Longeren, word er moe van bij haar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Longeren, word er moe van bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:39

:wave:

Bij bling word ik echt knettergek met longeren. Ze is nu 3, en denk vanaf ong. februarie zadelmak en beleerd met longeren.
Het is niet dat ze niet luisterd hoor, helemaal niet zelfs. Maar ze valt bij de ene kant van de volte ontzettend naar binnen, en bij de andere kant weer ontzettend naar buiten. Naar buiten kan ik wel zo oplossen door de bak afte zetten, maar hoe los ik in vredesnaam het naar binnen vallen op?

Ook hou ik haar heel moeilijk in galop. Als ik haar er eindelijk in heb, valt ze er zo weer uit.

Help?

AdnerB

Re: Longeren, word er moe van bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:42

bijzetten? als ze naar buiten valt iets meer naar binnen bijzetten en als ze naar binnen valt iets meer naar buiten bijzetten..succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:43

Het is voor een jong paard echt heel moeilijk op de volte en al helemaal als ze geen steun kunnen zoeken aan een muur. Het is misschien beter om de longeer lijn weg te laten en de gehele bak te gebruiken, zo kan ze zelf weten waar en hoe ze loopt. Zo kun je langzaam de commando's aanleren en zij leert uit zich zelf wat steviger te lopen. Misschien over vraag je haar nu?
Succes!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:45

Ja, ik snap dat het lastig is voor der! Maar hele bak gaat wat lastig, een 20x60 of groter, dan blijf ik rennen _O-

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:52

Ik denk inderdaad dat het gewoon een belans probleem is. Je kunt het natuurlijk ook proberen gewoon los in de bak dat is het makkelijkst denk ik. Ik denk dat het probleem ook wel oplost met kilometers maken, ze is ja nog jong. Naar binnen kun je het trouwens oplossen met de longeerzweep, ik richt bij mijn merrie de zweep dan richting buik en geef dan het commando " uit ". Als ze begrijpt zal ze door de " zijwaarse druk " ( niet letterlijk natuurlijk ) wijken hiervoor en dan naar buiten gaan.
Veel succes ermee.

Zie nu je reactie. Dat rennen voor jou is maar even, totdat ze doorheeft dat ze moet doorlopen. Telkens als ze stopt, zweep erachter houden en het commando " door " geven. Mijn merrie heeft hierbij ook geleerd als ik de zweep in me linkerhand houd loopt ze rechtsom, houd ik de zweep in me rechterhand loopt ze linksom, wissel ik de zweep om dan veranders zij van hand. Gewoon heel vaak doen, wanneer je overpakt de andere kant opsturen, na een x aantal keer snappen ze dan bedoeling wel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:01

Hoop toch niet dat ze zo weinig reageert op hulpen? Lopen is lopen maakt niet uit hoe hard, eerst dat erin. Dan begin je de hulpen wat te verkleinen, dus dan kan je vragen dat ze harder moet of zachter. Ander neem je de helft van de bak? Afzetten met een draadje kan best.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:03

nee, maar ze is niet gek. Ze weet best als ik bij A haar de bak rond laat gaan (bijv met losgooien) dat zij veel sneller bij C is, en ik dan eeerst langer dan 60 meter mag rennen om haar verder te laten gaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:37

Tja dan zou ik bij mezelf gaan denken of ze het überhaupt wel leuk vind, misschien moet je het eerst interessant bij jezelf maken?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:39

Je moet ook niet bij A of C gaan staan, maar proberen in het midden te blijven. Meestal is dat maar een kwestie van een paar keer doen en dan hebben ze wel door dat het minder moeite kost om te blijven lopen als steeds te rennen en weer te stoppen. Lukt het niet een paar keer met 2en te doen, een blijft op de volte van A en de ander op C. dit bouw je dan steeds een beetje uit totdat de 2 de persoon niks meer hoeft te doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:39

Nee, om nou te zeggen dat ze erom staat te springen nee _O-
maar ze vind het niet vervelend, want ze wil wel graag iets voor me doen. Alleen meer dan nodig vind ze dan weer onzin, wat begrijpelijk is.

maar het gaat me nog steeds meer om het naar binnenvallen :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:45

Met het naar binnenvallen zou ik zelf in ieder geval NIKS doen met hulp teugels, word het alleen maar moeilijker voor haar. Probeer haar met wandelen op verschillende lengtes van je te laten lopen en probeer dat met lichaams houding te oefenen, dus niet weg jagen met de zweep of dergelijk :+ En vanaf daar kun je verder uitbouwen, steeds verder weg sturen tot je haar op de goede plek hebt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:48

Oke, hier heb ik wat aan :j
idd, ik wil haar nog niet gaan bijzetten, eerst meer op eigen benen leren lopen, en uit zichzelf zakt ze ook al heel erg (http://i41.tinypic.com/et5w0o.jpg zo loopt ze geruime tijd)

Maar hier ga ik wel mee oefenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:52

Probeer haar een commando "buiten" aan te leren. Dit kun je doen door als ze naar binnen valt de zweep naar haar voorbenen richten, zodat je haar niet voorwaarts wegjaagd maar als het ware naar buiten duwt.

Een andere optie is om zelf 'in te stappen'. Dit moet je op een goede manier doen. Zodra zij naar je toe komt stap je op een dominante manier op haar af, dit kun je samen met de zweep doen.
Mocht ze nog steeds naar binnen vallen kun je haar een klein tikje geven maar ook net achter het voorbeen zodat ze opzij gaat en niet voorwaarts.

Succes!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:02

Jester, als je paard op de ene hand naar binnen valt en op de andere naar buiten komt dat door de natuurlijke scheefheid van je paard. Heb je al eens gezocht naar informatie over rechtrichten?
Ook voor jonge paarden is dat erg belangrijk; door je paard sterker te maken aan zijn soepele kant, en soepeler aan zijn sterke kant leer je hem zijn gewicht goed te verdelen in de beweging waardoor je de kans op slijtage-aandoeningen in de toekomst -zoals hoefkatrol en artrose- aanzienlijk kunt verkleinen.

Ook kun je beter niet teveel longeren, je zegt zelf al dat je er niet veel aan vindt en dan zal je paard er waarschijnlijk net zo over denken. Er zijn genoeg leuke variaties te bedenken op het gebied van grondwerk waar je paard ook sterk en soepel van wordt, en die WEL heel erg leuk zijn voor jullie allebei!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:05

Begrijpt je paard wat jij bedoelt.... Het jonge paard heeft wrs nog geen balans en als jij in rijbak longeert is het moeilijk voor een jong paard... Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn merrie... Zij zocht veel steun aan bakrand....