[AR] Het verschil tussen deze bitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Het verschil tussen deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 15:40

Zou iemand mij het verschil uit kunnen leggen van onderstaande bitten?
Welke is het vriendelijkst, of zouden jullie aanraden bij een jong paard tijdens het beleren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:42

waarom een jong paard met zo'n bit beleren? om een jong paard te beleren zou ik een dubbelgebroken trensje gebruiken

EDIT:
sorry ik zie nu pas dat het om het beleren voor de kar gaat..mijn excuus :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:50

Het zijn alledrie postbitten.
Je moet NOOIT een gebroken bit in combinatie met een kinketting gebruiken. Dat werkt echt vreselijk scherp en gemeen in.
Wil je een redelijk eerlijk bit gebruik dan een kunststof liverpoolstang (nathe) of, als dat nog te scherp inwerkt, een ongebroken kunststof trens
Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:52

;) ik wilde inderdaad net reageren dat het niet voor niets op AR staat ;)

@ TS: Het zijn alledrie B-stangetjes/vlinderbitjes, met een losse schaar dus, bovenste is enkelgebroken, middenste dubbelgebroken en onderste ongebroken.

Ik zou zonder twijfel voor de onderste gaan. Waarom? Een stang (dus met hefboomwerking) gecombineerd met gebroken mondstuk geeft het welbekende notenkraak-effect en werkt dus zéer scherp in, eigenlijk wordt het voor 'normale' gevallen zelfs afgeraden, al zullen er misschien sommigen zijn die er wel lekker op lopen, maar dat lijkt mij niet. Vooral de enkelgebroken heeft dit effect zeer sterk, dubbelgebroken verminderd het al iets, maar is in mijn ogen ook niet ideaal, zeker niet om een groen paard mee te beleren.

Helemaal als je een paard gaat beleren, zou ik voor een simpele ongebroken B-stang gaan of een liverpool. Het beste bit voor jou en je paard vinden kan soms een jarenlange zoektocht zijn, maar uiteindelijk merk je gaandeweg wel wat wel en niet werkt. Ik persoonlijk ga liever voor de liverpool vanwege de grote keuzemogelijkheid voor wat betreft de inwerking en scherpte van het bit.

Verder heb je, net als bij alle andere soorten bitten, nog veel meer keuze behalve enkel, dubbel of ongebroken, zo kun je ook voor pompwerking kiezen, diverse soorten tongbogen en tongvrijheid, en een soort B-stang met vaste scharen noemt men een Bokkenbitje.

Edit: Albert was me deels al voor zie ik :)

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 15:58

Albert, bedankt voor de info!
Zelf rijden we en beleren we altijd de paarden met de poststang. Daar doen de paarden het bij ons op de een of andere manier toch beter op dan met een liverpool.

Maar vandaag had ik een discussie met iemand. Binnenkort ga ik beginnen met beleren van een jonge merrie. Maar zij is nogal eigenwijs. Nu zeiden ze mij dat ik haar met een enkel of dubbelgebroken postbit moest beleren.
Daarom dat ik hier om verdere info heb gevraagd. Mijn bedoeling was sowieso om onze 'vertrouwde' :D stang te gebruiken.

JoyCiej007

Re: Het verschil tussen deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:02

Goh............ had die persoon wel enig verstand van zaken, of praatte die maar een end weg? Onder menners met enig verstand is het namelijk algemeen bekend dat een gebroken stang of gebroken mondstuk met kinketting gewoonweg not done is, omdat het nou niet echt paardvriendelijk is te noemen.

Sommigen noemen het zelfs een mogelijk martelwerktuig. Nu kan ieder bit in bepaalde handen een martelwerktuig worden, maar met een gebroken mondstuk in combinatie met een kinketting kom je daar dus al wel heel ver mee ;)

En zoals gezegd, ik zou het nóoit overwegen bij een groen paard.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:03

JoyCiej007 schreef:
Edit: Albert was me deels al voor zie ik :)

tegelijk met dezelfde conclusie!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:55

Een bokkebitje werkt scherper in dan een liverpool, voor het beleren zou ik voor een liverpool gaan, zeker zoals JoyCie als perfect zei, citeer: Ik persoonlijk ga liever voor de liverpool vanwege de grote keuzemogelijkheid voor wat betreft de inwerking en scherpte van het bit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:41

Ik zou beginnen met het meest simpele en gangbare bit: ongebroken. Of je dan een liverpool of een postbit neemt maakt niet zo een heel verschrikkelijk groot verschil. Behalve dat een liverpool kaarsrecht is en een postbit licht gebogen.

Loopt je paard hier niet fijn op, dán zou ik pas gaan kijken naar een ander soort bit. Enkelgebroken stang is sowieso niets, kijk alleen maar eens wat er gebeurd als je die in de mond legt. Dubbelgebroken zou evt. nog wel gaan. Maar of het vriendelijker is?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:16

Goh, ik leer hier nog veel. Men al jaren met liverpool, maar dacht eigenlijk dat ik niet zo vriendelijk bezig was en dat het beter zou zijn om een (dubbel) gebroken bit te gebruiken. Onder het zadel rijd ik ook met dubbel gebroken. Maar bij het mennen blijkt dat dus een heel andere uitwerking te hebben. Blijf ik toch maar bij mijn liverpool.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:18

josie schreef:
Een bokkebitje werkt scherper in dan een liverpool.

