is t mogelijk/verstandig als beginners samen te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

afrafrika

is t mogelijk/verstandig als beginners samen te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 01:36

Hoi
Hoewel ik allang niet jong meer ben, toch een jonge rijder: k ben helemaal beginner. Helaas door omstandigheden maar korte tijd een verzorgpaard gehad met welgeteld 2 lessen en samen wat rondgestapt.
Na lang denken, lezen, praten en vragen enzo (heel verstandig, maar k was toch al overstag :D ) besloten om toch zelf een paard te willen. Nu val ik op friezen en ik hoor dat in de buurt een 4-jarige merrie te koop is met nog niet veel ervaring. (Ik weet niet wat ze wel of niet geleerd heeft, k ben eerst zo benieuwd naar jullie reakties!) Een ervaren paard is handiger, ik weet t...
Maar, als ik b.v. Voest lees, is veel voor een paard ook vaak nieuw. Kan ik dan niet samen met een jong paard gelijk-op leren onder deskundige begeleiding? In de planning zat les van een freestyle-trainster met m'n verzorgpaard, is het een idee om als twee beginners begeleid te worden of werkt dat niet zo? Heeft iemand daar ervaring mee of ideeen over??

Palmera

Re: is t mogelijk/verstandig als beginners samen te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 01:52

Uiteindelijk is het de taak van de ruiter om een jong paard verkeersmak te maken, zadelmak te maken, de hulpen te leren en ook alle problemen die daarbij komen kijken op te lossen.

Dus een jong paard kopen is niet verstandig. Tenzij je een ervaren ruiter bent, maar dat ben je niet.

Als je een ervaren paard zou kopen hoef je die de bovenstaande dingen vaak niet meer te leren, dus kun je je storten op jezelf.

Toch is het geen aanrader om nu gelijk een paard te kopen. Ga eerst eens minstens een jaartje goede lessen volgen. En zoek dan nog eens een verzorg paard. En kijk daarna verder. Want het kan nu wel allemaal zo leuk lijken, maar daar piep je over een tijdje wellicht heel anders over als je weet wat er allemaal bij komt kijken. Een paard heeft namelijk veel meer nodig dan een ruiter die nog moet leren rijden. Hij heeft ook verzorging nodig.

En als laatste: er zijn altijd wel leuke paarden te koop. Dus ook over 2 jaar, maar dan heb je wel meer ervaring en wijsheid. Succes!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 04:17

Hier een 44-jarige die zelf een jaar of 11 geleden een eigen paard kocht, ikzelf met weinig ervaring. Paard was wel goed beleerd en zo (hoewel niet een al te makkelijk paard: hete Arabier met renbaanverleden). Maar ik kon wel redelijk rijden, d.w.z. ik kon meekomen in draf en redelijk galopperen en zo. Als ik het goed begrijp heb jij nooit meer gedaan dan een rondje stappen op een paard?

Het is in het begin (vond ik) al moeilijk genoeg om dat eruit te halen wat er aan kennis al in een paard zit. Zet een onervaren ruiter op een ervaren paard en dan nog zal hij/zij het moeilijk vinden om dat paard bv aan de teugel te nemen of goed in galop te zetten. Zet je een onervaren probleem met een jong paard is, dat zul je zo´n paard bovendien dingen moeten LEREN. Dat valt soms niet mee. Je kunt dan denken dat doe ik dan wel onder professionele begeleiding. Maar hoe vaak zou je dan "begeleid" rijden? Vast niet vaker dan eens per week. De rest van de tijd ben je op jezelf aangewezen en kun je best veel verknallen aan zon paard, als je niet weet hoe je dingen moet oplossen.

Het zou misschien anders zijn als het om een heel bedaard paard ging en je bovendien in je directe nabijheid nog iemand had die je dagelijks met kleine dingen zou kunnen adviseren (had ik destijds gelukkig wel). Dat maakt veel verschil!

