tweejaarse pony voor het eerst longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1975

tweejaarse pony voor het eerst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:44

We hebben hier een tweejaarse d-pony staan, en nu zou ik graag deze zomer willen beginnen met wat grondwerk. Haar laten reageren op stemhulpen, kwestie om voorbereid te zijn voor volgend jaar, als ze zadelmak wordt gemaakt. Hoe pak ik dat het best aan ? Met hoofdstel en bit ? Met halster ? Bijzetteugels of halsverlenger ? Ze heeft nogal karakter, daarmee wil ik zeggen dat ik nogal "ontstuimig" gedrag verwacht, vandaar dat ik er deze zomer al mee wil starten.

Afbeelding

En graag had ik ook wat tips ontvangen over voeding ? Nu staat ze dag en nacht op de weide, met gras à volonté. 's Avonds en 's morgens krijgt ze een handvol korrels (recreatiemengeling zonder haver) omdat de anderen paarden (twee merries met veulen) ook korrels krijgen.
Als ik ze 2 keer per week zou "trainen" (meer niet want ze is nog jong, en het moet leuk blijven hé), moet ik iets veranderen aan haar dieet ?

Alvast op voorhand bedankt voor enige reactie !

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:51

ik heb nu ook een tweejarige staan.
Ben vorige maand begonnen met wandelen aan een touw en voornamelijk over straat tot ze een beetje
luisterde naar de comando's ho en stappen, toen aan de hand draven en ze luisterd heel goed..
toen ik aan de longe begon was het eigenlijk heel makkelijk hoewel ze ook heel pittig is,
op het begin heb ik haar gewoon laten wennen aan het feit dat ze verder van me af liep door er nog iemand
langs te laten lopen en nu 2 weken later kan ze het al alleen, je moet vooral opletten dat ze je niet mee
gaat slepen (ik heb een stuk af moeten zetten) en dat ze weg van je gaat (groot rondje) en als ze het rondje
kent kun je beginnnen met de commando's.. gewoon consequent en veel geduld.. en blijven herhalen tot ze het
doet en dan belonen met je stem.
ik geef haar alleen iets extra's als ze gewerkt heeft, en dat is meestal een half emmertje (zo voor voer te scheppen)
ik zou ook meteen werken met hoofdstel en bit maar doe dan daar een halster omheen waar de longe aanzit (doe ik
bij de hengsten op het werk) zodat ze weet wat een bitje en een hoofdstel is en als ze het rondje kent kun je de longe
vast maken aan het bit.. zo trek je haar mond niet open als ze het niet snapt op het begin..

veel succes alvast

Monster_tos

Re: tweejaarse pony voor het eerst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:55

Mijn vraag is waarom een 2 jarige longeren ?? Longeren is voor een jong paard erg slecht!! Een 3 jarige zet ik ook max 10 min aan de longe.
Ga lekker wandelen met je twenter en maak je verder nog niet druk!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:56

Ik zou beginnen met aan het halster te longeren. Je kan een hoofdstelletje aan doen om te laten wennen, maar maak de longeerlijn niet (meteen) aan het bit vast. Verder zou ik eerst zonder hulpteugels longeren. Leer haar eerst het principe longeren en wat er van haar verwacht wordt. zoals je zelf al zegt stemhulpen leren e.d. Later kun je rustig eens gaan bijzetten, maar dan pas als ze het longeren goed kent.

Verder wil ik toch even zeggen: Doe vooral lekker rustig aan en begin spelenderwijs. Ze is nog jong en je hebt alle tijd van de wereld. Hardlopers zijn doodlopers...
Succes!

kareltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:58

Monster_tos schreef:
Mijn vraag is waarom een 2 jarige longeren ?? Longeren is voor een jong paard erg slecht!! Een 3 jarige zet ik ook max 10 min aan de longe.
Ga lekker wandelen met je twenter en maak je verder nog niet druk!!

Het is dat jij het al zegt maar anders had ik het gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:04

longeren is veel te zwaar voor een twee-jarige....gewoon wandelen en wat grondwerk.....geen rondjes laten lopen,veel te belastend voor de pezen/botten en gewrichten.
Voor een volwassen paard is longeren al zware arbeid,du helemaal niet doen met z'on jonkie

Geduld is een schone zaak,zeggen ze weleens

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:13

@geerke : wat bedoel je dan met wat grondwerk ?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:25

Met grondwerk word bedoeld kleine oefeningen, zoals paard aan de kant laten gaan voor druk, zijwaarts en achterwaarts. Gewoon een beetje spelen met je paard. Maar echt max 10 min. Een jong paard zn concentratie vermogen is nog niet echt hoog.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:09

met een veulen en jaarling wandel ik alleen langs de weg. met een tweejarige natuurlijk ook, maar daarbij kan je natuurlijk wel iets meer doen, maar dan gewoon los in de bak ofzo

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:00

Je kan best wel wat doen met een tweejarige... maar niet longeren (zeker niet met bijzet of bit of wat dan ook) en zeker ook niet te lang 'iets' doen! Zo lang kunnen ze dat nog niet volhouden.. Niet elke dag en eigenlijk ook niet meer dan 20-30 minuten achter elkaar. Je overvraagt ze op zo'n leeftijd al snel en ook daar kunnen ze vervelend van worden.

