@Marrlinde ~ Nou de bedoeling was om alleen tong uit te steken maar mijne vind het dus het leukst in combi met gapen. Ik raak de kin aan en geef een stemcommando en dan zoekt ze even in haar trukendoos maar dan steekt ze eerst haar tong uit en daarna gaat ze heel uitgebreid gapen.
@Asjemenouw ~ Ik leer deze dingen aan door middel van positief belonen en door te spelen met het paard. Wanneer ze iets goeds doet volgt een stemcommando (bijvoorbeeld "Jaaa!!") na deze stemcommando volgt een beloning. Door middel van diezelfde stem kan ik haar dus vertellen bij een oefening of ze in de juiste richting zit. Zo herkent ze bijvoorbeeld "Ja ja bijna..." of "Nee". Paarden vinden dit een erg leuk spelletje, want ze gaan 'raden' wat je nu bedoelt, ze moeten echt gaan nadenken en als je het dus zo bekijkt is het ook een soort communicatie met je paard. Wil je een uitgebreidere info of heb je vragen moet je maar PB-en want het verhaal is wel wat lang om zo neer te zetten. Binnenkort krijgen we een website (ik en een vriendin waarmee we samen een showteam hebben opgericht) en daar zal onder andere alles over onze trainingswijze worden opgezet.
Wij werken níet onder dwang, op een paardvriendelijke manier, het gaat er niet om wat je bereikt met je paard maar de manier waarop en de weg er naar toe.
Ik vind het erg leuk om te doen en elk paard heeft er wel aanleg voor maar af en toe hebben ze iedere een andere toenadering nodig.
@Blensink ~ Het is idd op commando, alleen deze oefening zijn we nog maar sinds kort mee bezig dus ze is nog zoekende af en toe maar meestal doet ze het wel binnen 10 sec nadat ik het vraag.