[AR] welke wagen best geschikt voor paard dat omhoog komt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

welke wagen best geschikt voor paard dat omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:11

Hoi,
ik vroeg me af welke wagen het beste geschikt zou zijn voor een paard dat omhoog komt?
Zou een tweewieler beter zijn of een wagen met vier wielen? Mij lijkt zelf de vierwieler het veiligst omdat je niet om kan klappen zeg maar, maar een tweewieler is volgens horen zeggen beter te gebruiken bij het beleren.
Alvast bedankt!
Groetjes.

MelanieB

Re: welke wagen best geschikt voor paard dat omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:12

Eerst maar eens leren dat ie niet steeds omhoog komt.
Oftewel, ga eerst trainen met een band erachter oid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:12

Wat dacht je van GEEN wagen?

Waarom komt je paard omhoog? Ga daar eerst eens aan werken voordat je uberhaupt gaat nadenken om de weg op te gaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:14

Rustig aan,
ik doe niks zonder hulp..
En daarbij is dat mijn vraag niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:16

lees dan ook even het tweede gedeelte van mijn reactie ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:18

Nogmaals is dat niet mijn vraag, ik vraag welke wagen het best geschikt is voor een paar dat omhoog wilt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:21

Ik ben het met Indian Lady eens...een paard dat omhoog komt voor de wagen is een gevaar voor zichzelf en de mensen die in de wagen zitten! Wil je dan toch met alle geweld risico nemen, ga dan voor een 4 wieler, die komen niet zo makkelijk van de grond af. En een met een hele goede rem en liefst ook een hele sterke kerel die het paard in bedwang houd bij het bit, dus naast het paard staat.
Mag ik vragen waarom dit paard al word ingespannen als er zo'n protest is bij dit dier?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:22

Geen enkele wagen.
Het is gewoon te gevaarlijk om een steigeren paard voor de kar te zetten, klaar.

Ga oefenen met een band erachter etc. totdat je paard niet meer omhoog komt.

Blijft ie omhoog komen, dan is je paard wellicht niet geschikt imo.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:23

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat geen enkele wagen geschikt is voor een paard wat omhoog komt, mede ook omdat paarden die voor de kar staan niet omhoog zouden moeten komen (ook niet met rijden trouwens, maar goed). Ik zou eerst daar even aan werken.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:27

Geloof me, met een paard dat voor de kar staat en omhoog komt rijden is GEEN pretje.. Daar kunnen fikse ongelukken van komen !!!! Heb er een meegemaakt die gelukkig goed is afgelopen..
Dus ga ajb trainen met je paard voordat hij voor de kar word gespannen!!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:30

Het paard steigert niet uit dwang maar omdat het is aangeleerd en ze de hulpen door de war haalt. Daarbij word het afgestraft en heeft ze het nog nooit gedaan bij de sleep/lange teugelen-lijnen etc.
Nogmaals het paard staat nog niet voor de kar en dit gebeurd niet zonder goede hulp. bedankt aardenhout1 voor je advies.
Ik hoef echt geen meningen over het wel of niet voor de kar zetten. je mag het proberen maar het heeft geen invloed op wat ik wil gaan doen.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:31

Dan nog zou ik het paard eerst die "trucjes" afleren voordat je het voor de kar zet.. Geloof me, een steigerend paard voor de kar is echt niet leuk..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:34

als het goed is steigerd je paard niet meer als je hem voor de kar zet, dus dan hoef je daar toch ook geen rekening mee te houden?
(als je eenmaal getraind hebt op dat niet steigeren bedoel ik)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:36

ZusJacobs schreef:
Het paard steigert niet uit dwang maar omdat het is aangeleerd en ze de hulpen door de war haalt. Daarbij word het afgestraft en heeft ze het nog nooit gedaan bij de sleep/lange teugelen-lijnen etc.
Nogmaals het paard staat nog niet voor de kar en dit gebeurd niet zonder goede hulp. bedankt aardenhout1 voor je advies.
Ik hoef echt geen meningen over het wel of niet voor de kar zetten. je mag het proberen maar het heeft geen invloed op wat ik wil gaan doen.

Ben ik toch wel een beetje nieuwsschierig WAT je dan wil gaan doen en waarom je ons advies nodig hebt als je dat al weet???

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:44

Voor de kar zetten, en jij bent daarbij de enigste die antwoord heeft gegeven op mijn vraag. 2wieler of 4wieler. Niks anders, ik ben jullie ook niks schuldig of iets. En heb ook helemaal geen zin in al die herhalende vragen.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:52

Jemig zeg, je hoeft niet zo aangebrand te reageren op iedereen. We geven alleen onze mening, en net als bij opmerking als 'cap is eigen keus' bij HAW, kan je andere reacties verwachten dan je wil.

