Inspiratie (geschikt boek?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Inspiratie (geschikt boek?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:07

Ik ben al een aantal maanden bezig met vrijheidsdressuur (en NH-gericht grondwerk). Ik loop nu alleen op twee dingen vast: mijn inspiratie voor kleine kunstjes is op, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik de berggeit en de spagaat aan zou moeten leren. Het internet biedt geen uitkomst meer, ik zou dus graag een boek willen waar ik iets aan heb. Die twee oefeningen moeten er dus sowieso duidelijk instaan, en liefst ook wat andere minder 'standaard' kunstjes, groot of klein, die weer nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Ook tips met betrekking tot de verfijning van oefeningen zouden nog wel handig zijn.

Als iemand hier iets over kan zeggen/bij kan helpen, graag natuurlijk :D Maar tips voor een goed boek zijn ook bijzonder welkom.

We beheersen inmiddels het hoofd schudden, flemen, kusje, mond open, pirouette (nou ja..een rondje, dat is dus een stukje verfijning waar hulp fijn voor zou zijn), liggen, steigeren, jambette, en we zijn bezig met de buiging, apporteren, spaanse pas, en het compliment. Targetten kan ze ook maar daar moet ik wel even meer op gaan oefenen, is een beetje vergeten. Zitten en knielen wil ik pas doen als het liggen perfect gaat, dus daar wacht ik bewust nog eventjes mee. Met een bal spelen vind ze niet heel erg leuk, maar ze kan het wel.

Voor de berggeit en spagaat kan ik gewoon nergens iets vinden, zeker die laatste niet, terwijl ik ze wel graag aan wil leren. En die kleine kunstjes dus..
Als iemand nog iets weet, hoor ik 't graag, qua ideeën/tips of suggesties voor een boek. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:16

http://www.dse.nl/~dca81/ onder het kopje VD staan de berggeit en spagaat uitgelegd.
Boeken zou ik verder niet weten maar op internet is er zeker veel te vinden over deze kunstjes.

Dani

Re: Inspiratie (geschikt boek?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:55

Hey, wat daar staat ken ik al, maar voor de spagaat staat er geen uitleg..behalve dat Jauke het uit zichzelf al ging doen, wat mijn paard dus niet doet :P

De berggeit zou ik op die manier nog wel kunnen proberen, al vind ik dat niet ideaal omdat je dan de hulp steeds voor één been geeft, ipv. voor beide tegelijk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:03

Mijn paard doet soms spagaat als ik vaak de Jambette vraag.. dan laat ze haar achterbenen staan en zet telkens een stapje (Jambette) met haar voorbenen en dan staat ze in de spagaat :P ..

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:02

DaniBanani schreef:
Hey, wat daar staat ken ik al, maar voor de spagaat staat er geen uitleg..behalve dat Jauke het uit zichzelf al ging doen, wat mijn paard dus niet doet :P

De berggeit zou ik op die manier nog wel kunnen proberen, al vind ik dat niet ideaal omdat je dan de hulp steeds voor één been geeft, ipv. voor beide tegelijk.

Bij het plassen staat een paard toch ook in een soort van spagaat?
Mischien kan je er dan een commando aan verbinden?
Alleen dan heb je wel kans dat hij op commando gaat plassen :Y)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:55

Ik heb dit boek en vind het super handig. :j Alles staat er goed in uitgelegd, er staan ook verschillende manieren in om een kunstje aan te leren. Ik heb het hier nu niet bij me liggen, anders kon ik je al wat over die oefeningen vertellen. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:15

Oh, dat boek heb ik wel eens langs zien komen maar nooit serieus naar gekeken. Ziet er wel handig uit inderdaad, ook met die verschillende uitleg-manieren inderdaad.

En alles is dus wel uitgelegd op zo'n manier dat iedereen het ook kan gebruiken? Dus geen 'mijn paard deed dit uit zichzelf al'-dingetjes? :P

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:34

Nee, er staan zelfs verschillende manieren in. :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:25

DaniBanani schreef:
Oh, dat boek heb ik wel eens langs zien komen maar nooit serieus naar gekeken. Ziet er wel handig uit inderdaad, ook met die verschillende uitleg-manieren inderdaad.

En alles is dus wel uitgelegd op zo'n manier dat iedereen het ook kan gebruiken? Dus geen 'mijn paard deed dit uit zichzelf al'-dingetjes? :P

Het komt een beetje denigrerend over en dat vind ik jammer. De site die ik gemaakt heb is niet bedoeld als de informatiebron voor vrijheidsdressuur maar als een soort standaard antwoord op de vraag die ik standaard kreeg/krijg "hoe heb jij dat aan Jauke geleerd?". Voor iedere oefening zijn er vele verschillende manier om iets aan te leren, dus ook voor de spagaat en berggeit. Het leuke aan vd is juist dat je ook zelf inventief kan en moet zijn in uitzoeken hoe je een oefening het beste zou kunnen aanleren. En dan kan je ideeën op doen aan de hand van ervaringen van anderen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:37

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:35

Amable: ik bedoelde het absoluut niet zo! Ik vind het fantastisch om te zien hoe jij met Jauke bezig bent, en heb je site ook regelmatig bekeken, heb er ook veel aan gehad.

Alleen ik heb wel eens een boek doorgebladerd waarin dus ook zoiets stond, dat je maar moest zoeken naar een moment waarop je paard 't uit zichzelf deed en dan maar belonen. En daar heb ik niet zo erg veel aan.

Maar ik bedoelde het echt niet vervelend of kleinerend naar jou toe hoor, echt niet! :)