[AR] Sybe voor de eerste keer slepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Sybe voor de eerste keer slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:26

Aangezien ik de kar voor Sybe aan het opknappen ben, moet hij dringend leren slepen, zodat we hem ook voor de kar kunnen beleren.
Hij heeft 1 keertje het tuig aan gehad, en 1 keertje een treinbil over straat gesleept een tijdje terug.
Nu heeft hij vandaag de piste mooi glad gesleept. Eigenlijk gaat het super goed. In het begin zwalpte hij een beetje, en sturen was nog moeilijk, maar naar mate we langer bezig waren kon je makkelijk sturen, ook kleinere bochten.
We zijn allemaal absolute leken in het mennen. We proberen natuurlijk alles zo veilig mogelijk te doen, en de eerste keren dat we de kar zelf aanhangen komt er iemand helpen die er wel ervaring mee heeft.
Zeker hulp met al die riempjes kan handig zijn. Nu om te slepen heb ik een heel deel weggelaten, en in het begin hadden we die riemen waar hij mee trekt loshangen, maar dan ging dat borsstuk tegen zijn benen hangen. Dan hebben we nadien maar anders opgelost, en toen zat het een stuk beter (denk ik).
Commentaar mag altijd! Toch zeker als we er iets van kunnen leren.
Ohja, en een longeerzweep is niet handig, dat touwtje kwam onder mijn sleep terecht. En een fietsvlagje is ook niet handig. Niks is veel handiger... Sybe reageert toch niet op een zweep.

Men neme een pony
Afbeelding

Een geïmproviseerde sleep (die nog behoorlijk goed werkt ook)
Afbeelding

En slepen maar... (Bij mij dus nog dat borsttuig veel te laag, en de staartriem hangt eigenlijk te los, dat zijn zo van die dingetjes die iemand nog allemaal netjes komt uitleggen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

En een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=-84i-uwO03c
hoop dat het werkt.

mirror666

Re: Sybe voor de eerste keer slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:31

ziet er leuk uit, maar waarom zet je je paard niet onmiddellijk stil als je ziet dat het complete tuig op instorten staat en super ongemakkelijk zit voor het dier!?

ik denk overigens dat het komt omdat je tuig wat groot is, de halsriem ligt net voor het schoftje als ik het goed zie?

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... G_4093.jpg

ik ben geen men-expert ook trouwens, probeer ik me ook niet voor uit te geven

vind het een mooie pony, en het dier moet wel superbraaf zijn! :)

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:31

Ziet er leuk uit hor.
netjes gesleept ook! :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:37

Ik vind het er op zich goed uitzien, pony laat zich zo te zien goed sturen. Maar ik zou niets meer doen al het tuig op deze manier vastzit :) Zowiezo klopt er niets van het borststuk, op deze manier kost het zoveel meer energie om te trekken dan wanneer het goed op zijn plaats zit. Verder lijkt het me ook dat het iets te groot is, omdat dus de riem die over de hals loopt van het borsttuig vreselijk ver naar achteren ligt.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:39

Naaltje schreef:
ziet er leuk uit, maar waarom zet je je paard niet onmiddellijk stil als je ziet dat het complete tuig op instorten staat en super ongemakkelijk zit voor het dier!?

ik denk overigens dat het komt omdat je tuig wat groot is, de halsriem ligt net voor het schoftje als ik het goed zie?

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... G_4093.jpg

ik ben geen men-expert ook trouwens, probeer ik me ook niet voor uit te geven

vind het een mooie pony, en het dier moet wel superbraaf zijn! :)

Oh, moet die riem daar liggen... Waar die nu ligt leek het ook goed te liggen...
Het tuig is inderdaad een beetje groot, hebben overal al een deel gaatjes bijgemaakt.
Euhm, ik liep de hele tijd achter de pony, dus zag niet dat dat borsttuig zo laag hing, en de pony bleef maar vrolijk door lopen...
Uiteindelijk toen 1 van de toeschouwers zei dat dat wel laag hing hebben we dat onmiddellijk aangepast.
Is dus niet voor expres zo laag blijven hangen..