Is dat niet het geval dan zou ik het je afraden, ik denk dat de kans groot is dat je spijt krijgt dat je niet een wat meer ervaren paard had gekocht of niet eerst een verzorgdpaard had genomen o.i.d.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 05:35

ik vind het niet verstandig, mogelijk is natuurlijk anders.

Een jong paard heeft een duidelijke consequente ruiter nodig die hem 'de kneepjes van het vak leert'. Als je zelf onervaren bent wordt dat dus al vrij moeilijk. Dan zou ik eerder voor een ras als een fjord gaan, dat zijn vrij fijne paarden die niet zo snel in de stress schieten (wat een fries wel soms kan hebben).

Ik zou voor een fijn ervaren paard gaan die 150% bomproof is, dus waar je ondersteboven op kunt zitten en die nog braaf zijn rondjes loopt en daar proberen eerst zelf wat ervaring op te doen.

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 05:41

ik vind het ook niet slim. Een jong paard is niet altijd makkelijk. Het is moeilijk om de dingen die jezelf nog moet leren over te brengen op een jong paard. Een ouder paard is al meer gewend en zal bij de verkeerde hulpen niet zoveel doen. Het zou zonde zijn als je een jong paard de verkeerde hulpen zou leren, want dat is echt weer moeilijk af te leren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 05:54

LadyLynn schreef:
ik vind het niet verstandig, mogelijk is natuurlijk anders.

Een jong paard heeft een duidelijke consequente ruiter nodig die hem 'de kneepjes van het vak leert'. Als je zelf onervaren bent wordt dat dus al vrij moeilijk. Dan zou ik eerder voor een ras als een fjord gaan, dat zijn vrij fijne paarden die niet zo snel in de stress schieten (wat een fries wel soms kan hebben).

Ik zou voor een fijn ervaren paard gaan die 150% bomproof is, dus waar je ondersteboven op kunt zitten en die nog braaf zijn rondjes loopt en daar proberen eerst zelf wat ervaring op te doen.

Fjorden staan er juist al om bekend snel verpest te zijn, komt mede door hun eigenwijse karakter. ;)
Ik zou als ik TS was gewoon voor een iets ervarener diertje kiezen die iig de basis al fatsoenlijk onder de knie heeft (stap, draf, galop, halthouden, evt wijken/achterwaarts/stelling/buiging).

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:22

Uit eigen ervaring: wacht beter nog even. Ik heb het wel gedaan, 3-jarige tinker, ik kon net blijven zitten in galop. Professionele begeleiding, vier keer per week. Punt 1, kost veel geld. punt 2, kost heel veel frustratie en moeite, van jezelf, maar ook van je paard. punt 3, de weg is lang, heel lang. Ben nu drie jaar verder en eindelijk durf ik nu te zeggen dat ik het zelf kan, ook tussen de lessen in. les nu eens per twee weken. Als je dus 100% tijd in je paard wilt steken kun je het overwegen, wil je dit niet dan zou ik het niet aanraden. Je mag altijd pb'en als je meer wilt weten.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:23

Oh ja, en dan reed mijn lesgeefmens hem ook nog regelmatig om de knopjes erop te houden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:25

Ik denk dat het er ook erg aan ligt hoe je zelf bent. Neem je veel lessen en vantevoren veel hulp bij grondwerk. Lees je je in, Leer je snel, Ben je consequent (iets wat nodig is bij alle paarden, maar vooral jonge paarden)...

Ik ben als leek zo stom geweest om een veulen te kopen. Had een maand een verzorgpaard, en verder niet echt ervaring met paarden... Toch heb ik onwijs veel van mijn paard geleerd, en mijn paard van mij. Ik zou haar voor geengoud willen ruilen, en heb ook geen spijt dat ik haar toen gekocht heb. Wel gehad, maar dat was meer omdat ik een ziek dier gekocht had...

Het KAN dus wel... Maar ik raad je wel aan om begeleiding te nemen in het opvoeden en beleren van het paard...

