Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Echwel
Geplaatst: 06-07-09 14:40
Gewone ijzers en harde ondergrond is juist prima voor de pezen. Er zijn hier mensen die niet anders dan asfalt om hun heen hebben liggen, zouden die dan nooit mogen draven.. Nee hoor kan helemaal geen kwaad, zelfs veel kilometers niet
Hier ook op een simpel ijzertje bij de gene die beslagen zijn.
Er word hier wel meer op gras gedressuurd dan dat er buiten gereden word. Er gaat dus pas een ijzer onder als dat nodig is. De meeste blijven gewoon lekker op blote voeten (heb nu niets op een ijzer lopen).
Hier een menner/ruiter die vrijwel alleen asfalt overgaat met de pony. Die loopt op 'normale' ijzers, dat gaat prima. En ja, we draven ook gewoon op de weg. Ik ben met 8 weken wel compleet door de ijzers heen, maar dat geeft niet.
Wij rijden met de pony's ook heel veel buiten op het asfalt. En idd met gewone ijzers. Pony's lopen nooit kreupel of hebben last van de benen. I.i.g. niet dor het asfalt.
Geen ijzers, gaat ook prima. Toen ik nog voornamelijk door de polder reed (dus alleen onverhard) had ik normale ijzers met wideopuntjes erin. Anders waren ze na drie weken flinterdun. Nooit geen peesproblemen gehad, volgens mij is het zelfs goed voor de pezen.
Als je het sorgvuldig opbouwt, is draven over de weg een prima middel om pezen en skelet te verstevigen. Het duurt ongeveer een jaar of 2 eer die op maximale sterkte zijn.
Ik heb ook gewone ijzers; soms "vette" omdat ik wat meer rijd.
Hier lopen ze ook op gewone ijzers, op asfalt, beton, maar ook op landwegen. Gaat prima. En of je ijzers nu snel slijten of niet, de hoefsmid moet toch regelmatig komen om de hoeven bij te kappen, en hij kan dan meteen zien of er eventueel een speciaal beslag nodig is.