[AR] Met mennen ondernek gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Met mennen ondernek gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:16

Hallo,

Met mennen gooit hij eerst ze hoofdomhoog, en daarn zakt tie wel, maar hij gebruikt erg ze ondernek.
Als ik terug kom van mennen, is heel die ondernek aangespannen.
hoe kan je nou het beste ervoor zorgen dat hij dat niet meer doet?
met bepaalde oefeningen?
wie kan mij helpen?

Groetjes Lisanne

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:53

Proberen om aangespannen hetzelfde te trainen als onder het zadel, dus ernaar streven dat ze van achter naar voren loopt en aan de voorkant ontspant en in de eerste instantie zakt in de halshouding.

ozzyhorse

Re: Met mennen ondernek gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:51

Nageeflijk rijden, net als onder het zadel. En dat begint met voorwaarts/neerwaarts.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:01

Een kritische blik op het bit dat je gebruikt. Misschien heeft een zachter bit, dikker, dunner, gebroken of tongvrijheid wel nut.
Misschien ligt het aan je leidselvoering.
Het kan een rugprobleem zijn.
Kortom; laat er even iemand naar kijken die er echt verstand van heeft.
Succes.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:36

de foto in je atvar, is dat ook de pony waar je de aanleunigs problemen mee hebt? ik ben van mening dat een kort gedrongen pony/shetlander met stevige korte hals zowiezo al moeilijker in de aanleuning te rijden is. als jeou pony zo is gebouwd heb je imo een moeilijke opdracht. maar idd OHZ rond rijden met veel stelling links en rechts om, als je stelling rijd dan is het voor de pony/paard lastiger om zich er uit te drukken. ik rijd OHZ en men zelf met een KWPN-er die dit ook deed met mijn instructeur veel op de volte stelling rijden om hem rond en los te maken in zijn lijf van voor naar achter als je dat 2 kanten op doetmoet het als het goed is beter worden. ook als hij/zij dreigt zich er uit te drukken direkt met stelling de volte op rijden. maar zet nooit je handen vast er tegen vechten is echt zinloos. op het moment dat je te laat bent is het beter om toe te staan, het "gevecht" is sneller over

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:02

ik longeer laag. Zodat de neus naar beneden gaat en hij het bovenste gedeelte van zijn hals gaat gebruiken
+ zijn rug. Pony kan vastzitten dus rustig beginnen en opbouwen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:46

Ik zie in je avatar dat je erg kleine pony's hebt, dan is ohz trainen waarschijnlijk niet handig. Dus zou ik, net als Maisie, je adviseren om te gaan longeren. Het liefst met dubbele longe, als je dat kan, anders met een pessoatuigje.

Aan de longe kun je hiermee namelijk meer bereiken, mede doordat je hem kan zien lopen. Je kan dus gaan observeren waar het probleem ligt; accepteerd hij het bit niet, heeft hij ergens pijn of is hij simpelweg nog niet sterk genoeg om vanachteruit weg te draven.
In het 2e geval is het tijd voor een dierenarts of tandarts of misschien een ander bit, wat Blackdevils zegt.
In de andere gevallen kun je het heel goed aan die dubbele longe trainen.