Maar goed, wat ik niet snap, je vraagt welke kar het handigst is voor een paard wat steigert, maar hij staat nog niet voor de kar en met slepen enzo doet hij het niet? Zoveel verschillen de hulpen tussen die twee toch niet? ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:07

Dan hierbij nogmaals mijn advies...niet doen! Het is en blijft levensgevaarlijk een paard dat omhoog gaat voor de kar of je nu een 2 of 4 wielige gebruikt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:16

Mijn persoonlijke mening: eerst het kunstje afleren.

Vraag: gaat hij enkel omhoog? Of gaat hij hierbij ook achteruit. Als hij ook nog eens achteruit gaat, kan je kar gaan scharen bij een 4 wieler.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:17

Goed bij deze weet ik weer, waarom ik mijn paard nooit heb leren steigeren.
(even buiten beschouwing of jij of andere eigenaar dat hebben gedaan.)
Voorkomt hoop verwarring. (zeg overigens niet dat ik het haar nooit ga leren)

Zou eerst eens gaan werken aan het commando voor steigeren, dat blijkbaar nu verwarring oplevert.
Met welk ander commando haalt je paard dat door elkaar?
maw, zorg dat dit met een deugdelijk commando bevestigd wordt, zodat je paard niet in verwarring raakt. (of afleren)
(geeft geen garantie dat je het niet ongevraagd om je oren gaat krijgen, die van mij zeg ik altijd van:
alles wat ik haar geleerd heb kan ze tegen me gebruiken! En als madam d'r hoofd daar naar staat, doet ze dat ook)

Ga er vanuit dat je beginnend menner bent gezien je vraag. Dan zou ik het zeker niet doen.
Eerst het probleem oplossen.

Hopelijk neem je een wijs besluit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:26

het paard gaat niet achteruit, het gaat om het teugel commando. Dus druk en drijven is omhoog [is klap op hoofd, hoe naar het ook klinkt]. Nu weet ik dus niet of ze het gaat doen, maar ik wil dus weten wat het beste is [het veiligst blijkt ze van plan het te gaan doen], een 2- of 4wieler. Ik ben er dus nog niet mee begonnen, en zal dat voorlopig ook niet doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:32

Druk en drijven is dus omhoog, bijzonder belabberd commando, zit nogal in de weg, als je serieus probeert te gaan rijden.
Als je dit paard dus ooit op druk rijdt krijg je al problemen.
Kan je daar geen pasklare oplossing voor bieden.

Zou alleen daarvoor al hulp inroepen, omdat eruit te krijgen.
Gaat denk ik wel wat tijd kosten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:35

Misschien moet je eerst eens een tijdje het steigeren kunstje aan een ander commando koppelen (een wat je nooit nog ergens anders voor nodig hebt of op iets anders kan lijken). en dan het originele commando desensibiliseren.

Komt het paard echt hoog? of enkel met de voorvoetjs van de grond? Als enkel de aanzet doet, denk ik niet dat het een groot verschil maakt of je 2 of 4 wielen hebt.

Uit nieuwsgierigheid: doet hij het ook voor de sleep als er druk op de strengen staat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:37

Dan zou ik eerst eens druk gaan nemen op de teugels en eens kijken wat ze dan doet, of je dat dan doet met lange lijnen er achter lopend, of met longeren met dubbele longeerlijn maakt niet uit denk ik. Pas als dat goed gaat voor de wagen zetten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:44

Heb je daar nooi tproblemen mee met het rijden dan? Want je geeft altijd druk op de teugels (contact met de mond) en je drijft. Dan zou ze het ook moeten doen als ze dat commando geleerd is..

Succes met de kar. Mij lijkt 4 wielen ook het veiligst. 2 wielen kantelen sneller, al is het wel zo dat 2 wielen makkelijker beleert idd volgens kennis van mij..

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:54

Ik vind persoonlijk een 2-wieler veel veiliger. Zeker om paarden te beleren.
Maar afentoe zette ik mijn pony ook nog eens voor de 2-wieler als die uit ongeduld begon te steigeren.
De garage staat op een helling en ben met een 4-wieler al 2 x gekanteld omdat pony ineenkeer omdraaide en steigerde, bij 2 wieler kan dit niet omdat het een geheel is.
Dus (maar is mijn mening) vind ik een 2-wieler veiliger, was hem zo over, omdat hij geen resultaat had, heeft het erna nooit meer gedaan.