Super braaf is hij wel ja. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard zo braaf is. Ik heb hem nu een half jaar, en soms denk ik echt dat hij blind en doof is. Die verschiet nu eens van niets (kan uiteraard nogaltijd eens gebeuren, maar tot nu toe nog niet).
Toen ik heb kocht was hij al een hele tijd niet meer gereden. En ook nog niet zoveel (hij is nog maar 4 jaar). Ik heb er 1 keer op gezeten op straat. En daarna gewoon een kindje van 7 op gezet (die heel goed al kan rijden), en die rijdt braaf zijn rondjes.
Ik heb veel geluk met zo een pony...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:41

Pluttersput schreef:
Ik vind het er op zich goed uitzien, pony laat zich zo te zien goed sturen. Maar ik zou niets meer doen al het tuig op deze manier vastzit :) Zowiezo klopt er niets van het borststuk, op deze manier kost het zoveel meer energie om te trekken dan wanneer het goed op zijn plaats zit. Verder lijkt het me ook dat het iets te groot is, omdat dus de riem die over de hals loopt van het borsttuig vreselijk ver naar achteren ligt.

Wat is eigenlijk het verschil als die riem over de hals verder naar voor ligt of niet?
In mijn ogen lijkt dat eigenlijk juist hetzelfde om te trekken... Nu, ik ken er ook niets van. Dus ik zal volgende keer eens zien of ik het kan aanpassen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:29

Suzzy_3 schreef:
Nu, ik ken er ook niets van.

Waarom ben je dan zonder ervaren begeleiding aan het prutsen? Je kan het maar 1x verpesten en dat zou zonde zijn.
Die pony moet enorm braaf zijn dat hij zich dit aan laat leunen......

Een goed zittend borsttuig zit veel beter. Dan kan hij met z'n benen lopen en met z'n borst trekken. Nu moet hij met z'n benen (op een paar foto's) z'n borsttuig trekken.
Strengdragers zouden ook wel een idee zijn, hij kan nu eenvoudig over de strengen heen stappen met alle gevolgen van dien (zeker bij een jonge pony).

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:34

Over het tuig is al genoeg gezegd.
verder vind ik het erg link, dat je geen zweng gebruikt.
Wees maar blij, met zo'n vergevings-gezinde pony. Mijn paarden zouden alles aan gort hebben geslagen, als ik ze zo had ingespannen!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:58

wat is een treinbil? :o
daarnaast zou ik toch ook wel werken aan het reageren op de zweep, is toch vrij essentieel bij aangespannen rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:56

Mijn nekharen gaan recht overeind staan van zulke foto's.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:05

Ik maak me zorgen over de toekomst, als deze pony voor de kar wordt gespannen.
Een flink aantal menlessen zou aan de Ts wel besteed zijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:11

Ik snap niet dat je zo te werk gaat.
Als je gaat rijden, neem je toch ook les en of laat je je voorlichten?
Sorry dat ik het zeg, maar het tuig ligt voor geen meter. Pony is super braaf maar ook die kan de fout in gaan en zoals Dennis ook al zei.
Als het fout gaat duurt het des te langer, als het überhoubt weer goed komt, voor alles weer vertrouwd is.
Als je pony niet stuurlrichtig is heeft een kar er achter niet te zoeken.
Je gaf zelf al aan dat het sturen nog moeilijk is, je kunt pas weer een stapje verder als je alle kanten kunt opsturen met je pony, zonder 'zwalken' e.d..
En ja, helaas weer iemand die denk dat een zweep niet nodig is, want je pony reageerd er toch niet op.
Voor het mennen is veiligheid nummer 1 en daar hoort een zweep gewoon bij.
Dus als je pony er niet op reageerd, heeft voor de wagen zetten geen zin, in mijn ogen dan, en die je hem eerst te trainen dat hij correct op de zweep reageerd en op je stem.
Daarnaast eerst iemand met kennis van zaken er naar laten kijken dat je tuig passend komt te liggen, borstuk ligt veel te laag en is te groot, rugriem lijkt te lang te zijn, een zweng is ook wel erg prettig (ook voor het slepen) en strengophouders zijn ook geen overbodige luxe, leer hem gelijk met een broek te lopen, dan hoef je dat later niet meer te leren, mocht je ooit eens in heuvelachtig terrein gaan mennen, en een menbit is ook wel handig.
Het is dat je pony zo super braaf is, anders was dit al gelijk fout gegaan.

Citaat van JoyCie over de functies van een menzweep, goed verwoord:
Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over.

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door.

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.
Ik hoop dat je iets gaat doen met de tips en dat we een volgende keer betere foto's van je te zien krijgen.
We bedoelen dit niet naar en vervelend, maar we schrikken wel van dit soort plaatjes en zeker omdat je aangeeft leek te zijn op dit gebied, zou je verwachten dat je, je eerst laat informeren, dan wel begeleiding had gezocht.
Succes!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:16

Bon, ik ga proberen op iedereen zijn reactie te reageren.(ik ga proberen niets goed te praten, dus als het zo lijkt, dit is niet de bedoeling..)
Allereerst wil ik zeggen dat als je commentaar hebt op iets (wat ik heel goed begrijp),
het ook wel handig is om te zeggen hoe het wel moet, en waarom (zoals in de post over het gebruik van de zweep).
Anders weet ik wel hoe het niet moet, maar niet hoe het wel moet...

