[AR] Ons eerste onderlinge wedstrijdje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Ons eerste onderlinge wedstrijdje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:44

Afgelopen zaterdag hadden we van onze menvereniging een puzzelvaardigheidsdag. Hartstikke leuk natuurlijk, met een puzzelrit, een dressuurproefje en een vaardigheidsparcoursje. Voor zowel pony als ik was het de eerste menwedstrijd, maar daar waar ik bloednerveus was had de pony zelf zoiets van "mens, waar maak je je druk om?" en bleef hij heerlijk cool.

Van de puzzelrit zelf zijn helaas geen foto's, alleen 1 dat we wegrijden van het terrein.

Afbeelding
En we gaan op weg!

Tijdens de rit moest je (natuurlijk) vragen beantwoorden en een aantal letters zoeken. Van de 12 letters hadden wij er maar 5 gevonden, en dan is het behoorlijk gokken wat voor woord je ervan gaat maken...

Afbeelding
Gelukkig mochten we hulptroepen inschakelen, en hier staan we dus te verzinnen.

Toen was het tijd voor het onderdeel waar zowel menner als groom bloednerveus voor waren. Mn groom was vooral bang dat ze te laat of verkeerd zou lezen, of dat ze hele stukken zou overslaan.

Afbeelding
2 nerveusjes op de bok te wachten tot we de ring in mochten. Gelukkig trok de pony zich niets van mijn zenuwen aan. Die staat de kunst af te kijken van de combinatie voor ons.

Afbeelding
Tijd om binnen te komen.

Afbeelding
Was vergeten om de cap van de kar af te halen...

Afbeelding
Een stukje stappen

Afbeelding
Ik denk het inzetten van een grote volte. Ik kijk een beetje vreemd, ben hem net aan het sussen omdat hij wat te vlot ging.

Afbeelding
lekker sjouwen :)

Afbeelding
Halthouden. Mijn groom zei nog net op tijd "hey! Groeten!!" want ik wilde alweer wegrijden.

Afbeelding
en in draf de rijbaan verlaten.

Als laatste onderdeel van de dag het vaardigheidsparcours. Dat vond Sun wel heel erg leuk! Ik vond wel dat de pionnen erg dicht op elkaar stonden (ben niet zo'n held met sturen) maar toch hadden we maar 1 balletje! *trots!*

Afbeelding
de groom is op de tekening driftig op zoek naar het volgende poortje.

Afbeelding
Oortjes erop, die kant gaan we op!

Afbeelding
op weg naar de laatste pionnen!

Aan het eind van de dag bleken we 2e te zijn geworden bij de enkelspannen (supertrots!!) en bleek ook nog eens dat we de hoogste punten hadden in de dressuurproef (195)!
Ik had het absoluut niet verwacht, maar mocht toch echt de beker in ontvangst nemen
Afbeelding

Je kunt begrijpen dat ik supertrots ben op mijn supershet!

Groetjes, Lacuna

JoyCiej007

Re: Ons eerste onderlinge wedstrijdje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:08

Wat een leuke foto's, klinkt als een gezellig dagje met een goed resultaat :)

Wel klopt je aanspanning naar mijn mening niet helemaal; ik vind dat je pony wel erg lang in de strengen staat, dus veels te ver van de wagen af. Ik denk dat je dat bewust hebt gedaan vanwege het nogal lange lamoen dat anders in haar hals e.d. gaat prikken.
Persoonlijk zou ik als ik jou was het lamoen laten inkorten en evt. uitbuigen, want ze staat wel erg ver van de kar af.
Verder vind ik de zweng te hoog zitten; je ziet duidelijk dat de strengen in een opwaartse lijn lopen, en dat trekt niet fijn voor de pony. Zweng lager laten plaatsen zou een passende oplossing zijn.

En dan mis ik nog stophaken op het lamoen, als ik het zo bekijk. Zonder stophaken rijden is niet echt heel veilig, lamoen kan dan gemakkelijk doorschieten door de lichtogen.
Op veel foto's zie je ook dat de lichtogen naar achteren worden getrokken.

En als laatste; ik zou de borst ook wat gaatjes omhoog gooien, door de grote borstbeschermer lijkt het alsof hij goed zit, maar hij zit alsnog vrij laag. En de losse stukjes klittenband naar binnen vouwen of af knippen staat voor het oog ook ietsje netter :)

p.s. misschien hoort het bij de wagen, maar dat er een stuk open is in het voorschot zou ik zelf niet fijn mee rijden, die zou ik persoonlijk graag dicht willen hebben voor de veiligheid, al staat je shet nu zo ver van de wagen af dat hij volgens mij onmogelijk met zijn achterbenen het voorschot kan raken ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:03

Gefeliciteer!

Ik ga met JoyCie mee, met als extra opmerkingen:
op de foto waar jullie ijverig puzzelen naar het woord staan 3 mensen naast je pony. Mocht de pony schrikken dan is iedereen te laat. Zet er dan iemand recht voor die je pony vasthoud aan de bakstukken. Dat is veiliger dan er naast staan.
Tevens heb je de strengen binnen de buitensingel lopen, met losse strengen aan het borststuk, zou ik ze buitenom laten lopen, nu kan het stoten met/bij de gesp, en dat is niet prettig voor je pony.
Laat je ze buiten om lopen, dan lopen ze altijd vrij.
Succes verder met de tips en het mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:24

josie schreef:
Gefeliciteer!

