nu dus gaat ben ik onwijs trots op!

@hebrino, Dat is een goeie! Daar ga ik wat meer info over zoeken! :)

Edit; Over m'n bitje, ik heb er een 'menbitje' in gehad, liep ze niet fijn op. In het begin heeft ze een enkelgebroken bitje in gehad, daar liep ze écht niet fijn mee. En nu heeft ze voor het rijden, mennen en sommige dingen met longeren gewoon een rubberbitje in. Daar doet ze het prima mee. Ik heb wel overwogen met een ander bit te mennen voor de veiligheid, omdat rubber volgens mij minder inwerking heeft dan een enkel gebroken, maar dat kan altijd nog. Voor nu vind ik het prima!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:07

Goed dat je het weer opgepakt hebt!! :) Veel succes verder.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:20

Afbeelding
je kunt m iets uitvergroten, zit met "lussen" vast aan de burry, vanaf de bok gezien voor het punt waar de broek vastzit. (bij mij zat hij vrij los omdat het meer voor bij mij tussen de oren was dan elke andere reden ;) )

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:23

En wat voor werking heeft het dan precies? :)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:27

Ik ken natuurlijk het verhaal niet, wat er allemaal gebeurt is zeg maar. Maar dit vind ik een heel fijn beeld geven, het ziet er ontspannen uit !

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:05

Ziet er alweer netjes uit Ies!
Vind t super van je dat je ondanks 2x flinke tegenslag het toch weer probeert en het zo rustig opbouwt! Uiteindelijk komt het allemaal weer goed en kun je misschien toch weer lekker de weg op.

Kan verder geen tips geven, aangezien ik ook geen echte menheld ben...

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:27

Ziet er goed uit Ies! ;)

Volgende keer wil ik er ook weer bij zijn, dan gaan we weer wat meer draven. :)
En ook veel figuren rijden helpt ook, gaat ze zich meer concentreren op wat ze moet doen en niet op de omgeving. :D

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:30

door die riem kunnen ze niet hoog bokken/slaan, dus ook minder makkelijk over de burry komen, maar dat voorkomt natuurlijk niet dat ze gaan rennen...

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:01

Bedankt allemaal! :)

@hebrino, Ja vooral het rennen is een probleem, dat ene bokje die ze dan in het begin geeft is niet hoog. Maar ik ga er wel over nadenken, want het zal maar net is een keer gebeuren!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:09

Tsjonge, dat is niet niks wat jullie hebben meegemaakt zeg! Dat kan inderdaad heel veel impact op zo'n pony hebben (en de mens), daar kan ik ook over meepraten.

Het ziet er al aardig uit zo. Een slagriem hoef je trouwens niet persé bij de tuigenmaker te laten maken, daar kun je ook zelf een stuk touw voor gebruiken. Niet te strak spannen want dat werkt alleen maar averechts.

Wat ik echt mis in het hele plaatje is de zweep in de hand v/d menner; ik zie hem ook nergens in de buurt en dat vind ik toch wel een cruciaal punt.

Ik vind je broek wat vreemd zitten; zit vrij hoog, zou hem persoonlijk liever iets lager doen, vind het ook apart dat de ringen waar de riempjes v/d broek aan komen, zo hoog zitten.

Het schoftje vind ik ook iets te ver naar voren zitten, die zou ik iets meer naar achteren leggen. Is de sulky wel optimaal in evenwicht? Vanaf de foto's is het niet zo makkelijk te beoordelen, maar 't lijkt alsof het gewicht op de pony hangt.
Heb je ook stophaken op het lamoen zitten?

Ik wil wel even opmerken dat ik het helemaal super vind dat jullie weer zo bezig zijn en rustig aan het vertrouwen weer proberen op te bouwen. Het is inderdaad heel belangrijk om eerst weer helemaal bij de basis te beginnen, voordat je op de weg gaat en dat soort dingen :)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:52

