[AR] Liverpoolstang: tongboog of licht gebogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Liverpoolstang: tongboog of licht gebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:19

Hoi,
Ik zit met een klein dilemma. Eén van mijn pony's is erg gevoelig op de lagen. Een normale rechte liverpool accepteert hij niet fijn.
Voor mijn andere pony heb ik een dunne licht naar voren gebogen liverpoolstang, zonder ribbels. Nu vroeg ik me af wat zou het zachtste is voor een pony met zeer gevoelige lagen. Het is zowieso de bedoeling dat ik een zeemleertje om de stang naai, dat heeft hij nu ook en ik merk dat hij dat fijner vind als zonder een zeempje erom. Hij loopt nu op een ongebroken half cheek met zeemleer, hier loopt hij opzich best goed op (hij durft hem aan te nemen en loopt verder fijn) maar ik zou graag meer verstelmogelijkheden willen hebben zoals bij een liverpool. Met die half cheek heb ik ook het gevoel dat ik te weinig in handen heb mocht het mis gaan.

Zo, dat was dus de uitleg, nu de vraag. Wat is nou zachter voor een pony met gevoelige lagen, een tongboog of licht naar voren gebogen?

Groetjes, susanne.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:29

een tongboog geeft meer druk op de lagen en minder op de tong door de boog, een gebogen stang doet dat ook wel iets door de gebogen vorm, maar minder volgens mij, dus ik denk dat dat beter is in jouw geval...

misschien zoeken naar een mogelijkheid om uit te proberen?

en is helemaal recht geen optie?
dan heb je nog minder druk op de lagen en meer op de tong...

Sjonniej

Re: Liverpoolstang: tongboog of licht gebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:43

Ik snap nog steeds niet wat een half cheek is, maar als hij daar nu fijn op loopt. Dan is de oplossing zeer simpel: Exact hetzelfde monstuk aanschaffen, maar dan in de vorm van een liverpool. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar als hij daar nou goed op loopt, waarom dan voor een ander mondstuk kijken?

Je moet het leven soms ook wel eens een beetje makkelijker maken voor jezelf hoor :) Dus als je half cheek licht gebogen is, zou ik daarvoor gaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:02

Sjonniej, dit is een half cheek, door de halve knevels stabiel in de mond. Wordt in amerika veel gebruikt met mennen.
Afbeelding

Het leek mij ook het beste om dan de liverpool te nemen met hetzelfde mondstuk (die heb ik ook voor mijn andere pony maar dan een maat groter), maar de enige waarvan ik weet dat ze die verkopen was Ooteman, en die verkopen ze niet meer. Maar ik zal nog eens bellen daarover.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:30

Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of de half cheek nu licht gebogen is of niet?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:37

Ja hij is licht naar voren gebogen. Een rechte stang vind hij niet fijn.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:37

Ah, nu snap ik het. Op zich zijn er genoeg bitten met licht gebogen mondstukken. Ik heb zelf een tijdje een postbit gebruikt, ook met een licht gebogen mondstuk. Omdat de liverpool die ik gebruikte te dik was heb ik dit bit aangeschaft. Alleen de mijne loopt toch liever op een rechte stang. Dus.... na lang zoeken toch weer overgestapt op een rechte dunne liverpool.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:14

Nou gelukkig hadden ze het bit toch nog wel na wat zoekacties, dus hij is bestelt. Met het zelfde mondstuk als de half cheek :)