Ik ga met JoyCie mee, met als extra opmerkingen:
op de foto waar jullie ijverig puzzelen naar het woord staan 3 mensen naast je pony. Mocht de pony schrikken dan is iedereen te laat. Zet er dan iemand recht voor die je pony vasthoud aan de bakstukken. Dat is veiliger dan er naast staan.
Tevens heb je de strengen binnen de buitensingel lopen, met losse strengen aan het borststuk, zou ik ze buitenom laten lopen, nu kan het stoten met/bij de gesp, en dat is niet prettig voor je pony.
Laat je ze buiten om lopen, dan lopen ze altijd vrij.
Succes verder met de tips en het mennen.

Dat wilde ik inderdaad ook nog opmerken :o

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:22

Ik ga met hierboven mee, niks aan toe te voegen!

Zier er leuk uit! :) Knappe shet!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:56

ik heb nog wel wat toe te voegen ;)
ten eerste: harstikke leuk dat jullie en de pony er zo'n plezier in hebben, dat staat voorop. Knap dat de vlecht aan 1 kant lukt! (ik moet er altijd twee maken, 1 links en 1 rechts en dan nog zakt ie vaak uit voordat we de ring in kunnen :o)
Het ziet er allemaal lang niet verkeerd uit, Maar...ik heb ook nog een paar aandachtpuntjes, (zijn alleen om je te helpen);
- de broek lijkt laag te hangen, mag minimaal wel een handbreedte hoger!
- de borstbeschermer: is die nodig, dan is die nodig, maar ik zou hem persoonlijk gewoon helemaal weg laten! (zit vaak meer in de weg dat dattie beschermt)
- het bit: de leidsels zitten nu door het oog, daardoor heb je geen scharnier-werking. kan zijn dat je daar bewust voor hebt gekozen, dat weet ik niet ;)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:22

Iedereen ontzettend bedankt voor alle tips en reacties!!

@JoyCiej: Ja, het lamoen is inderdaad te lang, en moet ingekort worden. We rijden niet zo vaak met deze wagen en was er nog niet aan toegekomen.
De zweng, dat vind ik een goede, daar dat ik nog helemaal niet over nagedacht. Dank je!
De stophaken, die zitten er wel, al zijn ze niet zo mooi. Het zijn alleen 2 staafjes loodrecht op het lamoen. Je kunt het een beetje zien op foto 3. Die stophaken zullen ook eerst verder naar achteren geplaatst moeten worden voor ik de pony dichter op de wagen kan zetten, en de rest van het lamoen kan inkorten.
Voor het borststuk, daar zal ik even met mn instructrice naar kijken. We hebben toen samen dit tuig zo goed mogelijk pas op de pony gelegd, en op deze hoogte liep hij het best. Toen we hem hoger hadden hangen bleef hij maar met zn hoofd schudden, en dat doet hij altijd als hem iets niet lekker zit.
Die flapjes, daar had ik verdorie nog aan gedacht de dag voor de wedstrijd, en ben ze nóg vergeten af te knippen!
Dat open voorschot, zo heb ik de wagen gekocht. Weet eigenlijk niet beter dan dat het gewoon zo zou horen, er zitten ook geen gaten in het metaal zodat je er een plankje op kunt schroeven.

@josie:
Het gevaar van een brave pony. Je hebt helemaal gelijk. Als er iets gebeurd, zijn we veel te laat, te meer omdat hij "nooit" iets doet, en we het dus geen van allen verwachten.
De strengen, ok! Dankje! ik dacht dat je ze zo hoorde te doen (heb ook een tuig met vaste touwstrengen) maar ze mogen dus ook buitenlangs.

@Hebrino: De vlecht zakt bij mij ook altijd uit. Daarom vlecht ik 5 tot 10 slagen, en dan doe ik er een elastiekje omheen ;) Voor een shetlander heeft Sun niet zulke dikke manen, dus een enkele vlecht gaat dan best. Had wel graag iets vollere manen gewild, maar ja, je kunt niet alles hebben ;)
Hoe meer aandachtspuntjes hoe beter, want ik heb nog niet zoveel ervaring, en ik wil wel het beste voor mijn paardje.
Ik zal de broek hoger hangen. 1 handbreedte onder zijn zitbeenknobbels hoort het toch? Hoorde toen ik mn aanspanning thuis gebracht had van een andere menner ook dat mn broek iets omhoog had gekund.
De borstbeschermer is met dit nylon tuig helaas nodig. Met mn andere tuig kan ik ook zonder, maar van dit tuig krijgt hij altijd kapotte haren als ik de borstbeschermer er niet onder heb.
Het bit is inderdaad bewust gedaan. Normaal loopt hij op het 1e gat, maar als ik zelf gespannen ben heb ik heel erg de neiging om mn handen vast te zetten. Mn instructrice heeft daarom aangegeven dat het beter is om de leidsels zo vast te maken, dan heeft Sun minder last van mijn fouten. Tijdens de puzzelrit hebben ze wel gewoon in het 1e gat gezeten, maar voor de proefjes heb ik ze zo gedaan.

@iedereen:
Bedankt! We hebben het inderdaad super naar ons zin gehad, en het is zeker voor herhaling vatbaar!

Groetjes, Lacuna

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:12

Wat een ongeloofelijk gave shet heb jij zeg. Wat een lekker bekkie zit er ook op. Veel verder menplezier.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:33

zo, ik ook weer een idee opgedaan ;) met die stiekies!
de broek, klopt! 1 handbreedte (maarja, dat geldt voor een groot paard/pony en...tja shet) kijk gewoon even hoe het oogt en zit als je hem hoger hangt, als hij te hoog zit, zie je dat denk ik ook wel ;)
Oehja, das het nadeel van nylon...
en je bit; fijn dat je erover hebt nagedacht, prima toch zo!