longeren: shet wilt geen rondjes lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

longeren: shet wilt geen rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:13

mijn shetlander wil nooit een rondje lopen?
iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-07-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:05

Zorg dat het leuk voor hem wordt; shetlanders zijn vaak slimme ponies die het nut van doelloos rondjes lopen niet inzien en dan ook echt niet van plan zijn om daar energie in te steken (groot gelijk eigenlijk, vind je niet?)

Als je spelletjes bedenkt voor je pony waarbij hij bijvoorbeeld ergens heen moet lopen (bv pion) en dat aantikken met zijn hoefje en hij krijgt er wat lekkers voor, dan heb je binnen de kortste keren een enthousiaste pony die GRAAG wil bewegen! Met een beetje creativiteit kun je dat dan weer omvormen tot een rondje en voila!

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:05

Ik had dat probleem eerst ook, dat was omdat ze het niet snapte. In het begin hield iemand de longe vast en iemand liep met de pony mee, maar dat werte niet. Toen hielt iemand de longe vast en iemand anders zorgde er met de zweep voor dat ze de juiste richting op ging en het juiste tempo aanhield, nu gaat het alleen ook best goed, ze trekt alleen nog een beetje naar buiten.

vosroy

Re: longeren: shet wilt geen rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:52

Ook een shet moet buigen tijdens een rondje en daar heeft hij/zij waarschijnlijk moeite mee, MI is het dus en kwestie van oefenen en steeds een beetje meer vragen sucses

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:57

vosroy schreef:
Ook een shet moet buigen tijdens een rondje en daar heeft hij/zij waarschijnlijk moeite mee, MI is het dus en kwestie van oefenen en steeds een beetje meer vragen sucses

buigen?

Jesketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:37

vosroy schreef:

Ik laat mijn shet niet buigen met longeren, het is gewoon een gezelschapspony voor ons, en door longeren krijgt ze haar beweging. Longeren wil die van mij al bijna niet, laat staan dat ik haar ook nog moet leren buigen met longeren..

Krielkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:42

Evelien14 schreef:
vosroy schreef:

buigen?

Ik denk dat vosroy stelling bedoelt, dat je 'm bijzet bv.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:03

ja dat dacht ik ook al ja.
nou die van mij hoeft niet te buigen hoor.
ik vroeg me gewoon af wat je kon doen om het makkelijker te maken.

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:07

mijn shet wil ook niet gelongeerd worden. an draait hij mij gewoon de kont toe :P.
Dus 1 x in de zoveel tijd jaag ik hem op. of 1 van me zusjes rijdt ermee buiten of in de bak. of we gaan even met hem wandelen.

Jesketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:01

Mensen zeggen altijd dat je de zweep achter de kont moet houden,
maar als ik dat doe wil ze al helemaal niet vooruit!
En ze komt altijd naar me toe lopen, zweep ertussen helpt niet, wegdrukken helpt niet.
Longeren is voor mijn shet dus niet het ultieme ''werk''

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:01

iets leukers is stappen draven en galloperen door de bak terwijl je er zelf naast loopt!
(ook goed voor de conditie :P)

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:25

Ik heb ook een shet waar ik veel mee longeer, ik heb dit probleem bij het galoperen, mijn shetje komt steeds dichter en dichter naar me toe lopen.
Voortaan druk ik hem weg met mijn lange zweep tegen de schouder.
Dus op jou probleem terug te komen, misschien moet je shetje op ongeveer je zweeplengte van je aflaten lopen, als hij dan naar binnnen toe komt lopen weg drukken met zweep op zijn schouder/buik.
Je shetje moet hiervoor niet te bang zijn voor de zweep als ie dicht bij hem komt, ander gaat hij/zij alleen maar sneller lopen.

Ik longer zonder hoofdstel of bit, ik gebruik gewoon een stalhalster. Als mijn shetje niet meekijkt met de cirkel (buiging) Doe ik het klipje van het longetouw aan de zijkant van het halster, inplaats van de onderkant.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:14

hoi,tip >>
je moet zorgen dat je shet naar buiten drijft, en dat je shet power krijgt, dus tegen hem/haar praten, en dat je elke keer vraagt om naar binnen te komen, dus al jij weet dat ze in de longe bak naar buiten kijkt, vraag je haar naar binnen te kijken , niet van hee , kijk eens naar binnen; nee , je haalt de longe lijn iets meer naar je toe te trekken, en zagtjes, laat je shet ook constant het zelfde tempo lopen ,

proberen is de moeite waard
xx-'vaa

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:31

Daar heeft de mijne op een kant last van. Een half rondje dan staat hij stil (dwingen heeft geen zin).
Ik loop nu eerst een stukje naast hem en vergroot dan de afstand tussen mij en de pony. Stoppen op het moment dat hij het goed gedaan heeft.
Zweep heb ik er niet bij dan komt hij alleen nog meer van in protest.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:36

Heb je je shet nooit kunnen longeren?
Heb je door of hij het gewoon echt niet snapt, of dat hij je uitprobeerd?
Mijn shet snapte het ook niet, en ik heb het geprobeerd als er iemand met hem mee liep, dan ging het redelijk.
Zo heb ik het gedaan:

Iemand doet je shet dan aan een touw, en loopt dus mee.
Als diegene die er naast loopt het touw dan steeds iets langer laat worden en iets verder weg gaat lopen, heeft je shet dus minder steun aan die persoon.
Dan haalt die persoon het touw eraf, maar blijft nog wel meelopen.
En dan kan je proberen of die persoon bijv. bij jou in het midden kan gaan staan, of gewoon helemaal weg.

Mijn shet snapt het nu opzich wel, dus misschien dat je het zo kan proberen.

Hoop dat je het zo snapt, als je nog vragen heb laat je het maar weten!