Je kan idd wandelen, stemhulpen (ho, stap) leg eens één of twee balkjes neer en wandel eroverheen. Balkjes dus.. geen hele hindernissen.

Jonge paarden moeten vooral jong zijn. Lekker groeien en met soortgenoten spelen. De tijd om te 'werken' komt nog wel en dat kan je er nog heel lang mee doen! Als je het op een rustige manier aanpakt kun je er nog zeker tot hun 20ste en ver daarna plezier mee hebben. Geduld hebben kan best lastig zijn, maar je geduld en beleid met beleren krijg je vanzelf dubbel en dwars terug betaald :j

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:04

Ik heb niet echt last om geduld te hebben. De pony staat in de weide, bij mams, halfzus, nog een paard en een veulen. En dat gaat goed. Ik zie dat ze nog steeds van de oudere merries opvoeding krijgt. Ze kan hier gerust nog een jaar in de weide staan, nog langer zelfs. Ze loopt niet in de weg.
Het is gewoon zo dat als ik met haar langs de straat wandel, dat ik dan op voorhand niet weet waar ik terecht zal komen, ze heeft nog niet door dat ze bij mij moet lopen. Dus dat moet ik oefenen.
Ook bij de hoefsmid, daar is het nog nooit gelukt om haar hoeven bij te vijlen zonder praam op haar neus.
Ze heeft in haar 2 eerste levensjaren bitter weinig opvoeding (van mensen) mee gekregen. Mijn bedoeling was met deze topic om te weten te komen wat ik best doe, om toch een beetje de schade in te halen. Als ik niet hoef te longeren, zoveel te beter !
Ik heb wel een paar goede tips gekregen, waarvoor dank !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:25

Zwaantje1975 schreef:
Het is gewoon zo dat als ik met haar langs de straat wandel, dat ik dan op voorhand niet weet waar ik terecht zal komen, ze heeft nog niet door dat ze bij mij moet lopen. Dus dat moet ik oefenen.

Je kunt beginnen met leiden & volgen in de wei. Alle richtingen op lopen, bochten maken, tussendoor halthouden, tempowisselingen in stap, etc. Wanneer dit goed gaat, kun je de wei uit en eerst in de buurt van de wei oefenen. Daarna kun je de wandelingen wel uitbreiden, zowel qua afstand als qua tijd. Verder kun je 'schrik- en obstakeloefeningen' doen in bijv. de rijbak. Obstakels neerzetten/leggen waarbij je het leiden & volgen doet. Wanneer dit allemaal goed gaat, kun je eens een stukje langs de weg gaan wandelen.

Wat erg dat ze nog nooit zonder praam bekapt is. Oefen je het voetjes geven wel al?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:14

Lekker met haar spelen in de bak, de tips zijn hier al gegeven... wat het bekappen betreft: spelenderwijs leren voetjes optillen, langs de benen naar beneden strijken, accepteerd ze dit kan je 's voetje optillen (eventueel even tegen haar aandrukken als je wilt optillen en duidelijk voetje zeggen), doet ze dit braaf, klein stukje appel/wortel geven. Eerst alleen optillen en weer neerzetten, dat uitpeuteren komt dan nog wel.. ze moet eerst weer vertrouwen krijgen dat er iemand een been vasthoudt. Is ze erg angstig kan je evt. klein beetje tranquigel geven, haalt net even de scherpe kantjes eraf, maar doet ze het goed, belonen, gaat ze proberen weg te komen duidelijk nee en probeer vast te blijven houden tot ze even stopt, dan voetje loslaten.. niet boos worden, en heel veel geduld, want zo te horen is ze gewoon angstig en bekappen met een praam is echt een noodgreep.. Heel veel succes en lekker spelen met de "kleine"!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:29

Zou eerder gaan wandelen en licht grondwerk. Longeren vind ik veel te zwaar voor een tweejarige..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:36

--> GVL

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:39

Wat ik jammer vind is dat ik niet met mijn, toen 2-jarige, heb gewandeld omdat ie daar te heet en spooky voor was. Persoonlijk zou ik NOOIT gaan longeren aan halster, kaptoom of hoofdstel en al helemaal niet bijzetten met hulpteugels. Beestje is pas 2 jaar.
Jonge dieren raken snel uitgekeken op dingen (kleuters ook) Ook al is je pony vervelend of karakter heeft, laat hem gewoon opgroeien in een groep waarin hij ook opvoeding krijgt van zijn soortgenoten.