Dennis:
Ik ben er zeer bewust van dat je het maar 1 keer kan verprutsen. Daarmee dat ik niet verder ga als dit,
en ik hierna hulp erbij haal.
De riem over de hals van het borsttuig snap ik nu dat die naar voor moet zitten en ook waarom. De hoogte, is die goed?
(op de laatste foto's)
Is het erg als hij met zijn benen harder moet werken? Ik snap wel dat dat geen uren gaat, maar het is juist de bedoeling
dat hij sterkere benen krijgt...
Wat zijn strengdragers? Dat was het enige waar ik een beetje mee zat dat hij over de strengen heen kan stappen.
Ik heb dit wel op voorhand "geoefend", overal druk van de strengen, aan de binnen en buitenkant van zijn benen e.d.

Ossyhorse:
Waarom moet ik een zweng gebruiken (dat is toch dat ding waar je de strengen aan vastmaakt aan de kar?)
Dus ik moet de strengen vastmaken aan de zweng, en de zweng dat in het midden vastmaken aan de sleep?
Dit lijkt mij moeilijker om de sleep mooi te sturen dan nu. Dus graag meer uitleg over het hoe en waarom ;).

Hebrino:
Een treinbil is zo een dikke zware houten balk, waar de rails van het treinspoor op liggen..

[***]:
Dat is wel niet zo praktisch met zulk warm weer.

Ozzyhorse:
De pony voor de kar zetten doe ik met ervaren hulp. Uiteraard wordt mij dan ook alles een aantal keer goed uitgelegd.
Maar zo ver zijn we lang nog niet. Eerst zorgen dat het tuig allemaal in orde is.

Josie:
Dank jewel, aan zo een post heb ik tenminste iets.
Enkel dat ik het stukje over de zweep al meerdere keren gelezen had.
Over het sturen:
Als er een ruiter op zit die zelfstandig kan rijden is hij perfect stuurbaar.
Als ik met kleine ruitertjes bezig ben loop ik er altijd schuinvoor, hij weet dit en hij volgt mij altijd.
Nu in het begin liep mijn vriend langs Sybe om hem op gang te helpen. Dan moest hij gewoon maar volgen..
Nadien ging hij dan weg, en was hij zijn steun weg, niemand op hem, en niemand voor hem. Daarmee dat het moeilijk ging.
Maar dat ging rap over en toen ging het sturen behoorlijk goed.
Ik ken geen enkel 4-jarig paard dat perfect rechtdoor loopt, dus vind ik het hier ook normaal, dit gaat er met oefenen alleen maar uit..
over de zweep:
Ik ben begonnen met een longeerzweep. Dit ging voor geen meter, het touwtje ging de heletijd onder de sleep zitten. Dus dit was alleen maar gevaarlijker.
Daarna heb ik een fietsvlaggetje genomen omdat hier geen touwtje aan zit, maar dat lag heel ongemakkelijk in de hand.
Dus hetgene wat bovenaan het boodschappenlijstje staat is een goede en handige zweep.
Over die functies, de meeste zijn handig voor als je met de kar op straat bent, wat hier dus helemaal nog niet het geval is.
Voorwaarts, beloning, en dergelijke gaan op stem...
Maar ik snap het punt, en ga me dus een zweep aanschaffen, en deze uiteraard ook bij me hebben.
Ohja, en ook, de zweep, ik weet niet hoe ik hem dat moet aanleren, maar ik mag doen wat ik wil met die zweep, meppen, over hem zwiepen, in zijn oren of zijn kont steken,
hij doet alsof de zweep er niet is... Dusja, ook niet erg praktisch ..
Jij praat ook over die strenophouders, wil je daar misschien wat meer uitleg over geven?
De broek vond ik nu eigenlijk nutteloos om aan te doen. Hoezo moet je ze dat aanleren? Vorige keren heeft hij dat wel aangehad, maar dat maakt nu eigenlijk geen verschil, in mijn ogen.
Dus hier ook graag meer uitleg.
En wat is een menbit? Wat is er mis met een gewoon trensje? Ik heb altijd het beeld gekregen dat paarden die voor de kar staan met een 'zwaarder' bit geleerd worden, en dat het moeilijker is onder zadel.
Ook hier graag meer uitleg...

