[AR] Uhh... een aantal vraagjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Uhh... een aantal vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:38

hallo, allemaal
Ik heb een paar vragen en hoop dat deze beantwoord kunnen worden (weet niet of ik het hier allemaal goed neerzet)

Ik heb een klein mini-shet hengstje gekregen van mijn vader. Het is een lief beestje maar zodra een merrie in de beurt komt is hij op en top hengst :P
Nu wil ik deze kleine man (hij is nu 3j) gaan beleren voor het karretje. Het punt is alleen dat ik daar geen ervaring mee heb maar er zijn wel mensen in mijn omgeving die mij willen helpen.

Allereerst ga ik samen met iemand eerst zelf leren mennen met een makkelijk paard (fjordje) die je eigenlijk overal doorheen kan laten lopen.
Nu is mijn vraag hoe ik het beste deze kleine man kan gaan voorbereiden.

Mijn gedachtegang was als volgt:

* allereerst een beetje vertrouwen winnen en een beetje poetsen en verwennen (simpelweg vriendjes worden)
* hij kent het aan de hand meelopen en is ook al een klein beetje bekend met grondwerk ( hij staat stil als ik stil sta, gaat op mijn commando in draf en weer terug naar stap)
* Ik wil een begin maken met longeren, gewoon aan de enkele lijn aan een halstertje (in eerste plaats omdat ik hem wil laten wennen aan het longeren en omdat hij nog nooit een hoofdstel in heeft gehad) Ik ben al een klein beetje begonnen en ik krijg hem al een half cirkeltje in draf, daarna gaat hij stilstaan en wil hij niet meer voorruit, alsof hij de aansporing met mijn zweep niet snapt. Iemand ideeen hoe ik hem leer te longeren
* als hij dit goed onder de knie heeft en hij reageert goed op stemhulpen.... (dat is dus het punt hoe ga ik dan verder........ :? )

Ik zat te denken om te gaan werken met lange lijnen maar dat is pas in de toekomst. Ik wil hem zowieso langzaaam bekend maken met longeren en hem nog lekker de tijd geven om te groeien. Ik wil als hij het longeren aan enkele lijn doorheeft aan het halster, langzaam laten wennen aan een hoofdstelletje. Maarja hoe ga ik het dan uiteindelijk voor elkaar krijgen om hem netjes in een karretje in te spannen en vanaf welke leeftijd is het eigenlijk het beste om dat met een mini te gaan doen?? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en mij tips kunnen geven over het longeren en of deze denkstappen goed zijn voor hem. Ik heb zelf ook nog een groot paard van 1.78 (een Kwpn-er) waar ik ook regelmatig mee longeer. Ik ben eigenlijk samen met een vriendin begonnen om met lange lijnen te longeren bij haar pony (die dit heel braaf doet)

Sjonniej

Re: Uhh... een aantal vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:36

Allereerst, super verstandig dat je eerst met een ervaren pony gaat leren mennen!!! Dan weet je ook meteen of je het wel leuk vind, voordat je honderden euro's in tuig en wagen gaat steken.

Ik zie dat je hem bij stap 1 wil verwennen, als je iets NOOIT moet doen is het wel een pony verwennen. En al zeker niet als het een hengst is, die ook nog eens weet dat hij een hengst is.
Stap 1 zou eerder zijn; Discipline, verhoudingen duidelijk stellen, consequent zijn, streng zijn. En dat hoeft echt niet te betekenen dat je alleen maar boos op hem bent, belonen voor goede dingen is ook juist goed. Maar ga hem echt niet verwennen, daar krijg je alleen maar last van. Het moet in zijn koppie duidelijk worden dat jij de baas bent, dat is het belangrijkste.
Stap 2 lijkt me heel goed, met grondwerken maak je ook die verhouding tussen jou en je pony duidelijker. Zorg dat hij onder alle omstandigheden luisterd, dus ook als hij een merrie ziet en dus ook als hij buiten zijn eigen wei/bak is.
Stap 3 is ook goed, kijk met longeren wel uit dat je dit op jonge leeftijd niet te vaak, te lang, op een kleine circel doet.

