Oefeningen betere band met paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Oefeningen betere band met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:34

Beste Bokkers,

Weten jullie een paar leuke oefeningen die meewerken aan de band met je paard? Iets als de Joinup maar die doe ik niet aangezien in onervaren ben in dit soort technieken. Ik heb geen problemen waar ik tegen aanloop hoor maar een betere band kan natuurlijk nooit kwaad.

Groetjes Eva

Joyce_

Re: Oefeningen betere band met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:43

Eh, nou.. Het werkt niet echt als in: "Doe dit, dan dat, stap 3, 4, hoppa en nu heb je een betere band met je paard."

Veel tijd samen doorbrengen, dat is het belangrijkste, denk ik. Door een join-up krijg je absoluut geen betere band met je paard, trouwens. Ik snap niet waar mensen dat toch steeds vandaan halen. :=

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:47

Gewoon lekker veel tijd doorbrengen met elkaar, wandelen, poetsen enz.
En zoals Myukii al zegt; geen join up gaan doen, je jaagt je paard dan alleen maar bij je vandaan.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:52

Nee dat doe ik ook niet... maar ik dacht dat je paard je dan als leider en vriend zal zien? altans dat beweert monty zelf. maar ik zoek dus naar dingen die je kan doen met je paard wat wel gericht is op hoe paarden zelf met elkaar omgaan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:34

Mogelijkheden:
Citaat:
Undemanding Time
Try undemanding time to get your horse interested in you again.

How would you feel if every time you and a friend got together it involved work? Isn’t that what we do with our horses? We walk into the stall, slap on the halter and drag them out. Try this the next time you visit your horse: don’t do anything. Sit on a bucket and just be there. Don’t try to touch your horse, or even watch him. Sit quietly for as long as you have time – five minutes is better than nothing; 10 minutes is better than five. Notice your horse’s reaction. Does he avoid you? Does he stare at you from the farthest corner of the stall? Does he approach, sniff you, then walk away? Or does he approach and stay by your side, maybe even knocking your hat off or pulling on your boot? Do this once a week and write about it in your log. Undemanding time will get your horse interested in you again.

Citaat:
R-E-S-P-E-C-T
Gain your horse's affection by respecting his space.

How would you feel if a friend were to walk into your house at any hour of the day or night, without knocking, and went straight into your bedroom to start moving furniture around? My guess is you’d be a little upset. Yet, we do this to our horses’ space all the time when we simply walk into the stall and get to work!

Instead, next time you approach the stall, notice when your horse notices you – and stop. Wait for at least seven seconds. Notice his reaction – my bet is that he’ll be a little bit curious, but he might just turn away. Ouch! What does that tell you about your relationship? Continue to approach the stall, but wait at the gate for your horse to approach you – this might take the whole 10 minutes or longer, depending on your relationship. Let him touch his nose to your hand first, rather than reaching out to give him a pat, and count to 30, 40 or even 60. Then step inside, slowly give your horse a friendly touch all over and leave. Do this for seven days in a row and note the reaction. Your horse is probably going to greet you at the gate, confident that you’re not just there to put him to work!

Website :
http://www.horsechannel.com/horse-exclu ... -tips.aspx

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:52

In gewoon Nederlands zou ik je adviseren om gewoon te starten met borstelen. ontdek de plekjes die jouw paard fijn vindt, leer hem kennen en verzorg zijn vacht. Zo doen paarden dat onderling ook als ze vrienden zijn van elkaar. Ze verzorgen elkaars vacht.
Help hem met zijn voeten, krab ze uit en als hij het eng vindt help je hem om het niet meer eng te hoeven vinden maar om het vertrouwen te kunnen verdienen dat je paard op jou aankan. Als vriend, en als kameraad die van hem houdt.
Samen een stukje lopen, omgeving verkennen, gras eten, wandelen, kijken enz. Genieten van het uitje en elkaar zo steeds beter leren kennen.
Zoeken naar zijn speciale unieke bijzonderheidjes die hem net weer anders maken dan de rest, ontdekken waar je jouw paard een plezier mee kan doen en alvast denken over wat je samen zou willen gaan doen, en hoe je dat gaat doen.