Ik heb wel raad gevraagd en mensen met ervaring, gelezen e.d. Maar door de bomen zie je het bos niet meer. En zo allemaal op papier, dat is toch niet hetzelfde als in het echt.
Daarmee dat het dus makkelijker is om gewoon te oefenen, en te leren uit ervaring...
Ik heb nu weer een heel deel informatie waar ik zeker mee aan de slag ga, en ik ga ook zo snel mogelijk hulp met ervaring laten komen...
Hij staat in ieder geval nog lang niet voor de kar ...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:22

het gebruik van een zweng zorgt voor gelijkere druk, en in geval van nood hoef je maar 1 ''ding'' los te maken om sleep en paard te scheiden! :) (toevallig vandaag nagevraagd aan een bokker ;) )
strengdragers zijn in dit geval een riem over zijn rug waaraan je de strengen vastmaakt dat ze niet te laag door kunnen hangen :)

over het gebruik van de zweep pas op straat, waarom neit meteen jezelf ook goed leren? :) nu eerst alles leren
en dan straks opeens de zweep erbij
pony beleren zonder
en dan straks opeens met.. dat is niet zo duidelijk voor hem denk ik? :)

als hij met zijn benen harder moet werken is dat kei vervelend voor hem, jij draagt je boekentas ook niet op je knieen omdat dat stoot, tegenwerkt en veel te zwaar is
ook als je sterke knieen moet krijgen..
voor te mennen hoeft hij niet zozeer sterke bénen maar goede kontspieren imo :)
nog niet meegenomen dat het flink schuurt..

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:23

Citaat:
Ossyhorse:
Waarom moet ik een zweng gebruiken (dat is toch dat ding waar je de strengen aan vastmaakt aan de kar?)
Dus ik moet de strengen vastmaken aan de zweng, en de zweng dat in het midden vastmaken aan de sleep?
Dit lijkt mij moeilijker om de sleep mooi te sturen dan nu. Dus graag meer uitleg over het hoe en waarom .

Een zweng verdeelt de druk beter over beide strengen, vooral in de bochten, met een zweng kun je juist beter sturen.
Verder is het veiliger, omdat je in een paniektoestand maar 1 punt hoeft los te maken.

Citaat:
Ozzyhorse:
De pony voor de kar zetten doe ik met ervaren hulp. Uiteraard wordt mij dan ook alles een aantal keer goed uitgelegd.
Maar zo ver zijn we lang nog niet. Eerst zorgen dat het tuig allemaal in orde is.

Met een aantal keren uitleggen ben je er nog lang niet.
Verder heb jij zoveel vragen, dat het overduidelijk is, dat je echt les nodig hebt. mennen leer je jezelf niet even aan, en al helemaal niet met een groene pony.

Dan over het bit, een trens heeft een notekrakerwerking en dat is vooral met aangespannen rijden funest voor de mond van je pony. Verder is er nog geen paardemond hard geworden door correct gebruik van een menbit. Maar ook daarvoor heb je les nodig.
Oefenen en leren uit ervaring kun je niet, als je helemaal geen ervaring hebt. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar wat jij nu aan het doen bent, daar verpruts je dus een goeie pony mee.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:25

Naaltje schreef:
het gebruik van een zweng zorgt voor gelijkere druk, en in geval van nood hoef je maar 1 ''ding'' los te maken om sleep en paard te scheiden! :) (toevallig vandaag nagevraagd aan een bokker ;) )
strengdragers zijn in dit geval een riem over zijn rug waaraan je de strengen vastmaakt dat ze niet te laag door kunnen hangen :)

over het gebruik van de zweep pas op straat, waarom neit meteen jezelf ook goed leren? :) nu eerst alles leren
en dan straks opeens de zweep erbij
pony beleren zonder
en dan straks opeens met.. dat is niet zo duidelijk voor hem denk ik? :)

als hij met zijn benen harder moet werken is dat kei vervelend voor hem, jij draagt je boekentas ook niet op je knieen omdat dat stoot, tegenwerkt en veel te zwaar is
ook als je sterke knieen moet krijgen..
voor te mennen hoeft hij niet zozeer sterke bénen maar goede kontspieren imo :)
nog niet meegenomen dat het flink schuurt..

De zweep ga ik dus zo rap mogelijk halen. En ik vermoed dus dat je het hebt over de foto's waar het borsttuig echt veel te laag hangt?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:27

Even over het borsttuig, dat moet dus een handbreedte boven de knobbel van het borstbeen.
Zoals jij het had hangen is gewoon dierenbeulerij.
Verder is het bijna schandalig, dat je met een pony een spoorbiels over de straat trekt. En levensgevaarlijk.

