Wegrennen in galop aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Wegrennen in galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:38

Als ik mijn pony ga longeren. Gaat dat gewoon heel erg goed.
Hij reaeert super goed op mijn stem.

Maar zodra ik hem in galop wil zetten gaat het mis. Ik probeer voor dat ik hem in galop zet al gewoon lekker ontspannen te laten draven.
Maar zodra ik , Star galop!, geeft hij als hij op de linker hand loopt een bok aat hij een half rondje heel hard in galop en valt dat terug ik draf maar dan echt heeeel hard. En op de rechter hand gaat hij gewoon heeeel hard draven en niet in galop of gewoon heel hard.

Ik probeer het veel te oefenen en goed te belonen als hij het een stukje netjes doet.
Heeft iemand tips?

Judje

Re: Wegrennen in galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:27

Rijd je de pony ook al onder het zadel?
Zo ja: hoe is hij dan met de galop?

Waarschijnlijk vind het paard het longeren aan de longe moeilijk, aangezien je aangeeft dat hij in stap en draf wel erg goed op je stem reageert.
Het klinkt alsof je op de goede weg bent, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen van achter mijn computer. :) Zelf zou ik er een instructrice of iemand anders bij halen met veel kennis en ervaring, die je hiermee kan helpen. :)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:44

Hoe lang is de longeerlijn die je gebruikt en wat gebruik je aan zijn hoofd (een kaptoom/halster etc)?

Hoogstwaarschijnlijk heeft je paard een lichamelijk probleem waardoor hij geen cirkels kan galopperen ter grootte van de lengte van jouw lijn. Misschien zit het alleen in de spieren, of heeft hij last van een scheve wervel maar het kan ook een balansprobleem zijn (en als je hem bv met een kaptoom of aan het bit longeert en hij wil de cirkels groter proberen te maken op het moment dat je om galop vraagt, kan het zijn dat hij daardoor een ruk in zijn mond krijgt waardoor hij bang wordt om sneller te gaan aan de lijn).
Ik zou ook eerst hulp vragen van iemand die er verstand van heeft (een goede paardvriendelijke instructeur of osteopaat bv) om de werkelijke oorzaak te achterhalen en tot die tijd niet meer te longeren, anders 'oefen' je het probleem. Succes!!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:41

Ik rijd hem al wel onder het zadel.

Daar gaat hij het liefst ook heel hard je moet hem gewoon goed bij je houden anders gaat hij gewoon hard draven om dat hij dat leuker vind.

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:49

Kun je hem misschien los longeren?
Dan heeft hij meer ruimte om te galoperen.
Als hij nou veel moeite heeft om in galop te blijven, proberen kleine stukjes te doen, en dan heel goed belonen.
En zoals hierboven ook al is gezegd hulp vragen.
Succes ermee

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 15:04

Ik gooi hem ook vaak los maar voor zijn "soepelheid" longeer ik hem ook 1keer per week