Leren liggen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoon_Kim

Leren liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:34

Wie heeft er tips voor mij hoe ik mijn paard kan leren liggen?
Groetjes, Kim.

skyez

Re: Leren liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:24

volgens mij gat dat niet zo vlug en fftjes met wat tips, dat is een vertrouwens band op bouwen

Dani

Re: Leren liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:55

Ik beloonde (gebruikte zelf een clicker, maar stem kan natuurlijk ook) als ze ging liggen, precies op het moment dat ze met alle benen op de grond lag, dus vóór het echte rollen. Al snel bleef ze liggen wachten op de beloning, maar het heeft een aantal maanden geduurd voordat ze echt op commando is gaan liggen. Dat is inderdaad een stuk vertrouwen wat je ook moet krijgen.

Als je paard niet snel rolt, kun je hem/haar ook nog nat maken, dan gaan ze meestal wel rollen. Of gewoon na het rijden nog even los de bak in laten gaan.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:59

Je hebt verschillende manieren, het makkelijkste is vanuit het rollen. Op een warme zomerdag je paard goed natspuiten. Als het paard ligt, clicken, beloning geven en direct omhoog helpen. (niet verder laten rollen) Vaak willen ze dan nog een keer rollen en heb je het sneller aangeleerd.

Daarnaast kan je het liggen ook vanuit het knielen aanleren. Door je paard zijn gewicht opzij te laten verplaatsen tijdens de oefening.