Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maar voor de rest, ik ben dan niet anders gereden, er was bij mij geen verschil tussen met of zonder, ik deed juist dezelfde hulpen. Soms is het iets minder nauwkeurig op de mond dan, qua aan de teugel rijden dan, maar verder ging dat goed.
WildWings schreef:Als je denkt dat je je paard 'aan de teugel' moet rijden door te 'kneden met het bit' is het sowieso tijd voor andere/GOEDE les, bitloos of niet
JoviBan schreef:Als je goed rijdt mèt bit (dus rijdt met je houding, zit en focus en de teugels zoveel mogelijk met rust laat), dan is de overstap naar bitloos moeiteloos en is er geen enkel verschil in rijden.
'Aan de teugel' d.m.v. kneden in de teugels is géén goede manier van rijden. Dat is je paard zitten pesten en irriteren in de mond zodat ie uit noodzaak maar in z'n hals knikt en dan rijd je je paard gewoon in de krul. Zinloos.
ccathalijne schreef:Solis, ik denk dat je het gewoon kunt proberen om bitloos te rijden. Als het niet bevalt kun je altijd weer terug. Toch?

Solis schreef:ccathalijne schreef:Solis, ik denk dat je het gewoon kunt proberen om bitloos te rijden. Als het niet bevalt kun je altijd weer terug. Toch?
Bedankt voor je antwoord!
Ja klopt ik kan natuurlijk altijd terug, mijn enige twijfel om het te proberen is om vanwege zijn leeftijd niet zoveel nieuwe poeha aan zijn lijf te hebben. Ik denk dat hij erg gevoelig is omdat hij bij bv. longeren of los stappen al semi automatisch zijn hoofd buigt puur naar het gewicht van bit+teugels. Vandaar lijkt het mij zoveel vriendelijker om na zo'n tijd (toch lang niet écht gereden; misschien juist ook meer reden om het júist nu te doen) het zonder dat stuk staal te proberen
Denk dat ik wat huiverig ben voor het feit dat het mij zo.. tja, 'stuurloos' lijkt. Er is natuurlijk heel wat meer dan het bit en die teugels, maar een beetje inbuiging vind ik toch moeilijk op zit, houding en focus alleen hoor
Olivierlover, laat je ons weten hoe het gaat en hoe het je bevalt? Ik ben erg benieuwd!
Sissi87 schreef:De merrie waar ik op rijd is 21 jaar!! Geen problemen mee gehad hoor, maar geef het wel tijd om te wennen van beide kanten, ik vond het verder niet veel verschil!