[AR] "aangespannen" buiten zonder kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

"aangespannen" buiten zonder kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:38

Ik hoop dat het hier goed staat, maar echt aangespannen is het ook weer niet. Maar longeren nu ook niet.

Ik heb sinds kort het plan opgevat om als we verhuisd zijn mijn ruin met artrose weer wat licht "werk" te geven. Onder de man/vrouw loopt hij te snel onregelmatig om nog met een fijn gevoel op te stappen, dus dacht ik om het werk aan de lange teugel weer op te pakken. Dat is ook nog eens goed voor mijn conditie.

Maar nu is mijn paard behoorlijk groot en kan ik niet over hem heen kijken als ik op heup hoogte loop (wat niet handig is als ik naar buiten wil en naast je paard op en neer springen staat een beetje euhm apart), dus dacht ik om meer "aangespannen" te gaan lopen buiten hoefafstand. Als dat een beetje soepeltjes gaat (verwacht eigenlijk geen problemen) zou ik de hond aan mijn heup vast zetten, dan heeft die ook een leuk uitje.(hond kent paard en paard kent hond en is niet snel van slag, dus helemaal geflipt ben ik niet).

Tot daar mijn plan.

Eerst zat ik te denken om gewoon een longeersingel te gebruiken en twee longes. Nu hoorde ik laatst iemand die de voorkeur gaf aan een enkelspan voortuig en vierspanleidsels. Maar die was al weg voor ik iets kon vragen. Wat zijn daar de voordelen van? Wat zou dat ongeveer kosten? Wat zouden jullie doen?

JoyCiej007

Re: "aangespannen" buiten zonder kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:48

Ik neem aan dat je met enkelspan voortuig een schoftje voor enkelspan bedoeld?

Voor wat betreft het werk aan de lange lijnen en het eventuele dubbele longeren, vind ik dat een schoftje weinig tot geen voordeel heeft boven een longeersingel. Vind het dan ook onzin om een extra schoftje los er bij te kopen als je al in bezit bent van een longeersingel met voldoende ringen.

Ik gebruikte voorheen altijd mijn enkelspanschoftje voor het werk aan de lange lijnen en de dubbele longe, leidsels doe je dan of door de leidselogen of evt. door de lichtogen/brancardbeugels.

Heb een tijdje geleden toch maar een echte longeersingel met veel ringen gekocht, vanwege het grote voordeel dat je meer mogelijkheden hebt qua ringen dus qua bevestiging van je lijnen/longeerlijnen.

Wat dat betreft zou ik als ik jou was gewoon je longeersingel gebruiken als die voldoende ringen heeft, niets mis mij imo ;)

en wat betreft dat vierspanleidsel: ik zou bij god niet weten waarom een vierspanleidsel veel handiger zou zijn, mij lijkt het alleen maar onhandiger!

Ik zou gewoon 2 longeerlijnen gebruiken inderdaad, of een speciaal daarvoor bedoelde lange teugel/lange lijn.

Aangezien ikzelf een shet heb, dus het nogal lastig wordt met 2 lange longeerlijnen, gebruik ik gewoon een dressuurteugel voor het lange lijn werk, die ik heb verlengd met blauw sterk 'zeil' touw, bij bijv. de Welkoop te koop. Die bind ik vast aan de uiteinden v/d teugel, en aan het uiteinde v/d touwtjes heb ik musketonsluitingen geknupt. Voldoet ook prima, omdat ik anders veel te veel lijn overhoud in de hand met zo'n shet ;)

Aangezien mijn shet zowiezo aangespannen in enkelspan loopt, gebruik ik mijn leidsels ook wel eens, maar ook die vind ik eigenlijk te lang voor het lange lijnen, maar je zou natuurlijk ook gewoon enkelspanleidsel hiervoor kunnen gebruiken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:06

Touwen aan de leidsels knopen zou ik niet doen. Het kan toch behoorlijk snijden in je handen en het is zo te lezen geen Shetje...
Longeersingel kan prima voldoen mits je de longe opzij door een ring kunt steken. Soms zijn deze te klein hiervoor. Het voordeel van de longe op zij er door is dat je het paard gevangen houdt tussen de longes en het zich dus niet zomaar om kan draaien.

Verder denk ik dat ze tandemleidsels bedoelen ipv vierspan.
Er zijn ook hele mooie dubbele longes inde handel maar twee enkele gaat ook prima.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:10

BD: Denk dat je me niet helemaal begrepen hebt ;) Aangezien ik dus een Shetje heb (TS dus volgens mij idd niet) gebruik ik gewoon dressuurteugels voor ohz. en deze verleng ik met touwtjes, niet aan het uiteinde waar mijn handen zijn, maar aan het begin, dus vanaf de mond v/h paard. Net als bij de dubbele longe's zorgt dit er ook voor dat de lijnen beter door de ringen schuiven ;)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:15

Wat een goed idee van je om weer wat meer met je paard te gaan doen. En ik vind dit dan een goede oplossing wanneer het onder de man niet meer kan. Naast dat het goed en leuk voor je paard is, is het natuurlijk ook altijd bevorderend voor jullie band samen.

Ikzelf zou ook niet weten waarom een singel van een tuig beter zou zijn dan een longeersingel. Ik heb ervaring met zoals jij het noemt "aangespannen zonder kar" met beide singel soorten die jij noemt. Ikzelf vond de longeer singel de handigste van de twee. Bij een singel van een officieel tuig zitten er namelijk nog twee grote lederen "ogen" aan waar je normaal de bomen in moet hangen. Deze zitten in de weg wanneer je ermee gaat werken zoals jij bedoelt. Deze "ogen" kun je er natuurlijk afhalen maar dan zie ik geen verschil meer met een longeer singel, behalve de aanschafprijs.