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:37

Jong + jong gaat niet altijd geweldig samen.
Mijn pony was toen ik haar kocht een 3 jarige en ik had manege-ervaring en wat verzorgpony's gehad. Haar karakter was niks mis mee, maar alsnog liet ik over mij heen lopen. Om een lang verhaal kort te maken, ik begon in januari met Parelli en dat heeft heel erg geholpen. MAAR, aangezien ik ook beginner in Parelli was, was het een stuk lastiger met haar. Die jonge paarden moet je constant bezig houden, zij gaan vaak sneller dan jij leert. Echt, ik zou je aanraden voor een ouder paard te gaan (wel onder begeleiding ook). Mocht je toch die 4 jarige willen, dan zou ik voor héle goede begeleiding zorgen als ik jou was, dat scheelt een hoop bloed, zweet en tranen :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:47

Als je alleen maar gestapt hebt, en je paardje zou er in galop vandoor schieten (wat echt wel een keertje zal gebeuren), dan lig jij er dus naast.
Paard schrikt en jij hebt dan de schrik in je benen.....

Een ervaren paard in minder onder de indruk als je er een keer half naast hangt of je evenwicht verliest tijdens het draven. Een jong paard kan daar erg van schrikken, ook moet jij degene zijn die je paard ondersteunt tijdens het doorrijden, maar als je niet de goede hulpen kent, leer je het paard snel foutieve hulpen aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:22

Ik zie je als groene ruiter, en een jong paard is doorgaans toch ook nog redelijk groen. Groen op groen = blauwe plekken.
Nu ken ik je niet, maar ik ga er van uit dat je niet meer zo flexibel bent als een jonge ruiter die, als hij er een keer vanaf valt, even doorrolt, het zand van zijn kleren schudt en er weer opstapt.

Ik zou ik jouw geval niet voor een heel jong paard gaan. Een wat ouder paard dat goed is opgeleid en waar je de klik mee hebt is een heel goed leerpaard voor je. Dan kun je na een aantal jaren beslissen dat je misschien toch voor dat jongere paard gaat. Maar gun jezelf een goede leermeester die een ouder en goed opgeleid paard toch vaak is.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:20

Ik zou eerst een jaartje les nemen,
Of heel veel lessen nemen als je het paard hebt.
Want dan groei je met het paard mee en dat is handig!:)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:48

Dit lijkt mij geen goed idee.
als je zelf namelijk niet goed kunt rijden, leer je het paard verkeerde dingen aan.
De bedoeling van een jong paard is juist dat er een ervaren iemand opzit die weet hoe het moet en zo het paard de jusite manieren en dingen aan kan leren.
Ik vind het zoiezo niet zo verstandig om nu al een paard te gaan kopen.
Een eigen paard vergt veel tijd en zo doende ook de nodige ervaring in het verzorgen ervan.
Als ik jou was zou ik eerst op een manege gaan lessen, daar leer je hoe je op het paard moet zitten, wat de juiste hulpen zijn etc.
Als je een beetje goed kan rijden kan je een leas-paard nemen (een paard dat je huurt)
Hiermee kan je een beetje voelen hoe het is om een eigenpaard te hebben.
Je moet naar het paard toe, wat er ook gebeurd, ook in moeilijke periodes of wanneer je er eigenlijk geen zin in hebt (of je moet een verzorgster hebben die dan komt)
Je paard heeft namelijk voldoende beweging, aandacht etc nodig.
Als dit met een leas-paard een tijd goed gaat, kan je erover denken een eigen paard te nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:52

Ik vind het ook geen goed idee. Voor jou niet, maar ook voor het paard niet.
Ik heb de ervaring helaas uit de praktijk met mijn eigen paard.

De vorige eigenaar was ook een beginnende ruiter. Nou ja, ze reed al wel een jaar, maar dat noem ik toch redelijk beginnend. Jim was 3 toen ze hem kocht. Al wel ingereden, maar niet goed doorgereden.
Uiteindelijk heeft ze hem verkocht omdat ze bang van hem was geworden. Ze begrepen elkaar gewoon niet! Ze heeft daardoor angst opgelopen die ze met een ervarener paard en goede begeleiding waarschijnlijk niet had opgelopen.