Jij moet echt niet zelf verder gaan experimenteren, jij moet alleen aan de slag met een deskundige op dit gebied.
Laatst bijgewerkt door ozzyhorse op 29-06-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:28

ozzyhorse schreef:
Citaat:
Ossyhorse:
Dit lijkt mij moeilijker om de sleep mooi te sturen dan nu. Dus graag meer uitleg over het hoe en waarom .

Een zweng verdeelt de druk beter over beide strengen, vooral in de bochten, met een zweng kun je juist beter sturen.
Verder is het veiliger, omdat je in een paniektoestand maar 1 punt hoeft los te maken.

Citaat:
Ozzyhorse:

Met een aantal keren uitleggen ben je er nog lang niet.
Verder heb jij zoveel vragen, dat het overduidelijk is, dat je echt les nodig hebt. mennen leer je jezelf niet even aan, en al helemaal niet met een groene pony.

Dan over het bit, een trens heeft een notekrakerwerking en dat is vooral met aangespannen rijden funest voor de mond van je pony. Verder is er nog geen paardemond hard geworden door correct gebruik van een menbit. Maar ook daarvoor heb je les nodig.
Oefenen en leren uit ervaring kun je niet, als je helemaal geen ervaring hebt. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar wat jij nu aan het doen bent, daar verpruts je dus een goeie pony mee.

Dus eigenlijk moet er een stangetje in? Of wat voor een bit moet ik me voorstellen...
Het is heel duidelijk aan het worden dat we meer hulp nodig hebben.
Hier ga ik voor zorgen.
Ik denk dat ik eventueel een ander tuig ga kopen, wat kleiner is. Dan moeten we dit niet zoveel zitten aanpassen...
Klinkt me handiger.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:29

Kwa bit moet je gewoon een liverpoolstangetje of postbitje, ook wel B stangetje gaan kopen. En dan een ongebroken bit, mag dat duidelijk zijn.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:33

ozzyhorse schreef:
Even over het borsttuig, dat moet dus een handbreedte boven de knobbel van het borstbeen.
Zoals jij het had hangen is gewoon dierenbeulerij.
Verder is het bijna schandalig, dat je met een pony een spoorbiels over de straat trekt. En levensgevaarlijk.

Jij moet echt niet zelf verder gaan experimenteren, jij moet alleen aan de slag met een deskundige op dit gebied.

Het zat inderdaad heel slecht in het begin. Dat geef ik ook toe.
We gaan ook hulp krijgen...
Een treinbil van een kleine meter is juist hetzelfde als deze mat door het zand.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:35

Maar daar ga je niet mee over straat!!!!!
Meid, als ik zie wat jij allemaal met dit dier hebt uitgevreten! Als ik dit met een van onze eigen paarden had gedaan, had ik hier niet meer gezeten!
Advies, span die pony NIET MEER IN, voordat er een echt ervaren menner bij is! Zoals jij bezig bent, is de kans heel erg groot op ernstige ongelukken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:39

Het is niet zo dat ik langs de autosnelweg woon hoor.
Maar het lijkt me wel dat ik ondertussen snap (en ook al wist) dat ik dit niet alleen kan, en ervaren hulp moet zoeken.
Dus de volgende keer zijn er foto's die er hopelijk beter uitzien, verantwoorder en alles wat hier aangehaald is...
Vanavond ga ik hem toch niet meer inspannen ;).

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:45

Snap je het niet? Of wil je het niet snappen? Slepen doe je met een jong paard in een wei. Of in een bak. Maar niet op een straat............
Verder geef ik het op met jou. :Z

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:47

Waarom ga je niet eerst menlessen bij iemand volgen met een ervaren pony? Zodat je weet hoe het moet en vervolgens (met begeleiding) het jouw pony aan kan leren. Hij is super braaf nu en je wil dat, en zijn vertrouwen in de mens niet verpesten doordat er nu iets mis zou gaan, en die kans is heel reeel. Wat nu als die pony zich te pletter was geschrokken en met spoor en al aan de kletter was gegaan? Pony in de kreukels, misschien wel een fatale breuk, mensen die geraakt worden enzovoort.
Net als rijden kan je mennen niet leren vanf het internet of uit een boek. Je leert het in de praktijk, onder begeleiding van een ervaren iemand met een ervaren paard. En ook de voorbereidingen van het mennen kan je niet alleen van internet leren. Er kunnen hier nog zo veel tips gegeven worden, feit is dat het dan al fout is gegaan.
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 29-06-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:48

Ik snap het hoor...
We zijn nu ook netjes in de piste gebleven. En gaan dit de komende tijd ook blijven doen, of de wei dan uiteraard.