@JoyCiej007, Kijk daar heb ik wat aan! De zweep, Tja heb ik inderdaad is een keer eerder geprobeerd, pony dacht alleen maar dat ze er hard voor moest lopen. Kan je misschien uitleggen waarom je vind dat die zweep er écht bij moet? :) Broek zit inderdaad wat hoog, eerst volgende keer mennen gaat ie lager! Ik zal er op letten dat de schoft wat naar achter gaat. De sulky lijkt goed in evenwicht te zijn, ik ga is kijken of het anders kan, want bij de iets wat grotere pony van een vriendin lijkt ie inderdaad wat beter in evenwicht, goed dat je het zegt! Heb je ook stophaken op het lamoen zitten? Wat zijn de stophaken precies? O:) Verder hartstikke bedankt! Leuk om te lezen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:46

Ik kan alles nog eens heel uitgebreid typen en uitleggen, maar hier zijn recent nog wat topics over geweest :) Dus als je het niet erg vind, dan verwijs ik je even met wat links daar naar toe, daar kun je info omtrent zweep en stophaken vinden :)

[AR] Stophaken

En wat betreft de zweep hier iets wat ik heb geschreven in een topic van iemand die maar niet wilde geloven dat een zweep toch echt noodzakelijk is bij het mennen:

JoyCiej007 schreef:
Wat betreft het laatste puntje de zweep, dat je niet zo goed weet wat je er mee moet en dat je hem achterin de kar hebt liggen, zou ik toch mee aan de gang gaan. Jij kan er verder niets aan doen hoor, maar 't lijkt tegenwoordig wel een trend hier op bokt, mennen zonder zweep ;)
En dat is dus heel onverstandig, kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. Dat je haar dus ohz. altijd zonder zweep hebt gereden, is dus een heel ander verhaal.

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan ;)
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

Gister nog reed ik met m'n pony door het dorp hier, pony was rustig aan het stappen en ik rookte een sigaretje, had m'n zweep in de zweepkoker. Toen stoof er vanuit het niets luidblaffend een herdershond vanuit een tuin naar mijn pony toe, pony schrok redelijk en deed een paar passen op zij, hond probeerde naar haar benen te happen maar voordat ik het door had en mijn zweep heb kunnen pakken om pony te begrenzen en hond weg te meppen, was pony al half op de andere weghelft en de hond was alweer gevlogen.
No big deal op dat moment, maar wel een enorm risico, 't had ook heel anders kunnen aflopen....

Edit: typo's.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:33

@JoyCiej007, Goed dat is duidelijk over de zweep. Ik ga het een keer proberen, maar aangezien ik voorlopig niet de weg op ga weet ik niet of het een standaard uitrusting wordt voor in het weitje! :) Het topic over de stophaken ga ik zo is op me gemak bekijken.

@nathalie2302 & Hafjelinger, Fijn dat jullie meedenken, maar hier heb ik vrij weinig aan dus graag verder gaan via de PB, dankjewel! :)

Edit; Stophaken zitten inderdaad op het lamoen, het is niet meer dan zogezegd een 'pinnetje' met aan het eind een bolletje. Dus dat zit goed!

Larnaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:59

Nou Ies, ik heb er echt totaal geen verstand van, maar ik vind het er erg goed uit zien hoor! :D Zeker niet zo zwaar bagger als die ene keer met mij toen. _O-

Tsjits is leeeuk. :+:

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:04

Goed dat je het weer probeerd, als jullie het in het land naar je zin hebben waarom niet. En misschien eens lesjes nemen op een manege in de bak ofzo? Wedstrijdje ofzo maar niet buitenrijden.
Ik heb het ook lastig gehad met de pony die ik nu heb, maar we rijden weer buiten en kunnen het weer.

Ik wil nog even zeggen over je tuig dat je broek denk ik wel zo`n 2 gaten langer mag. En je karretje mag denk ik wel iets hoger hangen, heb zelf ook een sulky.
Maar die hangt iets hoger in de ogen, omdat je pony anders meer de sulky draagt ipv. trekt.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:15

@Sanniej_, Ja wie weet! Fijn dat het met jou pony weer helemaal goed gekomen is! Broek gaat inderdaad een paar gaten langer en de sulky ga ik naar kijken! Heel erg bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:17

Moderatoropmerking:
Enkele offtopicreacties zijn verwijderd, gelieve weer ontopic te reageren.

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:48

Wat een schatje,
je broek mag denk ik wel zo`n 2 gaten langer mag. En je karretje mag denk ik wel iets hoger hangen.
;)