hoe kan je een pony vrijheidsdressuur leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronica1

hoe kan je een pony vrijheidsdressuur leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 18:12

ik zou graag minjn pony vrijheidsdressuur willen leren maar hoe kan ik hem dat leren?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:22

Een aanrader is het boek; ''Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten''. Prachtig boek!

Maar wees eens iets precieser? Wát wil je aanleren? Er zijn zoveel kunstjes binnen de vrijheidsdressuur!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:33

Bedenk ook wát je hem aanleerd en met welke commando's.Sommige ondoordachte dingen kunnen ronduit gevaarlijk zijn.
Vrijheidsdressuur kan heel erg leuk zijn en dat moet het ook blijven ;)

Wees geduldig,vriendelijk en maak gebruik van wat je aangeboden krijgt.Ongewenst gedrag gewoon negeren en prijs ze de hemel in als ze iets goed doen :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 09-07-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: hoe kan je een pony vrijheidsdressuur leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:35

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:47

Vóórdat je begint met de kunstjes zelf...begin met de basis. Dat wordt nogal eens vergeten, maar is zó ontzettend belangrijk..

Bijt je paard jou wel eens, of loopt hij je wel eens omver/tegen je aan? Als je hem 'om' duwt, doet hij dat dan gemakkelijk, of moet je hem letterlijk omduwen? Blijft hij netjes naast je lopen aan 't halstertouw, of niet?

Dat soort kleine dingetjes lijken onbenullig maar voor VD zijn ze wel belangrijk. Een paard wat jou niet respecteert namelijk (en dus, bijvoorbeeld, naar je bijt) kan VD kunstjes ook gaan misbruiken, en dat moet je voorkomen.

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:00

ik wil hem graag leren zitten
en rollenm op comando

alleen hoe kun je hem dat leren?

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:01

Vóórdat je begint met de kunstjes zelf...begin met de basis. Dat wordt nogal eens vergeten, maar is zó ontzettend belangrijk..

Bijt je paard jou wel eens, of loopt hij je wel eens omver/tegen je aan? Als je hem 'om' duwt, doet hij dat dan gemakkelijk, of moet je hem letterlijk omduwen? Blijft hij netjes naast je lopen aan 't halstertouw, of niet?

Dat soort kleine dingetjes lijken onbenullig maar voor VD zijn ze wel belangrijk. Een paard wat jou niet respecteert namelijk (en dus, bijvoorbeeld, naar je bijt) kan VD kunstjes ook gaan misbruiken, en dat moet je voorkomen.

hij bijt me nooit
hij loopt me ook niet omver
hijj is super makkelijk hijloopt gewoon naast me aan het halstertouw

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:21

Rollen op commando is nog relatief gemakkelijk. Wacht tot je paard uit zichzelf rolt, geef op dat moment een commando ('rol', bijvoorbeeld), en beloon hem heel goed. Dat krijgen ze meestal snel genoeg door.

Zitten moet je vaak doen vanuit het liggen (als het paard net overeind komt, of door zelf de voorbenen zo neer te zetten). Dat zou je dus kunnen proberen als je paard het rollen op commando goed kent.

Alleen zou ik je aanraden te beginnen met andere, kleinere kunstjes. Je moet er namelijk niet aan denken dat paardlief besluit te gaan rollen terwijl je ernaast zit op de grond, of als je aan het rijden bent. Daar komen echt ernstige blessures van. Begin eens met bijvoorbeeld flemen, voetje geven op commando, netjes achteruit lopen (ook erg belangrijk!), hoofd schudden; dat soort dingetjes.

Dat heeft als voordeel dat jij ziet hoe je paard hiermee omgaat. Doet hij het echt alleen maar op jouw commando, of probeert hij het ook regelmatig uit zichzelf? Dat laatste lijkt met flemen niet erg, maar met rollen is 't dat wel. Door het bij deze onschuldige kunstjes al af te straffen (het uit zichzelf doen), voorkom je dat het misgaat bij de grotere kunstjes. Wees hier zelf ook alert op: beloon nóóit als je paard het uit zichzelf aanbiedt, hoe goed ze het ook doen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:31

begin met de basis, en niet met oefeningen zoals liggen, zitten. net zoals hierboven al gezegt word vergen oefeningen vooral discipline want idd moet je paard weten dat het de oefeningen niet altijd mag toepassen. begin met oefeningen zoals netjes volgen, achteruit lopen, voetje geven, ja en nee knikken. je timing is heel belangrijk. beloon niet zomaar wat maar alleen dat wat je wilt zien en geen willekeurige dingen. oefeningen van de grond af zoals steigeren raad ik in het begin ook niet aan. respect en vertrouwen, daar moet je denk ik toch eerst aan werken. en bovendien is het zo wat het ene paard wel kan, bied het andere niet aan. dus het is niet zo dat standaard alle paarden alle oefeningen uit de VD kunnen leren. mijn paard kan bvb wel het compliment maar de klassieke buiging zit er gewoon niet in en ook dat is VD-kijken naar je paard wat hij wel of niet aanbied en-dit respecteren. hou er wel rekening mee dat VD niet alleen fyziek maar ook mentaal inspannend is voor een paard, je stimuleerd immers zijn zelfdenkzaamheid, dus bouw dat training op. ik train mijn paard in blokjes van twee of drie per dag, per 20 min. train ik een keer per dag kan ik nu makkelijk een uur doen, maar denk erom dat je paard ook even de focus los kan laten, ik laat hem tussendoor bvb ook spelen met mij bvd door bal te spelen samen. ik merk gewoon dat zijn concentratie dan veel beter is. moch je interesse in lessen hebben, er zijn mensen die dat doen wellicht kunnen ze jou de nodigen handvaten meegeven.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:35

even ingaan op het afstraffen van ongewenste oefeningen. ook bij ons gebeurt het weleens nog uit enthousiasme dat er spontaan dingen worden aangeboden die ik niet vraag . door domweg te negeren en mezelf wegdraaien bij mijn paard heeft hij snel in de gaten dat dit niet op prijs gesteld word. mij is meegegeven van mijn leermeester het goede gedrag belonen en het slechte negeren en het werkt uitstekend want paarden vinden het vreselijk om genegeerd te worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:43