Wat je wel zou kunnen doen is hem al mak te maken door te wandelen, peesbeschermers (met regelmaat) omdoen, longeersingel omdoen. En dit alles 1 x per week zodat het een "gewoonte" is en dat je dat niet meer op 3 jarige leeftijd hoeft op te bouwen.
Poetsen is iets waar je echt een band mee krijgt met je paard of pony.

Als je in zijn land komt dat ie een paar pasjes terug moet doen voor jou en daarna pas gaat poetsen of aaien. Allemaal kleine dingetjes die toch helpen bij het africhten later.

Hoeven uitkrabben met regelmaat.

Wandelen langs de weg, als dat geoorloofd is.

Dekje omdoen met longeersingel zonder te hard aan te singelen.

Probeer dingen aan hem te "hangen". Peesbeschermers, bandages, springschoenen, dekens, halsters, dekjes, longeersingels, bedenk het maar...

Goede tip van mijn buurman was dat in de winter, zodra ze op stal staan, je hun hooi op hun rug legt. Misschien vreemd om te lezen. Mijn paard reageerde ook vreemd hierop en accepteerde het in het begin absoluut niet zodra je het er uberhaubt op zijn rug wilde leggen.
Later begon hij het wel te accepteren en trok hij zijn hooi van zijn rug af alsof het de normaalste zaak was dat ie het hooi op zijn rug "gevoerd" kreeg. Het werd een gewoonte en dus liet hij het hooi op zijn rug liggen totdat het andere hooi wat op de grond lag, op was.
Dit hooi verhaal heeft mijn paard wel zadelmak doen maken. Een berg hooi is groter en hoger dan een zadeltje. Hij heeft ook geen kick gegeven toen ie een zadel op kreeg. Mijn paard komt niet echt uit een "makkelijke" stam. Eerder het tegenovergestelde. Maar je kan wel het karakter ombuigen door er vroeg bij te zijn leuke dingen met hem te ondernemen.

Maar longeren of bijzetten zou ik echt nooit doen op 2-jarige leeftijd. Veel mensen verkijken zich ook ernstig hoe ZWAAR de bak is om een jong paard in te longeren.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:15

[/quote]Wat erg dat ze nog nooit zonder praam bekapt is. Oefen je het voetjes geven wel al?[/quote]

Voetjes geven doet ze prima ! Het is dat langer vastgehouden worden en een voet tussen de knieën van de smid, dat geeft meestal problemen. Dan springt ze gewoon de lucht in !

Als ik het even samenvat : ik begin in de weide met een touw aan haar halster en wat rondlopen, halthouden, vertrekken, naar links en naar rechts. (Dat oefen ik trouwens al een beetje). Daarna mag ik met haar in de bak, wat schriktraining doen. En dan de weg op, zelfde oefeningen als op de weide (ik woon nogal landelijk, dus dat komt goed). Ondertussen doe ik ze eens een singel aan, een dekje, peesbeschermers, en eerst oefen ik hiermee in de weide, daarna ook op de weg. Ook het achterwaarts gaan (dit lukt ook al, maar nog met veel druk).
Heb ik het zo een beetje juist ? Dit zijn dus oefeningen die ik met een jaarling ook kan doen ? En een gespeend veulen ? Niet veel natuurlijk, 10 min ongeveer 2x per week.
Het poetsen hoef ik ze ook niet meer te leren, heerlijk vinden ze dat. Ik ga met mijn borstels de weide in, en ze komen allemaal naar me toe, en stellen zich in positie om geborsteld te worden, over hun ganse lichaam.
Nog een vraagje. Mijn paard is gewoon om eens gewassen te worden (volledig gewassen ongeveer maar 1 à 2 keer per jaar 's zomers), tussenin spuit ik haar benen eens af, na het werk. Hoe leer je dat aan een veulen, jaarling, twenter dat water niet iets ongelofelijks eng is, maar juist fris ? Ik weet al dat ik geen ijskoud water in de winter moet gebruiken, beetje lauw water, als het lekker warm zomerweertje is. Beginnen met een natte spons over de beentjes wrijven misschien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:25

Twee keer per week vind ik dan weer overdreven, zo vaak hoeft het echt niet. Als ze één keer iets geleerd hebben en dat ging zonder problemen of stress, dan zit het er echt wel in en kennen ze het na maanden nog. Tenminste, dat is mijn ervaring. Elke week herhalen is echt overdone.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:07

En ze worden er vaak ook strontvervelend van elke week 't zelfde riedeltje :j

Dát is echt geen geintje. Iets spelenderwijs leren is echt niks mis mee, maar laat het bij spelenderwijs. (Bouw het op, maar houdt het in totaal op 10-15 minuten dat is voor een jong paard écht lang!) Bij gespeende veulens zou ik dergelijke dingen persoonlijk achterwege laten (lekker laten groeien hebben ze het al druk zat mee), maar mocht je toch willen houdt 't simpel en kort!.. En doe één ding per keer (een keer afspuiten, een keer een rondje wandelen, een keer dit etc. niet alles tegelijk)

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:16

ok, ik weet genoeg ! Bedankt iedereen voor de tips !