[AR] Sjapaz voor onze mooie nieuwe marathonwagen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Sjapaz voor onze mooie nieuwe marathonwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:45

We zijn gisteren een stukje gaan mennen, met mijn vriend en buurjongetje. Al met al dik een uur onderweg geweest, heerlijk gereden, en op het laatst hebben we ook een paar fotootjes gemaakt, die ik zelf erg leuk geworden vindt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij geniet er ook zo van als we met de wagen weg zijn, echt heel leuk! Her en der moeten er nog wat gaten bij in het tuig zodat alles ook voor deze wagen goed ingespanenn kan, en mijn strengen zijn wat lang, maar ik kan ze niet op een andere manier bevestigen want dan zijn ze te kort. Dus die moet ik ook nog even wat mee doen. Maar het is een erg fijne wagen, en heerlijk mennen!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:47

Leuke foto's dat is in het bos vlak bij hengelo UT komt me zo bekent voor bij die drempel menkhorst ? Daar zat eerst een tuincentrum ofniet ?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:55

Ja klopt, die hovenier zit er nog steeds! deze weg gaat inderdaad naar de UT, we zijn ook helemaal via de bossen naar de campus gemend en toen weer terug.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:04

Ziet er goed uit.
Een paar tips:
De voorste riem van de borst een gaatje hoger, de achterste aan beide kanten een of twee lager. Dan drukt de schoftstuk niet zo.
In het verkeer is het handig om je zweep breed uit naar links te laten hangen, dan dwing je automobilisten en fietsers ruim in te halen.
Het lamoen mag je wat meer naar binnen draaien. Het staat wat ruim.
Veel plezier met je mooie aanspanning.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:06

Ik heb mijn zweep ook de hele rit zo gehad hoor! dit was ongeveer 50m voor stal, ik had hem net in de houder gezet omdat ik last kreeg van mijn pols van de zweep vasthouden :=

Ik zal even kijken naar het borststuk.

Het lamoen had ik bij het vorige ritje iets naar binnen, maar toen leep hij er bij het lopen steeds tegenaan... maar ik zal even kijken of ik hem nog net iets anders kan zetten, dat het net iets beter zit!

dank je voor de tips!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:10

Hoi Sjapaz,
zo jij mazzeld weer met een nieuwe mooie wagen zeg!
Maar je baasje hoort nog wel het e.e.a. aan te passen.
Je lamoen steekt nu heel erg af, kan niet beoordelen of dit aan beide kanten zo is, maar hier voor dien je het lamoen aan te passen.
Aangezien veiligheid op nummer 1 staan, dit weet je ook, had ik beter van je verwacht. Maar nooit te oud om te leren toch?
Dus eerst je tuig zo danig aanpassen dat alles daadwerkelijk goed zit en dan pas op stap gaan en niet anders om, zoals nu.
Enne zweep in de hand houden, nu ben je altijd te laat als je hem nodig mocht hebben. Ook al is je hand moe.
Veel leuke menkilometers gewenst.
Laatst bijgewerkt door josie op 29-06-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:14

Maar dat kon ik aan de foto's niet zien. :D
Als de zweep je soms te zwaar wordt, en dat is normaal hoor, laat je hem op je duim of pols van je linkerhand rusten. Dan heb je hem toch bij de hand maar kantelt veel minder in je rechterhand.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:19

Oke dat is wel een slim idee!! Ik heb er inderdaad vrij vaak alst van dat hij me te zwaar wordt, zeker als ik wat langer op pad ben. Borsttuig en lamoen ga ik naar kijken!

bedankt voor de tips in ieder geval allebei!

hafjelinger

Re: Sjapaz voor onze mooie nieuwe marathonwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:25

Zit er leuk uit!! :)
Als je vaak last hebt van de zweep, kun je misschien zo'n lichte zweep kopen.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:06

haha hafjelinger je haalt de woorden uit mn uhhh vingers ;)
Wat ik ook wel eens doe (omdattie toch lang genoeg is) ik pak m vooraan aan het handvat, zodat de rest tegen mijn onderarm steunt, of juist je hand rechtopzetten (en dus de zweep ook)(maar dan is je reactietijd weer langer en is niet handig in de bossen) wat het beste helpt: houdingen afwisselen :)
Het zite er netjes uit, veel plezier samen!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:33

O dinnetje, wat toch een blitse wagen !! 8-)

Ik wil dolgraag ook een proefrit maken!
Ziet er echt heel mooi uit.
Oortjes lekker naar voren van sjapaz, hij geniet echt.
Tja, w.b. de kar en tuig, daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar zo te lezen heb je ook al aardig wat tips gekregen!
Echt super hoor!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:09

Even een klein tipje voor de volgende keer, trek kinderen op de wgen (zelf ook eigenlijk) altijd een lange broek aan, mocht hij er ingelukkig afspringen/vallen heeft hij meer bescherming dan met korte broek

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:38

Wat een leuke nieuwe wagenen wat fjn dat Sjapaz het allemaal zo leuk vind.

Je kunt de uiteinden van het lamoen wat naar binnen draaien. Dan wordt het punt bij het schofttuig smalleren sluit het beter aan, daardoor ligt het geheel allemaal stiller, wat fijner is voor paard en menner. Dit heeft verder geen effect op de rest van de breedte, dus hij heeft nog steeds net zoveel ruimte om te draaien.
Strengen kun je gewoon gaatjes bij laten prikken. Moet je wel even bij een tuigmaker laten doen, je eigen gaatjestang zal niet door de dikke strengen heen komen. Laat dan meteen een stuk van het uiteinde eraf snijden, dan ben je die rare flappen kwijt.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 08:59

Er hoeven opzich geen gaten bij, die heb ik genoeg. Maar met die andere gespen die ik erbij heb moet je de strengen om die zweng heen slaan, en dan worden ze te kort. Dus heb ik een verlengstuk eraan, maar dan houdt ik dus van die lange flappen over. Maar ik zal er even naar kijken!

bedankt voor de tips allemaal!