Ook ik heb even een suggestie...
Longeer je je paard wel vaker of ben je pas begonnen met longeren? (Dan bedoel ik wel met lijn) Ik ben ook een tijdje terug begonnen met longeren, en mijn paard wou ook dicht bij mij blijven. Als ik zorgde dat ik haar ruimte gaf, dus schuin achter haar ging lopen (bij haar flank) en haar vooruit dreef door met de lijn tegen haar kont te zwiepen of zo, dan ging ze wel vooruit. Als ze eenmaal liep kon je haar met de lijn of zweep wel op een groter rondje laten lopen. Soms wou ze zich ook nog wel eens weer met haar hoofd naar mij toe richten maar dan liep ik gewoon met haar mee dus stond ik nog steeds bij haar flank. Ik snap ook wel waardoor dit probleem er is, altijd als mijn paard aan een lijn zat gingen we wandelen of naar de wei brengen maar dan moest ze bij mij blijven lopen. Met een longeerlijn zitten ze nog steeds aan een lijn en denken ze dat ze nog steeds bij jou moeten lopen. Ze snappen niet dat ze in eens zelfstandig aan een lijn moeten gaan lopen. Ik weet niet of dit ook jou probleem was, maar misschien heb je er wat aan...