En voordat ik Jim weer eens helemaal goed had met vertrouwen in de mens... Dat duurde zeker een half jaar.
Dus nee, ik zou het niet doen. En mocht je het wel doen, zoek er dan iemand bij (als bijrijdster bijvoorbeeld) die het paard de dingen wel kan leren die hij moet leren en doe het samen. :)

afrafrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:51

Heeeel erg bedankt voor jullie reakties! Vanmiddag de meeste gelezen, zoveel verschillende kanten belicht en dus nog weer s goed over nagedacht en -gevoeld, de rest zonet gelezen. 'k Heb besloten om geen jong paard te kopen. Nee, want ik mag inderdaad juist wel dankbaar zijn als een ervaren paard mij als beginner helpt zoveel te leren, keer op keer weer. En jahoor! toch wel: als ik er afval, rolrol, klopklop en klim er weer op :D ('k skeeler en schaats en hardloop ook, kan wel wat hebben en ben niet bang uitgevallen).
Maar ik ga wel een paard kopen, een ervaren paard. En ja, ik ga heel veel les nemen, ben nu inderdaad vast begonnen bij een manege, en rustig de tijd voor alles nemen.
Tien minuten lopen vanaf m'n huis is een boer met stal, hij heeft rond september plek. Loop er af en toe s naar toe en heb al met meerdere paardenbezitsters kennis gemaakt; heel leuk en behulpzaam. 'k Heb veel tijd en ga ook veel tijd besteden aan verzorgen enzo, vind dat heerlijk om te doen, gewoon lekker samenzijn.
Nogmaals, bedankt, heb al maanden uuuuren op bokt zitten lezen, en ben nu met m'n eigen vraag echt geholpen!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:59

groen met groen maakt bont en blauw ;)

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:04

Anne_GTI schreef:
groen met groen maakt bont en blauw ;)

Ik ken hem als 'hout op hout, zaagt niet'
Leuk al die "wijsheden" in de paardenwereld! :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 05:49

Afrafrika, ik wens je heel veel plezier bij het rondsnuffelen en nog veel meer plezier bij het uiteindelijke rijden! Wel heel verstandig hoor dat je voor een ervaren paard gaat, ik denk dat je dan ook gewoon veel meer plezier in het rijden en leren rijden gaat hebben.

Fijn voor je dat je een boer in de buurt hebt, hebben wij hier niet jammer genoeg.

Als je nog meer tips wilt waar je op moet letten, je kunt me altijd PB_en hoor. 2 weten meer dan 1 en er zijn zo van die "beginnersdingen", heeft iemand mij ooit ook uit moeten leggen het komt nu eenmaal niet allemaal uit de lucht vallen

Veel succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:14

Heb het ff gevolgd en vind ook dat TS zeer verstandig te werk gaat, Fijn te horen.
En vragen stellen is goed. Mij mag je ook altijd pb-en (heb wel wat ervaring met aanschaf ed. Maar weet niet alles hoor....)

afrafrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:58

Nogmaals bedankt allemaal! En Fanci_mike, HannahFrouk en liljeks even in het bijzonder, met jullie aanbod voor evt. vragen in de toekomst. De komende jaren wordt weer heel veel leren, met vallen en opstaan en 'k ga er helemaal van genieten. Dus als ik tijd kan vinden :) horen jullie nog van me!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:01

NEE ......... is niet verstandig......... daarnaast zijn friezen nou niet altijd de makkelijkste paarden (ben friezenfan...... dus ik heb geen gekleurde bril)

beter is een ouder paard kopen die jou wegwijs maakt.......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 06:39

KiWiKo schreef:
NEE ......... is niet verstandig......... daarnaast zijn friezen nou niet altijd de makkelijkste paarden (ben friezenfan...... dus ik heb geen gekleurde bril)

beter is een ouder paard kopen die jou wegwijs maakt.......

TS had al besloten om het niet te doen. ;)