Zoiets om mee te beginnen?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:26

neem eens een kijken bij equisense....
die hebben een nederlandse methode op DVD

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:16

Ik kan gelukkig goed engels en heb er zeker wat aan gehad en ga het ook proberen ! Bedankt allemaal

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:21

zoals al wordt gezegd: zoek uit wat jouw paard fijn vindt. Waar hij het liefste graast, en ontdek wat dan net iets minder goed gaat en werk er stap voor stap aan dat te verbeteren: vindt hij die ene paal in de straat eng? ga dan met hem oefenen, en laat hem zo zien dat het niet eng is. Door dit soort dingen (schriktrainen bijv.) gaat hij jou ook beter vertrouwen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:36

Probeer eerst inderdaad uit te vinden waar je je paard gelukkig mee kunt maken.
Als je dat gevonden hebt, zou je eventueel wat goede grondwerkboeken kunnen aanschaffen.
Hieruit kun je dan oefeningen halen die je aanspreken en waar nodig kun je deze aanpassen aan je eigen paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:06

Paardentango schreef:
In gewoon Nederlands zou ik je adviseren om gewoon te starten met borstelen. ontdek de plekjes die jouw paard fijn vindt, leer hem kennen en verzorg zijn vacht. Zo doen paarden dat onderling ook als ze vrienden zijn van elkaar. Ze verzorgen elkaars vacht.
Help hem met zijn voeten, krab ze uit en als hij het eng vindt help je hem om het niet meer eng te hoeven vinden maar om het vertrouwen te kunnen verdienen dat je paard op jou aankan. Als vriend, en als kameraad die van hem houdt.
Samen een stukje lopen, omgeving verkennen, gras eten, wandelen, kijken enz. Genieten van het uitje en elkaar zo steeds beter leren kennen.
Zoeken naar zijn speciale unieke bijzonderheidjes die hem net weer anders maken dan de rest, ontdekken waar je jouw paard een plezier mee kan doen en alvast denken over wat je samen zou willen gaan doen, en hoe je dat gaat doen.

Zoiets om mee te beginnen?

Hoewel ik het vaak sterk oneens ben met Paardentango, onderschrijf ik deze post voor de volle 100%.

Zó simpel is het!
Je hebt er geen dure middelen bij nodig, geen ingewikkelde oefeningen (al kan je die best doen als je zin hebt, en je paard er ook lol in lijkt te hebben) want álles dat je met een paard doet, kan een positieve bijdrage in de relatie vormen. Ligt er maar aan hoe je het doet.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:09

dekoezegtboe schreef:
neem eens een kijken bij equisense....
die hebben een nederlandse methode op DVD

Die heb ik, is echt leuk. Een hoop weet ik wel maar het is echt een leuke DVD. Zij heeft bij mijn buurvrouw een cursus gegeven, ook erg leuk, maar te kort om echt op de zaken in te gaan zeg maar.
Ik heb ook een DVD over de clickermethode. Ook leuk.
Het is denk ik een combinatie van "alles" wat ik gebruik voor mijn paarden. Vertrouwen is toch de basis denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:54

Ik ga helemaal met paardentango mee, neem de tijd voor je paard, ga niet alleen maar rijden. Ga poetsen, wandelen, desnoods met een boek in de wei zitten of voor zijn box zitten met de boxdeur open zodat hij altijd even bij je kan komen neuzen.

Wat verder in het traject kun je aan grondwerk gaan denken. Een paard kan maar 6 kanten op. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, omhoog en omlaag. Vergeet even dat omhoog en omlaag (een steigerend paard is niet fijn, maar een paard dat erbij gaat liggen ook niet, niet als hij aan werk moet en leert daardoor onder het werk uit te komen) Ga door middel van grondwerk je paard de overige vier richtingen uitsturen, en beloon daarbij iedere kleinste poging. Dat betekend dat jouw timing ook beter moet worden. Werk daaraan.

Pinkellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:33

http://www.everyoneweb.com/nalanta/
Hier vind je van alles over vrijheidsdressuur en bitloos rijden.
Bij vrijheidsdressuur krijg je een betere band en meer vertrouwen in je pony en je pony in jou.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:44

Pinkellover schreef:
http://www.everyoneweb.com/nalanta/
Hier vind je van alles over vrijheidsdressuur en bitloos rijden.
Bij vrijheidsdressuur krijg je een betere band en meer vertrouwen in je pony en je pony in jou.

Of een bijterige pony als je niet weet waar je mee bezig bent.

Nee, eerst beginnen met wat hierboven gezegd is, dus de basis. Als die er goed in zit beginnen met VD.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:27

lekker poetsen, knuffelen, vertroetelen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:25

In plaats van vertroetelen zou ik juist 'consequent zijn' aanraden. ;)

- Veel tijd aan en met je paard besteden (leer hem kennen, wat vind hij leuk en lekker bv bij het poetsen).
- Geef je paard duidelijkheid in de training (consequent zijn)
- Maak de training gemakkelijk (set up for succes): neem altijd kleine stapjes en zorg dat je het op zo'n manier vraagt dat hij het gewenste uitvoerd. Dat is goed voor zijn zelfvertrouwen en belonen is leuker dan straffen. ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:34

Ik heb bij Alona een cursus T-Touch (soort massagetechniek) gedaan. Nou is mijn band met mijn paard erg goed, maar de T-touch brengt ons echt heel dicht bij elkaar. Mijn paard geniet hier ontzettend van, en ik vind het heerlijk om bij hem te doen.