Ik heb een verzorg pony en als ik hem ga longeren wilt hij altijd meteen in draf en galop. naa heel lang hoooo zeggen gaat hij dan in arbeidsdraf of stap maar hij wil dan nooit door stappen hij wil meteen stilstaan, het gaat nu al wel wat beter omdat er soms dan iemand meeloopt en omdat we veel oefenen maar hebben jullie misschien nog tips?
Neem de longeerlijn eens wat korter, zodat je wat dichter naast hem loopt. Dan héél veel overgangen draf-stap en stap-halt (en stap-draf, halt-stap) oefenen. Telkens goed belonen als hij luistert. Als dat goed gaat, ga je steeds de longeerlijn iets langer nemen, net zolang tot je weer normaal in het midden kunt staan. Daar kan best wat tijd overheen gaan, verwacht niet dat je dit in een half uurtje opgelost hebt.
Voor het gaan stilstaan bij het stappen; als hij dat blijft doen als je dichter naast hem loopt, neem dan een zweepje in je hand. Je hoeft niet eens een tik te geven, vaak helpt het al om 'm even op te tillen of bij zijn achterhand te houden.
missemmma
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-09 14:13
Heel erg bedankt! ik ga het meteen proberen!
Stien_Horse
Geplaatst: 29-06-09 22:11
En een longeerzweep bij je houden en zodra die stil gaat staan het commando stappen geven en met de zweep eventueel door laten lopen. als hij dan gaan draven weer terug laten stappen. en zo voort.