En het gebruik van een vierspanleidsel lijkt mij alleen maar gevaarlijker dan bijvoorbeeld gewone leidsels voor enkelspan paard of longeerlijnen. De reden daarvan is dat die leidsel veel langer zijn en je dus of heel ver achter je paard loopt, of heel veel in je handen moet houden en je het gevaar loopt er in te stappen of verstrikt te raken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:20

JoyCiej007 schreef:
BD: Denk dat je me niet helemaal begrepen hebt ;)
Voor mij is het uiteinde van het leidsel nog altijd het eind wat je in handen hebt....
Maar als je het vooraan knoopt zal het idd kunnen. ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:26

Weinig toe te voegen aan bovenstaande, zou alvast wel wat gaatjes in je eigen broekriem bij prikken: de kilo's vliegen er af bij er achter lopen _O- (althans, dat was bij mij het geval toen ik onze pony beleerde, haha!).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:00

Ik doe dat ook vaak. Ik leg er gewoon het enkelspan schoftje op, en doe daar de teugels doorheen. Dan ga ik er schuin achter lopen. Ik gebruik gewoon mijn menleidsels, maar mijn paardje is ook niet zo groot. Ik denk dat je er wel wat aan hebt wat de mensen boven mij gezegt hebben ;)
Succes !!!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:35

Met een longeersingel heb je meer moelijkheden, maar leidselsleutels zijn ook heel handig om te hebben.

Om te lange leidselen gebruik ik een touw of gewoon mijn enkelspanleidsels. In principe kun je je behelpen met twee gewone longeertouwen, maar die vind ik te lang en te zwaar; bij één van mijn paarden is het gewicht van de longe al genoeg druk op zijn bit om hem ambetant te maken. En als het regent wordt dat een groter probleem. :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:48

Ook al is mijn paard op 3 jaar aan mij verkocht omdat hij te klein bleef(en vervolgens bij mij 15cm doorschoot naar een flinke 1.73)...is het inderdaad geen shetje!

BD; ik kan je uit ervaring meedelen dat longes ook behoorlijk kunnen snijden, maar touw natuurlijk nog een pakje meer. Anyway, lang leven een stel goede handschoenen :D

Extra gaatjes aan de eigen broeksriem zijn welkom natuurlijk, maar dan wel in de goede richting he! Ik vrees wel nadelig voor de leren rijlaarzen :P

Ik denk dat ik eens goed moet gaan kijken naar op welke afstand ik wil gaan lopen en welke lengte ik moet hebben. In normale omstandigheden durf ik er voor wedden dat hij niet zal slaan, maar het is en blijft natuurlijk een paard en er kan vanalles zijn waardoor hij wel eens uithaalt. Maar wat er ook al vermeld staat van verstrikt raken in te lange leidsels/longes, klinkt ook niet zo ideaal.

Qua gewicht zal het wel meevallen met mijn ruin. Die is behoorlijk makkelijk wat betreft aanleuning en aanpakken. Mijn merrietje is wat gevoeliger wat dat betreft.

Suseq, wat bedoel je precies met een leidselsleutel?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:04

Op deze foto die ik vakkundig gepikt heb van BlackDevils zie je een ingespannen paard. De leidsels lopen door een ring aan de halsriem en door een ring op het schoftje. Die laatste is een leidselsleutel. Ik vind die handig om te hebben omdat je zo nog minder wrijving hebt in je leidsel en je een constante positie hebt van waaruit je leidsel naar de paardenmond loopt. Dat komt de rust in de leidselvoering m.i. alleen maar ten goede. Als je je leidsel door zo'n kleine ring van een longeersingel haalt of door een lichtoog, vind ik het niet zo heel fijn werken omdat er meer weerstand op zit...

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:34

Hoi ik liep ook altijd achter mijn pony ( wel een kleintje)

Maar je kan gewoon makkelijk een longeersingel en dan een dubbele longe.

Ik deed het altijd met mijn schoftje, maar dan haalde ik wel de leidsels door de lichtogen.

Maar een longeersingel is net zo makkelijk, en dan lekker gaan wandelen! Veel plezier!
Afbeelding

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:00

Wat een goed idee! Mijn pony heeft ook artrose (maar is nog goed bruikbaar) maar voor de afwisseling, en op mindere dagen doen wij dit ook regelmatig.
Ik gebruik gewoon een longeersingel en het gewone rijdhoofdstel. Ik maak voor de zekerheid altijd wel een touwtje tussen de beide bitringen zodat ik het bit niet door zijn mond trek als hij raar gaat doen. We gaan zo meestal naar buiten, gewoon wandelen door de polder. Vaak roepen mensen 'zou je er geen karretje achter hangen?'. :)
Fietsen is trouwens ook leuk en onbelast voor je paard waarschijnlijk ook goed te doen.

ps. Ik trek áltijd handschoenen aan. Als hij vrolijk is en gaat huppelen, of wanneer hij een sprintje wil trekken, dan heb je met longeerlijnen toch gauw de blaren in de handen. Verder wandelen is dan niet leuk meer...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 20:44

Suseq; Stuk duidelijker, ik begrijp het volledig. Twee punten is een stuk stabieler!

Inderdaad Dovish, liever warme handen in dit weer als mijn handen nog eens open liggen(want ik wil nooit lossen buiten en dan zien je handen er uit...en voelen nog een stuk erger :D)

hihi, het karretjes verhaal heb ik ook al gekregen en dat mijn hond er een beetje vreemd uitziet,....