Oudere shetlander longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Oudere shetlander longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:28

Hee!

Ik rijdt al een tijd niet meer op mijn grote shetlander (1.12) omdat ik te groot ben geworden. Nu is ze al wel wat ouder, preciese leeftijd weet ik niet maar tussen 25 & 30. Ze is alleen nog heel fit, niet heel veel conditie maar we wandelen wel veel en ze is altijd erg druk met de jaarling in het weiland.

Nu wil ik dus langzaam aan weer gaan beginnen met longeren, gewoon om d'r wat energie kwijt te laten raken en haar fit en soepel te houden, en ze vind het gewoon altijd leuk om te werken. Maar nu is mijn vraag, ze vind gewoon aan één touw longeren nogal saai, dus misschien met longeersingel, zo ja hoe gaat dat precies. Of weet iemand anders nog iets?

Groetjes Melanie

Captain

Re: Oudere shetlander longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:32

Ga leuk VD doen en wandelen! :D

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:37

Hannah_Menno schreef:
Ga leuk VD doen en wandelen! :D

Nou kijk, VD vind ze echt super saai dus dat werkt echt niet. Of jij moet tips hebben het leuker/uitdagender te maken? En wandelen doen we al vaak :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:39

Het kan dat sommige paarden het saai vinden, ligt er ook aan hoe je er zelf mee aan de slag gaat. Ik merk dat als ik positief en actief ben mijn paard het ook is. :)

Verder zou je lange lijnen kunnen gaan doen.. Uhm.. een bal kopen en daarmee kunnen gaan spelen..

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:41

Hannah_Menno schreef:
Het kan dat sommige paarden het saai vinden, ligt er ook aan hoe je er zelf mee aan de slag gaat. Ik merk dat als ik positief en actief ben mijn paard het ook is. :)

Verder zou je lange lijnen kunnen gaan doen.. Uhm.. een bal kopen en daarmee kunnen gaan spelen..

Lange lijnen, hoe moet ik dat dan precies doen? Heb je daar toevallig een uitleg van? En een bal vind ze eng (A).
Weet je anders een goed boek van vd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:43

een aanrader is 'van apporteren tot zitten' van Mariane nieuwe webe.. (ofzo!)
Lange lijnen doe ik niet echt professioneel maar soms dan doe ik het weleens met een longeerlijn, aan allebei de kanten van het halster vastmaken en dan erachter lopen en hem sturen, langzaam laten draven (poging tot :P) etc..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:50

Hee! :P

Misschien los laten lopen, balkjes draven, mini-sprongetjes maken ofzo??
Hopelijk kan dat je 'helpen'!

:D

Groetjes! *D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:23

In het "Welkom op [GVL] ...." topic (een van de bovenste topics) staan interessante artikelen, links en topics genoemd over diverse soorten trainingen en ook met de zoekfunctie is veel te vinden. Misschien dat je je daar een beetje kan orienteren wat alles inhoudt?
Op GVL-ITP kan je ook veel topics vinden van Bokkers, die diverse disciplines beoefenen, dus daar kan je denk ik ook wel veel uithalen.

Wat ik merk dat goed helpt is veel belonen. Dit hoeft niet altijd voer te zijn, maar kan ook een aai of een lief woordje zijn. Ik merk iig bij mijn paard en pony dat ze daardoor graag voor je willen werken en steeds meer dingen leuk gaan vinden.

Je kan ook lange lijnen of werken aan de lange teugel combineren met het longeren met dubbele longe. Het is alleen wel handig hier begeleiding bij te krijgen.

Het werken aan de enkele longe hoeft zeker niet saai te zijn, als je je paard maar bezig houdt. Dus veel overgangen, een ruime cirkel en je kan bijv. ook het paard leren verschillende tempo's in stap en draf aan te leren. Pas als het heel erg goed gaat zou ik dit in galop proberen, maar daar hebben meerdere paarden zeker in het begin moeite mee.

De longeersingel kan je gebruiken voor de dubbele longe, maar je kan hier ook diverse hulpteugels aan bevestigen en met enkele longe longeren.
Zelf vind ik de Gogue een erg fijne hulpteugel, mits deze ruim voldoende staat ingesteld. (Dit geldt voor alle hulpteugels.) Ook wanneer je geen/weinig ervaring hebt met hulpteugels is hulp aan te raden. :)

Veel plezier en succes!

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:24

Longeren kan best denk ik zelf....
Het is beter dan rijden ...

en..
Grondwerk iets?

Misschien iets met pionnen en dan Slalommen ofz?
En.. Natuurlijk veel plezier hebben samen....

Misschien met een vriendin en andere pony (Erbij)
AnneMaria koek koek doen...

Het is maar een voorstel...

veel plezier met je pony

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:38

lange lijnen en dubbele longe is zeker interessant voor een paard weer je nog niet of niet meer op kunt rijden. t voelt net als rijden vind ik, maar je staat er naast of er achter...
t enige probleem is dat het niet zo simpel is. gewoon al met die dubbele longe uit de voeten kunnen heeft al even geduurd bij mij }:0
ik weet natuurlijk niet of je shetje bekend is hiermee of of je het hem nog helemaal moet leren? als hij bv al voor de koets gaat, zal het vrij vlot gaan, maar als hij er nx vanaf weet, dan zou ik toch wat hulp vragen ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:47

Hee

Je kan toch ook wel haar los laten lopen, als ze nog fit is en haar gewoon aanmoedigen!
En bijvoorbeeld gaan slalommen en springen! ( kleine sprongetejes/balkjes draven enz.)

:+ Succes! :+ :D

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:38

Wat je ook kunt doen is sprongetjes neerzetten en samen met haar eroverheen springen. Ik doe het ook en dat is echt super leuk. :D

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:25

Loesje_FB schreef:
Wat je ook kunt doen is sprongetjes neerzetten en samen met haar eroverheen springen. Ik doe het ook en dat is echt super leuk. :D

Ja! Dat is ook wat ik bedoel!
Sprongetjes zijn leuk voor afwisseling en goed voor de rug enz. je hoeft er ook niet persé springhindernissen voor te hebben!
( voor het geval dat je geen hebt ! )
Je kan ze zelf leuk maken! :P

:Y) :+