Snap hij het longeren aan het touwtje, kun je hem gaan longeren met een hoofdstelletje met evt. oogkleppen. Het is het makkelijkste als je kunt longeren aan de dubbele longe. Dan kun je hem meteen leren sturen en het bit leren te accepteren. Daarna kun je eens een tuigje opleggen en hem daaraan laten wennen en daarna zou ik het overlaten aan een expert.

Zorg wel dat je de stappen niet door elkaar haalt en netjes de eerste stap afrond voordat je verder gaat. Met name stap 1 is zó belangrijk, onderschat die niet!!
Heel veel succes. En ga niet zelf proberen om hem voor de kar te knopen, hiervoor heb je echt geen ervaring genoeg na een paar keer mennen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:51

Kijk ook in andere topic's, deze vragen zijn al vaak gesteld ;)

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:39

Ok, bedankt voor de reacties, nee ik heb dat ook een beetje vaag opgeschreven met dat verwennen enz. Ik bedoeld eigenlijk ook meer wat jij zei en ik ben gisteren met de kleine dondersteen gaan wandelen en wat dat betreft hadden we wel een beetje pech, alles kwam voorbij, vrachtwagens, motorrijders, auto's, fietsers, galopperende paarden in de wei, MERRIE's etc. Maar het ging eigenlijk supergoed, hij reageerde wel een beetje op al dat geweld want ze reden keihard maar hij bleef netjes bij me en deed netjes wat ik van hem vroeg. Ben best trots op hem en hoop dat hij zo doorgaat, ik blijf wel met hem uitkijken want het kan af en toe een venijnige rotzak zijn. Ik heb in andere topic's gekeken mar daar vond ik niet echt de antwoorden voor mijn vragen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:26

Wat je reeds hebt vernoemd lijkt me al een mooie start.
Je moet doen wat je verstand je zegt. Heel veel gaan lezen op bokt, hiermee bedoel ik ook problemen van anderen doorlezen zodat jij die problemen eventueel kunt voorkomen(want soms denk je zo ver niet na welke problemen je allemaal kan tegenkomen)
Het is natuurlijk ook hééél belangrijk dat je altijd een ervaren iemand achter de hand hebt die je kan helpen. Het longeren kan je gemakkelijk alleen doen, maar met het longeren aan de lange lijnen kan je best een ervaren persoon erbij hebben. Als je het zelf niet goed kan, gaat je pony je bij bepaalde (verkeerde) bewegingen verkeerd begrijpen en dan sta je nog nergens(ik spreek uit ervaring...ik heb er toen een vriendin bij geroepen die me kon verbeteren)

Heel belangrijk is ook dat je hem niet gaat verwennen. Het lijkt mij ook verstandig om hem te laten castreren. Mijn menleraar gaf me deze raad ook(ik heb een 3-jarige pony die nu 2 maanden ruin is). Hij zei: "Met een hengst mennen is om problemen vragen, tenzij je een hengst hebt die het zelf niet beseft en dus niets geeft om hengstige merries." Ik heb nu gezien hoe erg mijn pony veranderd is, het is gewoon een schat geworden! Mijn pony staat nu ook voor de koets(sinds 1 maand ongeveer) en het gaat uitstekend! Ik raad het je dus zeker aan om hem te laten castreren.

Best ook heel veel oefenen met 'enge' dingen, langs de hand gaan wandelen langs wegen, langs huizen met blaffende honden,...
Merries moet je ook niet ontwijken, het is een goede oefening, je moet hem dan verplichten om door te lopen.

In ieder geval heel veel succes!!
Je mag me altijd een pb'tje sturen voor info, gezien ik nog steeds bezig ben met het opleren van mijn pony.