Ik dacht altijd dat het omgekeerd was, zeker als je bij het bokkenbit de leidsels in het bovenste gat doet. Dan werkt hij toch hetzelfde als een 'normale' ongebroken stang?
Een liverpool heeft in de eerste gleuf al lichte hefboomwerking en dus wat meer inwerking
(in de bitring wordt nl. nauwelijks gebruikt, hoewel het wel kan en dan heb je ook geen hefboomwerking).

Kennis van me is zijn jonge pony met een leren bit aan het beleren voor de wagen en dat gaat super goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:41

josie schreef:
Een bokkebitje werkt scherper in dan een liverpool, voor het beleren zou ik voor een liverpool gaan, zeker zoals JoyCie als perfect zei, citeer: Ik persoonlijk ga liever voor de liverpool vanwege de grote keuzemogelijkheid voor wat betreft de inwerking en scherpte van het bit.

Ik wilde hier nog even op ingaan; waarom zou een bokkenbitje (afbeeldingen van TS zijn trouwens B-stangen/postbitjes) scherper inwerken dan een liverpool?

Edit: nog iemand met dezelfde gedachte :)

Met een liverpool kun je trouwens wel helemaal zonder hefboomwerking werken; je gespt de leidsels dan niet in de eerste sleuf, maar in de bril. Wil je klein beetje hefboomwerking, gesp je hem in de bril maar dan om de schaar heen. Die 2 mogelijkheden heb je dus zowiezo al in de bril, + dat je dan nog 2 of zelfs 3 (bij 'grote paarden bitten') sleuven hebt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:40

Bij een bokkebitje heb je door de plaats van de bevestigingspunten altijd een scherpere inwerking, dan een Liverpoolstang (met de leidsels in de bovenste gleuf). Er is bij het bokkebitje altijd sprake van een hefboomwerking van het bit.
Bij een liverpool niet, wel afhankelijk van de plaatsing van je leidsels.
Een bokkebitje heeft vaste scharen, een B stang / postbit niet.
De scherpere inwerking heeft tevens te maken met de plaatsing van de 'ogen' t.o.v. de rest van het bit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:49

Afbeelding

De bovenste opening bij een bokkenbit (ook wel Utrechtse Stang genoemd) (zie foto hierboven) zit op nagenoeg dezelfde hoogte als het mondstuk, waardoor je volgens mij geen hefboomwerking hebt als je de leidsels hierin gespt. Als ik het bij mijn pony probeer, merk ik ook geen hefboomwerking, maar wellicht maak ik een denkfout.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:51

Bij het bit op het bovenstaande plaatje heb je wel degelijk een klein beetje hefboomwerking. ALs je goed kijkt zit de plaats van de leidsel iets onder het mondstuk, al scheelt het maar heel erg weinig.
Echter de bitten in de beginpost hebben in de eerste ring geen hefboomwerking, daar zit de leidsel wel op dezelfde hoogte als het mondstuk. Ik snap daarom ook nog niet helemaal waarom deze scherper zou zijn dan een liverpool?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:38

Isapaardje schreef:
[

De bovenste opening bij een bokkenbit (ook wel Utrechtse Stang genoemd) (zie foto hierboven) zit op nagenoeg dezelfde hoogte als het mondstuk, waardoor je volgens mij geen hefboomwerking hebt als je de leidsels hierin gespt. Als ik het bij mijn pony probeer, merk ik ook geen hefboomwerking, maar wellicht maak ik een denkfout.

Het is een Utrechtse stang die ook bokkenbit wordt genoemd maar wat dus geen bokkenbit is, deze waren echt veel kleiner

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:51

Echwel schreef:
Isapaardje schreef:
[

Het is een Utrechtse stang die ook bokkenbit wordt genoemd maar wat dus geen bokkenbit is, deze waren echt veel kleiner

Ohjah? Dat wist ik ook niet, aangezien veel mensen tegenwoordig spreken over bokkenbit als ze een Utrechtse stang bedoelen. Weer wat geleerd! ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:34

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:45

Echwel schreef:

Daar staat dit:
Utrechtse stang of bokkebitje
Een stang met lichte inwerking. Als de leidsels in de bovenste leidselgaten worden gegespt, niet scherper dan bij een trens. De ringen lijken op een iets vervormde 8 en een stuk kleiner dan de B van de B-stang.

Maar dat klopt dus niet begrijp ik uit bovenstaande opmerkingen (dat bokkenbit niet gelijk is aan Utrechtse stang en weldegelijk scherper inwerkt als een normale trens)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:38

Logisch dat een stang scherper inwerkt dan een trens, daar bestaat toch ook geen twijfel over mag ik hopen?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:08

Dus een bokkebitje is wel een bit dat sterker inwerkt?
Mijn pony is opgeleerd met dit bitje. Ze hebben daar meerdere bitten geprobeerd en op deze reageerde hij het beste.. Maar ze zeiden wel dat hij een heel gevoelig mondje had.
Ikzelf moet nog een bit kopen voor hem, wat raden jullie dan aan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:03

Met hetzelfde bit gaan rijden als waar hij mee beleerd is.